ik heb 2 maand geleden mijn kies laten vullen...en heb nu pas pijn. ik ben bij de tandarts geweest maar die kon niet iets ernstigs vinden. op zich een geruststelling, maar ik loop nog steeds met kiespijn, nu ongeveer 2 weken.
de tandarts heeft me op zich niet echt zekerheid gegeven. het kon napijn zijn van de vulling. Maar ook kon het zijn dat de zenuw zo'n opdoffer heeft gekregen dat hij afsterft. dan zou ik opeens erge kiespijn kunnen krijgen. hiermee heeft hij me wel bang gemaakt. ik ben voortdurend bang dat de pijn erger gaat worden.
het is een zeurende pijn. om moe van te worden. soms lijkt het alsof een soort van spanning of stroom op de kies staat. als ik dan dichtbijt voelt het alsof die spanning erger word. ik kan niet precies aangeven welke kies het is omdat het uitstraalt.
kan iemand hier mij geruststellen of meer zekerheid geven? is het echt zo dat de zenuw af kan sterven? of is het meer waarschijnlijk dat het gewoon napijn is. hoelang kan dat duren?
de tandarts heeft me op zich niet echt zekerheid gegeven. het kon napijn zijn van de vulling. Maar ook kon het zijn dat de zenuw zo'n opdoffer heeft gekregen dat hij afsterft. dan zou ik opeens erge kiespijn kunnen krijgen. hiermee heeft hij me wel bang gemaakt. ik ben voortdurend bang dat de pijn erger gaat worden.
het is een zeurende pijn. om moe van te worden. soms lijkt het alsof een soort van spanning of stroom op de kies staat. als ik dan dichtbijt voelt het alsof die spanning erger word. ik kan niet precies aangeven welke kies het is omdat het uitstraalt.
kan iemand hier mij geruststellen of meer zekerheid geven? is het echt zo dat de zenuw af kan sterven? of is het meer waarschijnlijk dat het gewoon napijn is. hoelang kan dat duren?
Na 2 maanden is het geen napijn. De zenuw van de kies is heftig ontstoken of waarschijnlijk is de zenuw afgestorven en heb je nu last van een ontsteking aan de wortelpunt. De tandarts kan met allerlei methodes testen of de zenuw nog leeft. Een ontsteking aan de wortelpunt is soms (nog) niet te zien op een röntgenfoto. Maar verlichting na koeling kan ook betekenen dat de zenuw nog leeft, maar zover heen is dat deze zal afsterven. In beide gevallen is de therapie een wortelkanaalbehandeling of extractie. Dus weer een afspraak maken bij de tandarts, zodat deze een duidelijke diagnose kan stellen.
Succes en groet Irfan
het punt voor een wkb is dat ik niet kan aanwijzen welke kies het is omdat de pijn uitstraalt. dan zou dus het risico zijn dat ze in de verkeerde kies boren?! daarom wou de tandarts het nog even aanzien. kan het zijn dat de zenuw zich nog hersteld?
Met de klachten die u beschrijft zal de zenuw niet meer herstellen.
Ik heb vorig jaar zo'n enorme pijnklachten gehad a.g.v. een pulpitis dat k zelf totaal geen idee meer had welke kies het probleem veroorzaakte. Ook mijn tandarts kon er niet uitkomen waardoor het uiteindelijk 3 wkb-behandelingen zijn geworden binnen 24 uur waarbij de laatste ervoor heeft gezorgd dat de pijn verdween.
Ik zou als ik jou was toch maar verder gaan met die kies want als de pijn echt goed doorkomt (en dat gebeurt meestal in een weekend of tijdens vakantie, lijkt het wel) dan is dat echt niet meer leuk.
Succes ermee.
Sorry hoor, ik wil je niet bang maken maar ik denk dat je er maar gewoon 1 ding aan kunt doen en dat is naar je tandarts gaan en hem vragen een WKB te doen. Zeker als de klachten ontstaan zijn na het vullen van een kies, lijkt het mij waarschijnlijk dat deze kies ook de boosdoener is. Je kunt ook niet gaan en afwachten maar dan blijf je in onzekerheid leven. Nu is het even doorbijten en je bent er, hopelijk, vanaf en je kunt lekker ontspannen met vakantie. En een WKB-behandeling; eigenlijk stelt dat helemaal niet zoveel voor. Een vulling zetten vind ik persoonlijk veel vervelender.
Sterkte en ik hoop wel dat je vannacht goed kunt slapen.