Hallo allemaal,
Ik ben naar de tandarts geweest voor een controle. Ik heb aangegeven dat een bepaalde kies een beetje irriteert. Het blijkt dus dat die een klein stukje is afgebroken aan de zijkant, tussen de kiezen in zeg maar. Daarna kregen we het over een andere kies en ben ik een paar dingen vergeten te vragen. Mijn tandarts is nu met vakantie, dus hopelijk heeft iemand hier antwoord op.
Als een kies een klein stukje is afgebroken, kan dat zoveel irritatie geven? Het doet niet echt pijn bij warm/koud of als ik er mee eet. En wat voel je dan precies, een zenuw of is het tandbeen?
Ik heb namelijk wel eerder een afgebroken kies gehad, maar daarbij had ik niet zoveel last. Wanneer moet je een WKB hebben? Kan een tandarts dit zien met het blote oog?
Is dit afgebroken gedeelte gemakkelijk te maken, aangezien het tussen 2 kiezen inzit?
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Ik ben naar de tandarts geweest voor een controle. Ik heb aangegeven dat een bepaalde kies een beetje irriteert. Het blijkt dus dat die een klein stukje is afgebroken aan de zijkant, tussen de kiezen in zeg maar. Daarna kregen we het over een andere kies en ben ik een paar dingen vergeten te vragen. Mijn tandarts is nu met vakantie, dus hopelijk heeft iemand hier antwoord op.
Als een kies een klein stukje is afgebroken, kan dat zoveel irritatie geven? Het doet niet echt pijn bij warm/koud of als ik er mee eet. En wat voel je dan precies, een zenuw of is het tandbeen?
Ik heb namelijk wel eerder een afgebroken kies gehad, maar daarbij had ik niet zoveel last. Wanneer moet je een WKB hebben? Kan een tandarts dit zien met het blote oog?
Is dit afgebroken gedeelte gemakkelijk te maken, aangezien het tussen 2 kiezen inzit?
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Een wortelkanaalbehandeling is nodig wanneer A de zenuw dermate ontstoken is, dat deze niet meer zal herstellen, irreversibele pulpitis. Of B wanner de zenuw al gestorven is en de bacteriën al het kanaal geïnfecteerd hebben. In het laatste geval is de prognose van een wkb ook minder.
De meeste gaatjes ontstaan op het kauwvlak van kiezen in de fissuren (groeven) of tussen de kiezen in (aproximaal). Soms is deze te zien met het blote oog, beginnende gaatjes worden eerder waargenomen op röntgenfoto's. De tandarts is juist erg bedreven in deze behandelingen en herstelt ook het contactpunt tussen twee kiezen, zodat daar geen voedsel resten meer tussen komen.
Groet Irfan
Dan had ik toch nog een vraag over een andere kies. De tandarts zei dat een vulling van de achterste kies niet goed meer is, hierbij zei hij dat aan de binnenkant van de kies (tong kant) een zwarte kring zit die een beetje zacht is. Weet iemand wat dit betekent en hoe dit verholpen moet worden? Of is het gewoon de oude vulling eruit boren, het zachte wegboren en alles weer vullen?
groetjes, Margriet
zo te lezen is er aan de rand van de oude vulling een gaatje ontstaan. Geinfecteerd tandweefsel is immers zachter van structuur dan gezond tandmateriaal. De behandeling houdt inderdaad in dat de vulling wordt verwijderd tezamen met de caries en dat er dan een mooie nieuwe vulling voor in de plaats komt.
Veel succes!
Gr, Mignon