Napijn?

Author:
NIB
Posted:
di, 07/03/2007 - 18:36
Nadat 2 kiezen (diep) gevuld zijn en in 2 nabezoeken aan de tandarts zijn bijgevijld, heb ik last van 'kiespijn'. Ik zet het tussen haakjes omdat ik niet goed weet of het echt kiespijn is. (Bij het 2e bezoek is er nog een laagje over een kies gedaan omdat die weer diep ingevijld moest worden, wat weer irriteerde bij warmte en koude.)
Het is een doffe, zeurende pijn, die soms doortrekt naar het kaakgewricht en die mijn halsklier dan laat opzetten. Met paracetamol verdwijnt de pijn. Soms komt de pijn zomaar opzetten en soms na het drinken van koud of extra warm drinken.
Op de foto van gisteren is niets ongewoons (gaatje of onsteking) te zien en de vullingen zitten er keurig in. En dit is door 3 tandartsen (!) bekeken. Ik kan ook gewoon op mijn kiezen bijten, zonder extra pijn, alhoewel ik dat amper durf. :)
Is dit napijn? En als het stiekem toch een ontsteking is, kan dat uit zichzelf weer weg gaan? Of met medicijnen, o.i.d.?
Ik maak me zorgen omdat we over 4 dagen op vakantie gaan.
Vanaf het vullen van de kiezen (4 weken geleden) ben ik 4 x terug bij de tandarts geweest. En eigenlijk lijkt het me niet verstandig om elke dag Paracetamol te slikken.
Wie kan mij geruststellen? Wat moet ik doen?
Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Newtan

Het kan toch een opkomende zenuwontsteking zijn. Of een tandvleesontsteking, doordat er eten tussen de kiezen in blijft zitten.

Voor de zenuw ontsteking kun je zelf een simpel testje doen. Neem een slok koud water, tot de pijnscheut komt. Zonder paracetamol natuurlijk. Gaat de pijn vanzelf weg binnen 15 seconden, dan gaat het hoogstwaarschijnlijk vanzelf over. Blijft het langer pijnlijk, bel dan de tandarts maar voor een goede verdoving en het verwijderen van de zenuw.

Voor de tandvleesontsteking test je met een stoker: komt er iets stinkends tussen je kiezen vandaan én het tandvlees bloedt op die plek behoorlijk na het flink stoken, dan heb je een zweertje tussen de kiezen. Stook of floss dan gerust vier tot zes keer per dag op die plek. Dan kun je rustig met vakantie.

Prettige vakantie. Waar gaat de reis naartoe?
di, 07/03/2007 - 23:34 Permalink
NIB

Bedankt voor het antwoord Frank!
Ik denk dat ik het bezoek aan mijn tandarts uitstel tot na de vakantie (Leve de paracetamol!! :D ). Ik heb nl. de test met het glas koude water direct uitgeprobeerd vanmorgen en de pijnscheut verdween binnen 15 seconden. Het bleef wel langer licht gevoelig.
We gaan naar Denemarken, dus over het niveau van de tandartsen ter plaatse maak ik me geen zorgen. :D
Nogmaals bedankt en na de vakantie laat ik nog even weten hoe het gegaan is. :smt006
wo, 07/04/2007 - 07:55 Permalink
NIB

@Frank (en alle anderen)

Na een rusteloze nacht, ben ik vandaag voor de verandering maar weer eens naar de tandarts gegaan en ik heb net de wkb achter de rug! Zucht! :-?
Ansich viel dat mee, ware het niet dat de verdoving (zelfs na bijverdoven) niet volledig wilde werken. (Volgens mij werkt die nu pas...) Het was dus inderdaad een ontsteking.
Ik heb net mijn 1e Brufen 600 gehad en de verdoving werkt nog volop, dus over ECHTE napijn (zie 'onderwerp') kan ik nog niets melden.
Maar zoals het nu staat ben ik wel blij dat ik toch voor mijn vakantie terug naar de tandarts ben gegaan.
WKB is geen pretje, maar ik vond het minder erg als verwacht!
:smt003
Wanneer er nog een vermeldingswaardig vervolg komt (meestal negatief, dus hopelijk niet!) laat ik het weten.
Alvast voor iedereen: Prettige vakantie! :smt006
do, 07/05/2007 - 14:48 Permalink