Paradontitis of....? Kan bleken nog wel?

Author:
elianne
Posted:
ma, 06/18/2007 - 00:08
Ik ben 35 en heb al zeker 10 jaar last van teruggetrokken tandvlees bij mijn onderste twee voortanden. De ruimte is zo'n 5 mm. Mijn tandarts heeft geen idee zegt hij.. Ik heb nooit last gehad van bloedend tandvlees, ontsteking, dik of rood tandvlees, pijn, losse tanden, etc.. Ik ben hartpatient en het schijnt dat paradontitis voorkomt bij hartpatienten. Ik vraag me af waar ik goed aan doe:

- tanden trekken om hartklachten te voorkomen?
- laten zitten en niets doen?
- tandvlees laten optrekken terwijl mijn tandarts zegt dat dat slechts en tijdelijke oplossing is?

Ik heb geen idee en lijk ook geen echte raad te krijgen. Zoals je wellicht zult begrijpen heb ik geen zin om extra risico te lopen wat betreft mijn hart. Ik heb meerdere hartinfarcten gehad en dan liever een kunstgebit dan een kistje. Klinkt hard maar heb een aantal malen op het randje gelegen.

Ik ben echter ook nog jong(toch? :D ) en ijdel. Tanden laten bleken zou ik best willen maar dat is wellicht af te raden m.b.t. het tandvleesprobleem?
Spiegeltje

Er zijn aanwijzingen dat er een (oorzakelijk?) verband bestaat tussen (ernstige) onsteking van het tandvlees enerzijds en bepaalde vaatziekten/hartklachten anderszijds. Andersom is dat echter niet het geval. Bovendien heeft u kennelijk geen ontstoken tandvlees zodat je er zomaar niet vanuit moet gaan dat er een relatie is tussen uw hartklachten en het plaatselijk teruggetrokken tandvlees.

Misschien heeft u (in het verleden) hard gepoetst (met een harde borstel) waardoor het tandvlees is teruggetrokken?

U kunt bij een tandarts-parodontoloog nagaan of het operatief (deels) kan worden gecorrigeerd. Dat is vooral om het visuele effect, met hartklachten heeft dat niks te maken.

Ik zou zo gauw geen reden weten waarom u uw tanden niet zou kunnen laten bleken omdat plaatselijk het tandvlees is teruggetrokken. Als u het overweegt zou ik het wel doen onder begeleiding van de tandarts en niet zelf maar wat gaan aanrommelen.
ma, 06/18/2007 - 00:21 Permalink
Mignon

Nog even een korte aanvulling op het bericht van Spiegeltje. Van bleken zie ik zo snel ook geen nadelen. Is er wel parodontitis vastgesteld in uw geval? Er is dan sprake van meerdere pockets (verdiepte ruimtes tussen tand en tandvlees), die meestal gepaard gaan met bloeding. Er zijn enkele factoren, zoals roken, die de bloeding en ontstekingsverschijnselen kunnen onderdrukken. Mocht er inderdaad sprake zijn van een poetstrauma als oorzaak, dan kun je de parodontitis wegstrepen.

Parodontitis is een chronisch ontstekingsproces dat niet alleen bedreigend is voor het gebit. Vanuit de pockets kunnen de bacteriën of hun gifstoffen in de bloedbaan terechtkomen en op afstand problemen veroorzaken. Een veelgenoemd pgevolg is ontsteking van de hartkleppen. Bovendien kan parodontitis bij hart- en vaatziekten de onderliggende atherosclerose (aderverkalking) verergeren. Grondige reiniging van de pockets, evt icm een antibioticakuur, zou de situatie verbeteren. Overleg wel tijdig met je behandelend (tand)arts of eventuele antibioticumprofylaxe noodzakelijk is voor behandeling.

Hartelijke groeten, Mignon
ma, 06/18/2007 - 07:35 Permalink
elianne

De antwoorden stellen me toch wel gerust. De tandarts heeft er vaag wat over gezegd maar echt vastgesteld is het nooit. Het gaat dus om twee tanden(voor/onder) en er is geen sprake van bloedingen en ook nooit geweest. Ook geen pijn oid en ik heb dit al jaren. Misschien inderdaad dat poetstrauma dan, had ik nog nooit van gehoord. Bedankt voor jullie reacties!
zo, 06/24/2007 - 17:48 Permalink