Ik ga met deze vraag sowieso nog naar een andere tandarts voor een second opinion, maar wilde het vantevoren hier nog even vragen;
Ik mis al een jaar of tien de derde tand (kies?) van achteren aan de onderkant. M'n tandarts zit al een paar jaar te pushen dat ik een implantaat moet laten zetten op de plek van die tand aangezien hij denkt dat de rest scheef zal gaan staan. Nou is het trekken ervan met aardig wat drama gebeurd (verdoving werkte niet en 'k heb de hele wachtkamer bij elkaar geschreeuwd en vervolgens heb ik een maand met een enorme bloedblaar rondgelopen) en ben ik als de dood voor de tandarts, dus ik zit niet te springen om er wat aan te doen. Bovendien vergoedt m'n zorgverzekering maar E 450 van de kosten en moet ik zelf nog E 1200 ophoesten wat een heel groot gat in m'n budget slaat.
Op dit forum lees ik dat een brug ook eventueel zou kunnen maar wel de tanden ernaast wat aantast. Die tanden zijn allebei al gevuld, dus helemaal gaaf zijn ze toch al niet. Mijn vraag is dus of iemand weet of een brug een goed alternatief is voor een implantaat?
Ik mis al een jaar of tien de derde tand (kies?) van achteren aan de onderkant. M'n tandarts zit al een paar jaar te pushen dat ik een implantaat moet laten zetten op de plek van die tand aangezien hij denkt dat de rest scheef zal gaan staan. Nou is het trekken ervan met aardig wat drama gebeurd (verdoving werkte niet en 'k heb de hele wachtkamer bij elkaar geschreeuwd en vervolgens heb ik een maand met een enorme bloedblaar rondgelopen) en ben ik als de dood voor de tandarts, dus ik zit niet te springen om er wat aan te doen. Bovendien vergoedt m'n zorgverzekering maar E 450 van de kosten en moet ik zelf nog E 1200 ophoesten wat een heel groot gat in m'n budget slaat.
Op dit forum lees ik dat een brug ook eventueel zou kunnen maar wel de tanden ernaast wat aantast. Die tanden zijn allebei al gevuld, dus helemaal gaaf zijn ze toch al niet. Mijn vraag is dus of iemand weet of een brug een goed alternatief is voor een implantaat?
Voor een vervanging van een kies heb je twee heel goede opties en dat is een implantaat of een brug op twee pijlers. Beide hebben hun voor- en nadelen, implantaat is chirurgie. En voor een brug moeten de tand of kies ernaast worden beslepen. Studies over heel wat jaren geeft aan dat implantaten een iets betere prognose heeft, maar een driedelige brug ook een heel hoge vijf en tien jaars overleving heeft (boven de 85%). Qua kosten loopt het ook niet zoveel uiteen.
Je kan je eigen tandarts vragen of beide opties mogelijk zijn, en dan kun je een keuze maken.
Succes en groet Irfan
Moet natuurlijk wel mogelijk zijn.
Neem aan dat je tandarts genoeg info. heeft om deze indicatie juist te stellen.
grotere vullingen: dan is mijn persoonlijke voorkeur toch een 3 delige brug. Eventueel zou een cantilever brug te overwegen zijn, als bv de 2 grote kiezen zwaar gevuld zijn en de kleine kies achter de hoektand niet of slechts beperkt.
3 delige brug kosten regio 1400-1700,=. afhankelijk van noodzakelijk voorbehandelingen , en gebruikte materialen voor de brug.