wortelkanaalbehandeling

Author:
faith
Posted:
wo, 06/06/2007 - 12:41
helaas een wortelkanaalbehandeling gehad, gelukkig niet veel last van gehad en ze hebben een noodvulling geplaats.
een week later moest ik terug komen om het nog eens te behandelen. dit zouden ze zonder verdoving doen aangezien ik er geen last van zou hebben. helaas was dat niet het geval, ik had ontzettend veel pijn en na 2 keer een spuit leeg te hebben gespoten hebben ze het maar dicht gemaakt omdat de pijn als nog niet te harde was.
de kies zou nog moeten rusten weer 2 weken later (vandaag) moest ik terug komen, weer zonder verdoving want ik zou er geen last van hebben. helaas hadden ze weer ongelijk! ontzettend veel pijn en alweer liepen de tranen over de wangen van de pijn. ze hebben het nog steeds niet afgemaakt en moet volgende week voor de 4de keer terug komen.
Ze willen liever geen gewone verdoving doen want zo weet hij waar de pijn zit en nog beter behandeld moet worden.
moet ik volgende week weer met zoveel pijn in de stoel zitten of mag ik gewoon zeggen je hebt al 2 keer kunnen zien waar de pijn zat ik kies voor de verdoving.

graag een advies ben nu alweer bang om volgende week te gaan
mecánico para …

Ik snap de gedachte van de behandelaar, echter, ik zou nu toch echt voo reen volledige verdoving gaan. Dan goede foto met vijltjes erin maken. Dan zie je meestal al waar het lastig was of een extra kanaaltje in de kies zit. Zo niet, dan is misschien afsluiten van de "bekende kanalen" een goede optie en de lastige zijde misschien toch maar goed schoon maken en afsluiten met een tijdelijk, ontstekingsremmend middel en over 3 maanden nog eens kijken wat er gebeurd is.
Er zou een extra zenuwkanaaltje kunnen zitten, een opening aan de zijkant van de wortel of domweg nog een restje van de zenuw die maar niet weggevijld kan worden..

Maar je vraag om een verdoving is niet heel vreemd.
wo, 06/06/2007 - 12:50 Permalink
Mignon

Ik kan me foed voorstellen dat je nu behoorlijk opziet tegen de volgende behandeling van je kies en zou inderdaad vragen om een goede verdoving. Als er sprake is van een behoorlijke ontsteking is het vaak wel lastiger om goed te verdoven, maar niet onmogelijk. Vraag er dus gerust om. Veel succes, gr Mignon
wo, 06/06/2007 - 13:53 Permalink
Mascha WT

Mignon,

Jij schreef:
Als er sprake is van een behoorlijke ontsteking is het vaak wel lastiger om goed te verdoven, maar niet onmogelijk

Begrijp ik goed dat je, hoe dan ook altijd voor 100% kunt verdoven, dus dat je gegarandeerd geen pijnscheuten zult voelen?
Is dat dan gewoon een kwestie van heel veel verdoving inspuiten?
In september moet ik ook een WKB ondergaan bij een bovenkies en ik ben bang voor de pijnscheuten.
Op sommige forums lees ik dat de tandarts "wat moest bijverdoven" tijdens de behandeling, maar ik wil bij voorbaat totaal niets voelen! Mag je een tandarts vragen of hij bij voorbaat wat extra verdoving erin spuit?

Ik hoop dat je nog reageert, alvast bedankt!
Mascha
ma, 06/18/2007 - 22:36 Permalink
Mignon

Beste Marscha,

ik had het wellicht iets genuanceerder moeten brengen. Als er sprake is van een grote ontsteking, bv een abces, dan is het vrijwel onmogelijk om goed te verdoven. Het hele gebied om de afwijking heen is dan gevoelig. Het wegnemen van de druk geeft echter direct verlichting. In geval van een wortelkanaalbehandeling aan een flink ontstoken kies zijn de weefsels rondom de tand geirriteerd. Door het ontstekingsproces doet de anesthesievloeistof zijn werk minder goed. Meestal wordt hierop geanticipeerd door van tevoren extra verdoving te geven. Mocht dit tijdens de behandeling nog niet voldoende blijken, dan moet er worden bijverdoofd. Let er wel op dat je in een stresssituatie ook minder goed verdoofd kunt worden. Probeer je zenuwen dus een beetje onder controle te houden, al is het moeilijk, Succes!

Gr, Mignon
do, 06/21/2007 - 21:14 Permalink
Mascha WT

Mignon,

Bedankt voor je reaktie.
Gelukkig heb ik geen ontsteking maar zie "alleen maar" enorm tegen de behandeling op.
Ik zal dat voor aanvang wel melden bij de endodontoloog.
Misschien spuiten ze dan wat extra in en kunnen ze me een beetje gerust stellen.

Groet,
Mascha
do, 06/21/2007 - 21:20 Permalink
Deedee

Ik begrijp goed dat je er nog tegenop ziet, ik voel met je mee want moet deze week ook voor de tweede behandeling en echte vulling erin zetten.
Ik hoop dat jouw verdoving goed gaat werken!
Succes!
vr, 06/22/2007 - 12:57 Permalink
Mascha WT

Ik heb het gehad!
En het viel 100% mee.
Sterker nog, op de spuitjes na, heb ik werkelijk waar helemaal niets gevoeld!
Ik ben zo opgelucht dat het achter de rug is.
Volgende keer maak ik me toch minder druk om zo'n behandeling!
Gr.
Mascha
vr, 09/14/2007 - 09:59 Permalink