wortelkanaal behandeling, de tijdelijke vulling foetsie

Author:
Nasje
Posted:
za, 07/07/2007 - 19:29
Hallo,

Misschien een vreemd verhaal, maar ik hoop dat er iemand is die weet of dit nare consequenties zal hebben voor mijn kaak..

Anderhalf week geleden heb ik een wortelkanaal behandeling gehad. Ik voelde helemaal niets, het was dus al helemaal afgestorven.. (er zat een vulling in de kies die los heeft gelaten, ik ging dus eigenlijk om die vulling opnieuw erin te laten zetten) Nu heeft de tandarts een tijdelijke vulling in de kies gedaan om de twee weken tot de volgende afspraak te overbruggen. Deze tijdelijke vulling heeft de volgende dag al losgelaten. Gevolg de kies ligt voor de helft bloot, met een akelig scherp randje. Aanstaande woensdag is pas de afspraak, maar ik merk de laatste paar dagen een vreemd gevoel in mijn onderkaak waar die kies zit. En het tandvlees erom heen begint gevoelig te worden. Dit zou ook irritatie kunnen zijn omdat ik de halve dag met een tandenstoker in dat gat peuter om etensresten er uit te peuteren.... Gebeld met de praktijk en daar was advies gewoon wachten tot de afspraak of naar de noodpraktijk als het pijnlijk wordt. Echt pijnlijk is het niet, dus de noodpraktijk lijkt me overdreven.
Wat ik wil weten, kan dit gat gevolgen hebben voor het kaakbot of de omringende kiezen? Of is twee weken te kort voor de bacterien om zich een weg verder naar binnen te eten? Ik begin me namelijk een beetje ongerust te maken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

groetjes
Newtan

Het kan door een van drie dingen komen.
1. De vorm van de kies is veranderd, waardoor de buren en overburen anders op elkaar komen. Het vergroeit als het ware een beetje. Dat duwt en trekt.
2. Er komt eten op het tandvlees naast het gat. Samen met het schoonmaken geeft dit zeker een overgevoelige randje aan het tandvlees. Kan geen kwaad, blijven stoken en eten.
3. Er zit een wortelpuntontsteking aan de wortel. Als daar vers eten bij komt, kan dat gaan opspelen. Pijnstillers nemen en wachten op de afspraak.
zo, 07/08/2007 - 00:01 Permalink