Vorig jaar augustus en september heb ik in drie sessies een wortelkanaalbehandeling gehad aan een kies. Ze hebben toen 4 kanalen behandeld.
Sinds kort heb ik in betrekkelijk lichte mate weer last van de betreffende kies. De klachten varieren van géén pijn, een vreemd soort gevoeligheid in de kies tot lichte pijn. Heel irritant dus. Ik heb trouwens geen drukpijn, maar de kies is daarentegen wel weer gevoelig voor koude lucht.
Heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de tandarts, en kan er half juli terecht.
Ik vraag mij af wat me nu te wachten staat. Is er zoiets als een herbehandeling voor WKB? Of rest mij nu de gang naar een kaakchirurg of extractie?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Layla
Sinds kort heb ik in betrekkelijk lichte mate weer last van de betreffende kies. De klachten varieren van géén pijn, een vreemd soort gevoeligheid in de kies tot lichte pijn. Heel irritant dus. Ik heb trouwens geen drukpijn, maar de kies is daarentegen wel weer gevoelig voor koude lucht.
Heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de tandarts, en kan er half juli terecht.
Ik vraag mij af wat me nu te wachten staat. Is er zoiets als een herbehandeling voor WKB? Of rest mij nu de gang naar een kaakchirurg of extractie?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Layla
ik denk dat we nog even je bezoek aan de tandarts moeten afwachten om te zien wat er precies aan de hand is. Als de zenuwen uit een kies zijn verwijderd kan er in principe geen koudegevoeligheid meer bestaan. Op een rontgenfoto is goed te zien of er sprake is van een persisterende ontsteking aan de wortelpunt. Is dit inderdaad het geval, dan zijn er afhankelijk van de situatie enkele behandelopties mogelijk. Meestal wordt er eerst een herbehandeling overwogen. In tweede instantie kan de kaakchirurg een deel van de aangedane wortel amputeren en in het ergste geval rest alleen nog extractie.
Nog even volhouden Layla. Laat je even horen wat er is gevonden en besloten? Sterkte.
Gr, Mignon
Goed om te horen dat een eventuele herbehandeling mogelijk is. Ik heb namelijk niet zoveel zin om direct een gang naar de kaakchirurg maken voor een apex resectie.
Zodra ik meer weet post ik hier een nieuw bericht.
Groet,
Layla
Ik geef wel aan dat het van de situatie afhangt of het verstandig is een herbehandeling uit te voeren. De eerste kans heeft immers altijd ook de beste kans van slagen... Als bijvoorbeeld de vulling lekt of te kort is, of wanneer er een kanaaltje gemist is (wat me in jouw geval niet waarschijnlijk lijkt aangezien er al 4 kanalen zijn gevonden) kan een herbehandeling uitkomst bieden. Ik hoop dat er snel een goede oplossing voor je probleem komt.
Veel succes nogmaals, Mignon
Bij de tandarts geweest
Hij heeft een controlefoto van de kies gemaakt, her en der op de kies getikt (zonder pijnlijke gevolgen) en het tandvlees gecheckt.
Hij kon niets bijzonders vinden. We hebben zowel de foto die direct na de wkb was gemaakt, als de vandaag genomen controlefoto samen bekeken, maar er bleek in al die tijd geen verslechtering te zijn opgetreden.
Een apexresectie had niet zijn voorkeur, aangezien dit de kies, gezien de relatief goede conditie waarin hij zich nu bevindt, alleen maar slecht zou doen. Bovendien zijn mijn wortelpunten niet ontstoken.
Tevens gaf hij aan dat het zo kan zijn, dat je af en toe toch nog iets blijft voelen, aangezien de kies door de wkb zowiezo niet meer in topvorm is. Hij had zelf enkel decennia geleden een wkb gehad, waarvan hij tot op de dag van vandaag af en toe nog steeds enige hinder had.
De (kortdurende) gevoeligheid bij koude lucht die ik heb duidt niet op een ontsteking omdat ik dan last zou moeten hebben bij warm eten/vloeistof/lucht.
Dus zijn advies was: gewoon zo laten.
Groet,
Layla
fijn dat je tandarts de zaak zo seriaus heeft opgepakt en dat je nu gerustgesteld van de zomer kunt gaan genieten.
Hartelijke groeten, Mignon