3 weken geleden is bij mij een kies verwijderd waar ik al 2 1/2 jaar problemen mee had. eerst brak er steeds een stukje af van die kies. Toen heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad. En ze hebben van het laatste stukje kies nog een soort van stompje gemaakt en daarover een kroon geplaatst. Vanaf toen begon de ellende. Veel pijn vanuit mijn oor naar kaak en het hevigst in die kies, ook al was die zenuw geblokkeerd. Ik heb toen eerst een antibioticakuur gehad, maar dat had ook geen resultaat. In november vorig jaar heb ik een apexresectie gehad en weer een antibioticakuur. Toen moest ik 8 weken later terug komen voor controle, maar ik had niet het gevoel dat het geholpen had. Dus weer een antibioticakuur. Na een week weer terug en ik dacht echt dat het beter ging. Maar, na ongeveer 2 maanden begon het weer te zeuren en 3 weken terug dus, had ik zoveel pijn, mijn wang was dik en weer niet geslapen s'nachts, dat ik het zo zat was en de tandarts heb gebeld. Ik kon gelijk terecht en ze hebben de kies verwijderd. Maar de kies was zo broos, dat er een stukje in de kaak bleef zitten, zodat met veel pijn en moeite, na 20 minuten eindelijk het stukje verwijderd was.
De eerste 3 dagen had ik heel veel napijn. ik wist niet of dat zo hoorde of niet. ik slikte 8 nurofen-tabletten over de hele dag, dus veel te veel.
Donderdag weer tandarts gebeld. Ik heb toen wat pijn prikken gekregen en ze hebben 2 kleine witte kegeltjes (weet niet wat dat was) in de wond gedaan. En wederom een antibioticakuur. Ik mocht ook de volgende dag spoelen met waterstofperoxide voor ontsmetting. Prima, ...dacht ik.
Volgende dag, ging het inderdaad veel beter. Dus ik dacht, voorzichtig eens spoelen met peroxide. Nou dat heb ik geweten. Ik gaf me een schreeuw van de pijn. En de rest van de dag is die pijn gebleven.
's avonds heb ik gehuild van de pijn en dat is een zeldzaamheid bij mij, omdat ik een zenuwaandoening in mijn been heb van een ongeluk, dus ik wel met veel pijn kan omgaan.
De volgende dag, zaterdag, heb ik naar de weekendtandarts gebeld. Ik kon daar die ochtend terecht.
Ze heeft het nagekeken, maar er was geen ontsteking. Foto gemaakt. geen stukjes achtergebleven. Toen zei ze tegen de assistente, dat ze met spoed een kaakchirurg moest vinden. Nou voor die dus gevonden was, ging er 25 minuten overheen. De tandarts heeft het besproken met de gevonden kaakchirurg en kwamen tot de conclusie dat het een dry socket was. door dat spoelen met peroxide is waarschijnlijk het stolseltje weggespoeld. En ik kreeg dus te horen dat het 10 tot 14 dagen pijn zal blijven doen. Ze hebben wondjes gemaakt in de wond zelf en een druppel van volgens mij kwik erbij gedaan. Nou toen moest ik dus 2 weken door zien te komen.
Die zijn dus inmiddels om. Ik ben nu 2 1/2 week verder en nog steeds heb ik erge pijn in mijn rechter kant. Het gevoel straalt uit van mijn oor, naar mijn nek en bovenkaak en heb het gevoel of mijn oog er uitgeduwd wordt (ja het klinkt lekker), het enige is dat het niet meer zo hevig in de wond zelf pijn doet.
Nu dan mijn vraag. Kan dit nu nog steeds napijn van de dry-socket zijn? Of denkt u ook, net als ik, dat het misschien aangezichtspijn is, omdat die symptomen ook erg overeen komen.
Ik verneem dit graag van u.
Bedankt voor het lezen en eventuele reactie.
groeten van Edmee
De eerste 3 dagen had ik heel veel napijn. ik wist niet of dat zo hoorde of niet. ik slikte 8 nurofen-tabletten over de hele dag, dus veel te veel.
Donderdag weer tandarts gebeld. Ik heb toen wat pijn prikken gekregen en ze hebben 2 kleine witte kegeltjes (weet niet wat dat was) in de wond gedaan. En wederom een antibioticakuur. Ik mocht ook de volgende dag spoelen met waterstofperoxide voor ontsmetting. Prima, ...dacht ik.
Volgende dag, ging het inderdaad veel beter. Dus ik dacht, voorzichtig eens spoelen met peroxide. Nou dat heb ik geweten. Ik gaf me een schreeuw van de pijn. En de rest van de dag is die pijn gebleven.
's avonds heb ik gehuild van de pijn en dat is een zeldzaamheid bij mij, omdat ik een zenuwaandoening in mijn been heb van een ongeluk, dus ik wel met veel pijn kan omgaan.
De volgende dag, zaterdag, heb ik naar de weekendtandarts gebeld. Ik kon daar die ochtend terecht.
Ze heeft het nagekeken, maar er was geen ontsteking. Foto gemaakt. geen stukjes achtergebleven. Toen zei ze tegen de assistente, dat ze met spoed een kaakchirurg moest vinden. Nou voor die dus gevonden was, ging er 25 minuten overheen. De tandarts heeft het besproken met de gevonden kaakchirurg en kwamen tot de conclusie dat het een dry socket was. door dat spoelen met peroxide is waarschijnlijk het stolseltje weggespoeld. En ik kreeg dus te horen dat het 10 tot 14 dagen pijn zal blijven doen. Ze hebben wondjes gemaakt in de wond zelf en een druppel van volgens mij kwik erbij gedaan. Nou toen moest ik dus 2 weken door zien te komen.
Die zijn dus inmiddels om. Ik ben nu 2 1/2 week verder en nog steeds heb ik erge pijn in mijn rechter kant. Het gevoel straalt uit van mijn oor, naar mijn nek en bovenkaak en heb het gevoel of mijn oog er uitgeduwd wordt (ja het klinkt lekker), het enige is dat het niet meer zo hevig in de wond zelf pijn doet.
Nu dan mijn vraag. Kan dit nu nog steeds napijn van de dry-socket zijn? Of denkt u ook, net als ik, dat het misschien aangezichtspijn is, omdat die symptomen ook erg overeen komen.
Ik verneem dit graag van u.
Bedankt voor het lezen en eventuele reactie.
groeten van Edmee
Wat een vervelende geschiedenis zeg. En wat naar te lezen dat het na al die moeite nog steeds niet goed met je gaat. Wat er het eerste in mij opkomt als ik dit zie is dat er sprake is van een spierprobleem. Wellicht heb je vanwege de pijn in je kaak je kauwspieren te stevig aangespannen waardoor ze overbelast zijn geraakt. Kun je je mond nog ver openen en hoe gedraagt de pijn zich tijdens het eten? Heb je met name links of rechts last? Ik hoop dat we je een antwoord kunnen geven.
Gr, Mignon
bedankt voor je reactie.
ik kan mijn mond nog redelijk ver open doen. Het zit aan de rechterkant maar na het eten is het wel gevoelig. Ik ga ook steeds meer twijfelen of het wel aangezichtspijn is. Maar dat van de kaakspieren zou natuurlijk ook kunnen. klopt dat dan dat ik dat tot mijn nek en achter mijn oog voel ? Ik merk wel als ik niet praat, en mijn kaak niet beweeg, de pijn minder erg wordt, maar als ik praat en dus kauwbewegingen maak, het weer opkomt.
als het overbelaste kaakspieren zijn, wat zou ik hier dan aan kunnen doen ?
ik verneem het heel graag van je.
alvast heel erg bedankt.
groetjes van edmee
Ik denk ook dat het verkrampte kaakspieren zijn. De wond zal nu een eindje op weg zijn naar genezing.
Wat doe je eraan?
- warm houden (geen probleem als het warm blijft) met je hand of een warmtelamp.
- vermijd kauwgom en langdurig kauwen van andere taaie dingen (nootjes b.v.)
- probeer je kiezen zoveel mogelijk rustig op elkaar te houden. Klemmen is een onderschatte gewoonte die dit soort pijntjes ongemerkt aan de gang houdt.
- als je pijn hebt bij het eten, gebruik dan pijnstillers. Je spieren raken anders overbelast.
Misschien hebben anderen nog aanvullende tips.
ik ga zeker de boel warm houden en zo min mogelijk belasten.
ik denk dat mijn ouders wel zullen denken, wat is het rustig in huis als ik niet veel praat. haha
ik slik nu voor de pijn 200 mg ibuprofen. Ik slikte nurofen maar dat deed geen goed voor mijn maag. Liep krom van de maagpijn. maar dat gaat nu weer beter. Nu nog maar een paar dagen aankijken of het gaat verbeteren.
bedankt en de groetjes van edmee
Reken erop dat het nog wel een paar weken gevoelig kan zijn.
Sterkte,
Frank
Re: nog steeds pijn in hele rechter kant
Ik heb nog idd een week of 3 pijn gehad, maar ik heb een warmtekussen tegen mijn wang gehouden en zo min mogelijk kauwbewegingen gemaakt en niet zo veel gepraat. Voor de pijn heb ik paracetamol met codeine ipv ibuprofen (kreeg er weer enorme maagaanvallen van) genomen en dat alles heeft toch zijn werk gedaan.
Ben nu inmiddels pijnvrij. Nu wachten tot eind oktober, dan gaan ze beginnen aan mijn brug.
nogmaals bedankt aan de tandartsen die mij enorm geholpen.
groetjes van edmee