Kies getrokken.. nog steeds ontsteking?!

Author:
dmaq
Posted:
do, 06/28/2007 - 19:57
Hallo,

Ik tob al een hele tijd met een ontsteking bij een kies. Ik heb een wortel kanaal behandeling gehad aan die kies waarbij het stukje metaal wat onderin moet doorschoot.... dat was een ellende, kaakchirurg erbij heftig allemaal en pijnlijk. Affijn, kies gerepareerd. Wat denk je weer ontsteking... (bobbeltje op tandvlees). Tja, kies laten trekken.

Na een maand was het bobbeltje weer terug. Tandarts heeft er een paar keer in geroerd maar nog steeds geen resultaat. Ook de tandarts is verbaasd wat kan hier aan de hand zijn. Ik wil er nu eindelijk wel eens van af.

Graag reactie :roll:
D
Irfan

Beste D,

Vervelend een dergelijk verhaal, het blijft mensenwerk. Heb je nu ergens pijn? Een bobbeltje kan een fistel zijn, een uitgang van een ontsteking. Doordat het fistel een kanaal heeft, is het mogelijk om in het kanaal een klein rubberen stiftje te steken en vervolgens een röntgenfoto te maken. Hier-bij is dan duidelijk te zien waar het ontsteking afvoerkanaal vandaan komt. Misschien zelfs van een andere kies, tandvleesontsteking of persisterende ontsteking op plaats waar de oude kies zat.

Succes en groet Irfan
do, 06/28/2007 - 20:30 Permalink
dmaq

Beste Irfan,

Dank voor je vlotte antwoord.
Ik heb niet echt pijn maar het stoort wel, het lijkt ook de rest van mijn functioneren te beinvloeden. Ik wil er dus graag vanaf.

Vertel eens wat meer over een fistel of persisterende ontsteking, dat lijkt mij het meest waarschijnlijk. Ik heb, op de plaats waar die kies zat gevoeligheid tot het kaakbot aan toe.

Hoe gaat zo'n onderzoek met zo'n rubberen stiftje eigenlijk. Ik heb/had vrij veel vertrouwen in mijn tandarts tot nog toe maar hier heb ik hem nog niet over gehoord. Moet ik naar een ander?

Misschien zoeken jullie nog een interessant studieobject?
:wink:
Mvrgr
D
do, 06/28/2007 - 22:14 Permalink
Mignon

Beste D,

een fistel is een afvoergangetje waarlangs ontstekingsvocht zich een weg naar buiten baant. Met een dun rubberen stiftje kun je de bron van de ontsteking tracen op een rontgenfoto. Dit stiftje wordt dan in de fistel gebracht en op de foto is dan te zien waar de fistel uitkomt. Misschien dat er tijdens het trekken van de kies een stukje bot is afgebroken dat de wond irriteert. Dit kan ook een bultje vormen. Hoe ziet het bultje eruit? Hoe groot is het en welke kleur? Is het hard of zacht en ontsnapt er af en toe ook vocht uit?

Ik hoop dat we je verder kunnen helpen!

Gr, Mignon
vr, 06/29/2007 - 08:12 Permalink
dmaq

Dag Mignon,

Het is over het algemeen, voor zover het zichtbaar is, een klein bultje. Het komt af en toe onder druk te staan, in ieder geval als ik wat alchohol drink. Zo 1 keer per week knapt het open nadat ik er via mijn wang stevig op duw. Dan voelt het eerst aan alsof er een stuk tandvlees is losgeschoten en er komt inderdaad vocht uit. Daarna neemt de druk af en slinkt het om later, dag of 2, weer te zwellen. De kleur van het bobbeltje is iets donkerder dan het tandvlees zelf maar wel duidelijk zichtbaar.

Ik heb het gisterenavond maar lekgeprikt met een tandenstoker. Dat hielp in iedergeval tegen de zwelling.

Mvrgr
D

Beste D,

een fistel is een afvoergangetje waarlangs ontstekingsvocht zich een weg naar buiten baant. Met een dun rubberen stiftje kun je de bron van de ontsteking tracen op een rontgenfoto. Dit stiftje wordt dan in de fistel gebracht en op de foto is dan te zien waar de fistel uitkomt. Misschien dat er tijdens het trekken van de kies een stukje bot is afgebroken dat de wond irriteert. Dit kan ook een bultje vormen. Hoe ziet het bultje eruit? Hoe groot is het en welke kleur? Is het hard of zacht en ontsnapt er af en toe ook vocht uit?

Ik hoop dat we je verder kunnen helpen!

Gr, Mignon
vr, 06/29/2007 - 16:36 Permalink