Deze week is er bij mij een noodkroon geplaatst. Nu wil het dat mijn tandvlees rood en dik is, ook zitten er op mijn verhemelte allemaal kleine, gele bultjes. Nu wil het dat ik jaren geleden nikkelallergie bij mijn geconstateert is. Kan het zijn dat een noodkroon een dergelijke reaktie in je mond kan veroorzaken?
En de zenuwpijn die je voelt.. Niet te doen.... Moet er voordat de definitieve kroon geplaatst wordt niet eerst een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden?
En de zenuwpijn die je voelt.. Niet te doen.... Moet er voordat de definitieve kroon geplaatst wordt niet eerst een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden?
Het is niet noodzakelijk dat een wkb wordt uitgevoerd voor het plaatsen van een kroon. De tandarts wil wel op zeker spelen: als ie vermoedt dat een wkb nodig is of wordt, dan liever voordat de kroon erop zit natuurlijk. Maar als het niet nodig is dan is het beter om het niet te doen.
Als eenmaal een wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd is vaak wel een kroon aangewezen omdat het element door de wkb wordt verzwakt. Met een kroon is de verwachting wat gunstiger. Maar ook dit is geen wet van Meden en Perzen.
Ik zal contact opnemen met mijn tandarts en vragen of er een definitieve kroon geplaatst kan worden zonder metaal. Liever iets meer betalen dan klachten waar je niet op zit te wachten. Ook zal ik vragen of het noodzakelijk is een wortelkanaalbehandeling te doen plaatsvinden.
Beter nu, dan dat de kroon definitief is geplaatst.
Goud/porcelein scoort op dit punt trouwens wel goed. Is vaak iets duurder (vawege de hoge goudprijs momenteel)
Niet alle tandartsen zijn echter even goed op de hoogte van de nieuwste technieken/materialen of bespreken dit niet met de patient.
wat vervelend dat je op dit moment zo'n last hebt van de noodkroon. Behalve een reactie op het metaal kan het ook zijn dat de randjes van de kroon niet helemaal goed aansluiten en het tandvlees irriteren. Ik zou contact opnemen met je tandarts zodat deze de noodkroon kan aanpassen of vervangen. Voordat de definitieve kroon wordt geplaatst zal het tandvlees rondom de kies namelijk tot rust gekomen moeten zijn. Het is dus ook om deze reden belangrijk dat je klachten verdwijnen. Zoals Spiegeltje al schreef zijn er vele metaallegeringen op de markt waar kronen van gemaakt worden. Het percentage nikkel verschilt per legering. Meld je allergie bij de tandarts, dan kan deze daar rekening mee houden en evt klachten voorkomen.
Veel succes ermee, gr Mignon
Lekker verdooft, nou ja lekker, het deed ff zeer, wnat het blijkt dat ik een kleine ontsteking heb in mijn verhemelte, waarschijnlijk ook een reaktie op de verdovingsnaald. De kroon is geplaatst. Nog niet definitief. Heb melding gemaakt van mijn allergie en het kan zijn idd dat de heftige reaktie hiervan komt. Mijn tandarts heeft een soort van medicijn onder de kroon gedaan en deze vastgezet met cement. Moet over twee weken weer komen voor controle en dan wordt gekeken of de kroon definitief kan worden geplaats. Mocht ik eerder klachten krijgen, dan moet ik direkt weer een afspraak maken. Heb gelukig een tandarts die me echt alles vertelt over hoe en wat. Ben van nature een nieuwsgierig mens en wil graag alles weten wat er met me gebeurt. En ben blij dat daar gehoor aan wordt gegeven en dat ik niet wordt afgescheept met larie koek en er duidelijke taal wordt gesproken.
Ik zal julie op de hoogte houden van mijn wel en wee en nogmaals bedankt voor jullie reakties.
Groejtjes Hetty.
Gr, Mignon
Het is inderdaad de definitieve kroon, die met cement tijdelijk is vastgezet.
We zijn nu ongeveer 7 uur verder, nu ik dit tik na de plaatsing en ik heb nu al het gevoel dat het rustiger wordt in mijn mond. Ik spoel met kamillethee en de pijn trekt weg. Kan ook koud en warm drinken verdragen gelukkig.
Kan je niet precies vertellen wat voor metaal er is gebruikt bij het vervaardigen van de kroon. Wat ik wel heb gezien is dat de binnenkant metaalachtig is. De kleur ervan was een beetje koperachtig, dof. Een hele andere kleur dan de noodkroon, die van glimmend metaal was gemaakt.
Het voelt goed, de kroon sluit mooi aan en mijn dochter dacht dat het een echte tand was hihi!! Ik hoop dat ik van alle ellende ben verlost van de afgelopen anderhalve week en dat de kroon over 2 weken echt definitief kan worden geplaatst.
Nogmaals mijn dank voor jullie reakties.
Groetjes Hetty.
Gr, Mignon
Maar het is aan de andere kant ook zo dat bij metalen kronen - die van andere (edel)metalen worden gemaakt dan nikkel namelijk goud/palladium - de kans op allergische en/of toxische reacties ook zeer zeldzaam is.
Ik heb overigens wel eens ergens gelezen (serieuze bron, maar geen wetenschappelijk artikel) dat het niet wenselijk zou zijn om allerlei verschillende metalen of metaallegeringen in de mond te hebben. Dat zou corrosie in de hand werken. Of dit klopt weet ik niet.
Met keramiek hoef je je daar in ieder geval helemaal niet druk over te maken.
Hier een link naar een (engelstalige) site met informatie over metaallegeringen die in de tandheelkunde worden gebruikt (één fabrikant).
De rol/eigenschappen van de diverse metalen wordt hier beschreven
Als ik al die mogelijkheden zie waaruit gekozen kan worden vraag ik me af wat de bemoeienis van de tandarts hiermee is. Of wordt alles in hoofdzaak overgelaten aan het lab?