Vulling na extractie wijsheidstand/verstandskies

Author:
GGG
Posted:
ma, 06/25/2007 - 10:39
Hallo
Ik heb zaterdag een wijsheidstand (rechtsonder) laten trekken bij een tandarts van wacht. Het was erg pijnlijk, maar gelukkig snel gebeurd. De tandarts heeft de holte die er was na het trekken van de tand gevuld met een soort donkere materie, en me daarna gezegd een twintigtal minuten te bijten op een gaasje.

Ik vraag me nu af hoe lang ik die vulling in de holte moet laten zitten? Het is heel donker en gelei-achtig, en nu weet ik niet of dat vanzelf vergaat (het lijkt alleszins wat gekrompen), of dat ik het zelf eruit moet halen, bvb. om infectie te vermijden?
Ik hoop dat ik het door het er in te laten ziten niet moeilijker maak om te genezen.
In de loop van de week moet ik alleszins nog eens teruggaan naar m'n eigen tandarts, omdat er toch nog werk was aan m'n gebit.

Enig idee?

bedankt!

G.
Irfan

Beste G.

Na een chirurgische verwijdering van een verstandskies, kan er soms een grote ruimte ontstaan. Ter infectie van deze holte laat een chirurg dan bijv. gaas gedrenkt in iodoform in deze holte achter. In china hebben ze kleine minisponsjes op basis van jodoform, die tevens de bloedprop in de extractiewond versteviging moet bieden.

Als een chirurg is dergelijks achterlaat moet deze duidelijk instructie aan de patiënt geven, een jodoform gaas wordt na een aantal dagen verwijderd door de chirurg zelf, een minispons in China laten ze resorberen. Ik weet alleen nu niet welke pasta jouw chirurg heeft gebruikt, dus een belletje ter info is zeker geoorloofd. Laat je ons dan ook even weten?

Groet Irfan
ma, 06/25/2007 - 13:13 Permalink
GGG

het materiaal dat in de holte werd gestopt was geen gaas, het leek op een bruin blokje klei. nu lijkt het op zwarte gelei. de gaas was een prop die ik meteen na de behandeling tussen m'n tanden gedrukt moest houden. dat was dan vooral om het bloeden tegen te gaan.
maar ik zal eeens horen
bedankt.
g.
ma, 06/25/2007 - 14:30 Permalink