Ik heb een vraagje over een beugel.
Mijn dochter van 11 moet een beugel omdat ze overbite heeft.
Ik ben al bij de orthotondist geweest met haar en hij had het over eventueel 2 smalle kiezen trekken.
Nu heb ik van verschillende klasgenootjes van haar gehoord, dat zij een orthotondist hebben die zowiezo al geen kiezen trekken omdat dat zonde is.
Hoe kan het dat de 1 het nodig vind om kiezen te trekken en de ander niet ?
Want ik denk dat ik anders misschien gewoon op zoek ga naar een ortodontist die mij kan beloven dat er geen kiezen bij haar worden getrokken.
Mijn dochter van 11 moet een beugel omdat ze overbite heeft.
Ik ben al bij de orthotondist geweest met haar en hij had het over eventueel 2 smalle kiezen trekken.
Nu heb ik van verschillende klasgenootjes van haar gehoord, dat zij een orthotondist hebben die zowiezo al geen kiezen trekken omdat dat zonde is.
Hoe kan het dat de 1 het nodig vind om kiezen te trekken en de ander niet ?
Want ik denk dat ik anders misschien gewoon op zoek ga naar een ortodontist die mij kan beloven dat er geen kiezen bij haar worden getrokken.
U kunt eventueel een second opinion laten doen, maar houdt er rekening mee dat zonder trekken er wellicht geen optimaal resultaat te behalen is. En wellicht speelt er bij de klasgenootjes wel een heel ander probleem, en dan is het appels met peren vergelijken, en trekt u wellicht conclusies op grond van verkeerde argumenten.
Zult helaas moeten opofferen om ruimte te winnen,de orthodontist gaat uit van een ideale opstelling.
Bedenk wel dat met een overjet de kans op tandletsel erg groot is,zeker in deze leeftijdsgroep,met handhaven van die premolaren kom je bijna niet van die overbeetf.
En uw dochter krijgt er een prachtig gebit voor terug.
Ik zou het ook geen probleem vinden om te doen wat nodig is voor haar, maar als ik hoor dat sommige tandartsen tegen kinderen zeggen dat zij geen kiezen trekken omdat ze dat zonde vinden, denk ik , ... is het echt wel zo nodig, of is het alleen maar makkeljker en sneller ?
Er is mij ook niet echt duidelijk verteld welke problemen er kunnen komen als er geen beugel zou komen.
Als ik als moeder naar mijn dochter kijk , denk ik, het valt allemaal wel mee, haar tanden staan niet echt verschrikkelijk naar voren en het is niet lelijk, maar toch vind onze orthotondist het echt nodig.
Als ik een keus moet maken tussen het gebit wat ze nu heeft, (niet kaarsrecht, maar ook niet lelijk) of twee kiezen laten trekken, (want dat lijkt mij niet niks voor een kind van 11. Dan is het geen moeilijke keus.
Maar als er andere problemen komen, zoals medische problemen, dan vind ik het een ander verhaal.
ps. wat zijn premolaren ?
Groetjes Linnie!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Premolaar
ik heb a.s. donderdag een afspraak bij een andere orthodontist voor een second opinion.
Hopelijk verteld die mij niet iets heel anders, waardoor ik een nog grotere twijfel krijg.
hmm...niet geheel onwaarschijnlijk.. er zijn soms toch wel meerdere wegen die naar Rome leiden, ook hierin..
Belangrijk is dus goed te luisteren, eventueel notities te maken indien er heel veel info gegeven wordt. dan kan later alles beter op een rijtje gezet worden, en is er minder risico op spraakverwarring.
De einsbeslissing zult u uiteindelijk zelf met uw dochter moeten nemen. Maar geloof mij, trekken van deze kiezen is voor een kind van deze leeftijd uiteindelijk minder belastend dan bij volwassenen. Naast dat het makkelijker gaat want de wortels zijn nog niet geheel volgroeid.
En ik heb teveel kinderen gezien die geen of slechts beperkte ingreep wilden, maar later (vriendjes of -innetjes..) toch een beter resultaat wilden, waar dan de kaakchirurg aan te pas moet komen omdat de ortho het alleen niet meer haalt..
succes.