Mini beugel van 2 brackets

Author:
Nielus
Posted:
wo, 07/04/2007 - 14:51
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden een slotjesbeugel, maar dan eentje bestaande uit 2 brackets, namelijk alleen op mijn 2 voortanden (bovenkant). Dit met als doel om het spleetje tussen mijn voortanden te dichten.
Mijn eerste vraag is: wat lijkt jullie een redelijke prijs voor zo'n beugeltje? Mijn ortho heeft in plaats van het tarief voor vaste apparatuur het tarief voor losse apparatuur gerekend, en vindt dat hij mij daarmee een héle grote dienst bewijst.. Het maandtarief komt op 42,10 euro, terwijl een controle doorgaans niet langer dan 5 minuten duurt; aan 2 brackets valt niet zoveel te sleutelen natuurlijk...
De volgende kwestie: in principe mag m'n beugel nu verwijderd worden, maar doordat mijn behandelaar 6 (!!!) weken vakantie heeft loop ik dus nu nog 1,5 maand voor niks met die beugel. Hij wil het verwijderen van de beugel niet overdragen aan één van de 2 andere ortho's die in de praktijk werkzaam zijn, omdat hij per se zelf de retentieplaat wil plaatsen. Mijn tweede vraag is nu: vinden jullie dit redelijk??
Daarnaast ben ik nu ook in discussie met de receptioniste van mijn orthodontist over of hij in die tijd dat hij op vakantie is ook gewoon het maandtarief declareert. Ik zou dit erg raar vinden, maar zij reageerde alsof ik een hele rare vraag stelde. Wat vinden jullie?
Dan mijn laatste vraag (ja echt). Mijn ortho wil dus een retentieplaat plaatsen om alles op zijn plaats te houden. In eerste instantie had hij het over zo'n fixerend draadje achter mijn boventanden, maar nu zegt hij dat dat toch niet kan omdat daar geen plaats voor zou zijn (terwijl hij mij toentertijd naar mijn tandarts heeft gestuurd om nog wat onderhoud te verrichten voordat het draadje er in zou gaan.. voor niets dus!). Het is al mijn tweede beugelperiode (heb 'vroeger' al 6 jaar gebeugeld, ben nu 26) en heb na die eerste periode dus ook geen draadje achter mijn boventanden gekregen, met als resultaat.. weer een beugel. Mijn laatste vraag is: komt het vaak voor dat daar geen plaats voor is? Mijn ortho zegt sowieso zelf een tegenstander te zijn van die fixerende draadjes, dus ik wil graag ook een mening van anderen die er verstand van/ervaring mee hebben..
Sorry voor dit ENORM lange verhaal, maar de vragen houden me dan ook ENORM bezig... :wink: Alvast vriendelijk bedankt!

Groetjes Nielus
robinson

Lijkt me normaal om dit soort vragen voor een behandeling te vragen.
Ook aanvangstoeslag uitneembare apparatuur geteld ipv. vaste apparatuur?
wo, 07/04/2007 - 15:49 Permalink
Nielus

Ja maar voordat ik aan de behandeling begon wist ik natuurlijk niet dat hij 6 weken vakantie zou nemen, en kon hij mij nog niet vertellen hoe hij de retentiefase wilde gaan invullen en dergelijke.
Dat van die kosten voor die beugel daar heb ik van te voren natuurlijk met hem over gesproken, maar telkens als ik nu iets van hem vraag (zoals evt. overdracht tijdens zijn vakantieperiode, of in het begin vd behandeling toen ik wat info wilde over witte brackets) haalt hij het argument aan van 'ja maar ik heb je al gematst, en dan ga je nu moeilijk doen' of 'het is maar de vraag of een ander het ook voor dat tarief zou willen doen'. Hij plaatst mij zo een beetje in een afhankelijke positie, en daarom probeer ik als leek gewoon wat meer informatie in te winnen, snap je?? Zodat ik wat beter weet waar ik sta in deze verwikkelingen. Maar heb je geen inhoudelijke adviezen voor me misschien? Je bent toch tandarts, of heb ik dat verkeerd begrepen..
wo, 07/04/2007 - 16:08 Permalink
Nielus

Ja oke, daar heb je een punt! Enneuh, wellicht stomme vraag, maar een PB'tje is???? Persoonlijk bericht ofzo? En hoe zou dat dan werken? Bedankt in ieder geval!
wo, 07/04/2007 - 16:14 Permalink
Nielus

Ow, ik denk dat ik het al gezien heb, de pm-knop hieronder... Hmm, net geprobeerd, ik snap het bij nader inzien dus toch niet :(
wo, 07/04/2007 - 16:15 Permalink
BJN

Wat redelijk is.... Helaas is er geen tarief voor een simpele behandeling met slotjes. Zo is er ook geen tarief voor een moeilijke behandeling met slotjes.... Zoals alles in NL is ook hier een zeer strakke vorm van prijsregulatie, met als achtergrondgedachte het solidariteitsbeginsel. Het aantal moeilijke behandeling wordt gebalanceerd (lees: betaald) door het aantal simpele. Nu, met de systematische prijsreductie van beugels gedurende de afgelopen 4 a 5 jaar is de prijs van een beugelbehandeling in NL onderaan de europese ladder gekomen. Dit terwijl de kwaliteit van de NL beugebehandeling onder de beste van europa is.
Wat redelijk is bepaal je uiteindelijk zelf. Uitneembare apparatuur ± 150 euro startkosten (=2x naar de kapper, of 2x een avond pizza eten met 4 personen) is voor 2 brackets wat aan de hoge kant. Maar niet onredelijk, het het hangt er van af of je daarna nog weer een uitneembare beugel moet betalen of dat die in de prijs in berekend is. Want de techniekkosten daarvan zijn ± 60-80 euro! Als die er bij zit verdient de ortho niets aan je.

Het feit dat je een rekening krijgt als je niet in die maand komt in de praktijk is niet toegestaan. En niet logisch. Aan de andere kant is de jare 60 logica van de tariefstructuur achterhaald. Heel veel technieken worden niet genoemd en bestaan dus niet! Er wordt echter wel verwacht dat de orthodontist de huidige technieken toepast... Moeilijk dus, ik snap het langzamerhand zelf ook niet meer wat de overheid wil...

Er is bij een beperkte behandeling inderdaad vaak geen ruimte te maken voor een spalk achter de tanden. Met de huidige generatie retentiebeugels (google eens op 'essix') is er een zeer comfortabel alternatief voo de ouderwetse plaatjes (kunststof met draad).
wo, 07/04/2007 - 20:44 Permalink
Nielus

Hallo BJN,

Hartstikke bedankt voor je antwoord! Ik denk idd dat de volgende uitneembare beugel opnieuw gedeclareerd wordt, daar ga ik tenminste wel van uit.
Maar klopt het dat men voor slechts twee brackets niet eens de tarieven voor (partieel) vaste apparatuur mág rekenen? Mijn ortho doet vaak net alsof hij mij een grote dienst bewijst door niet een tarief voor een (partieel) vaste beugel te rekenen, en dat stuit me wat tegen de borst, omdat dat volgens mij niet eens mag, wat ik heb begrepen uit de omschrijving van (partieel) vaste apparatuur (website van NZA: apparatuur moet verbonden zijn aan tenminste 2 blijvende (pre)molaren en alle (in die kaak) doorgebroken blijvende incisieven en cuspidaten). Hier vallen 2 brackets op alleen incisieven toch niet onder als ik het goed begrijp?
Ik wil gewoon een beetje weten waar ik sta in deze. Niet dat ik hem op mijn blote knietjes bedank, voor iets dat niet meer dan vanzelfsprekend is :wink: .

Groeten Niel
do, 07/05/2007 - 13:41 Permalink