scheven voortanden en overbeet

Author:
marj
Posted:
di, 06/05/2007 - 14:42
Hallo,

Ik ben 18 jaar en heb vroeger een beugel gehad en mijn tanden stonden hierna mooi recht. Kreeg daarna een beugel voor 's nachts voor mijn overbeet die ik onbewust altijd uitgooide. Op een gegeven moment is dus de behandeling gestopt, iets waar ik nog iedere dag spijt van heb! Door het duimen toen der tijd zijn mijn voortanden weer scheef gaan staan. Ik heb nu dus scheve voortanden en een overbeet. Hier wil ik graag iets aan veranderen, maar ben erg bang om naar de tandarts te gaan.
Het zou fijn zijn als ik daarom alvast iets meer te weten kom. Ik heb 2 vragen: Kunnen mijn voortanden recht worden gezet doormiddel van een uitneembare beugel of kan dit echt alleen met behulp van slotjes.
En is mijn overbeet echt alleen te verhelpen doormiddel van een operatie? Ik vind het breken van het bot nogal angstaanjagend klinken.

In afwachting van u antwoord,
M
BJN

Goede tandverplaatsing is bij volwassenen alleen te bereiken met vaste apparatuur (slotjes). Er zijn verschillende manieren om een overbeet te behandelen, welke geschikt is kan een orthodontist beoordelen in en nader onderzoek.
Bij een operatie wordt er geen bot gebroken. Het wordt chirurgisch van elkaar gescheiden. Je kunt het vergelijken met het openen van een oester. Als je daar handig in bent is daar geen breken voornodig. Een vakkundige kaakchirurg is daarin heel handig.

Juist ook jouw wensen en ideeen worden vooraf afgewogen tegen de technische mogelijkheden. Er komt dan een individueel behandelingsplan. Een overbeet hoeft niet altijd behandeld te worden! Geregeld is dat dus zonder operatie.
di, 06/05/2007 - 16:45 Permalink
Breedbekkikker

Wat een bekend verhaal. Hier exact hetzelfde, tot en met het onbewust uitdoen van de nachtbeugel aan toe.

Een aantal jaar later ben ik naar mijn ortho gegaan, nieuwe beugel geplaatst. Tanden mooi recht.
Bij mij was het noodzakelijk om de overbeet (5mm) te behandelen d.m.v. kaakoperatie onderkaak.
Ik heb een hele goede kaakchirurg gehad die het naar mijn idee prima gedaan heeft (ik heb er weinig verstand van maar zover ik kan beoordelen). De operatie is nu een week geleden. Het viel mij echt mee en ik was superblij toen ik mijn voortanden netjes op elkaar zag staan. Het enige lastige is natuurlijk een gezwollen gezicht en ik heb nu een vreemd gevoel in mijn kin en onderlip (het zelfde gevoel als wanneer je voet 'slaapt'). Dat gaat nog wegtrekken en de zwelling is ook bijna weg.
Nog maar 4 weken al het eten pureren...time flies :)

Verder gaan ze het bot niet breken, maar heel beheerst scheiden en verplaatsen.

Succes met je keuze!
ma, 07/09/2007 - 22:17 Permalink