Mijn zoon moest van de orthodontist zijn melkkiezen laten trekken omdat die vanwege de druk van zijn beugel(bit) niet vanzelf los gaan staan. Onze nieuwe tandarts heeft zijn melkkies getrokken maar trok echter, na veel gewrik, zijn nieuwe kies mee. De wortels van zijn melkkies zaten strak om de nieuwe kies heen geklemd.. Ze heeft de nieuwe kies teruggeduwd en eroverheen gehecht om hem vast te laten groeien. Nu vraag ik me af of dit later problemen kan geven. Verder moet de tweede kies volgende week getrokken worden en als ik op de foto van de orthodontist kijk ziet dat er hetzelfde uit! Volgens de tandarts moet dit geen probleem zijn want het lijkt haar sterk dat dat weer zal gebeuren. Het is een zeldzaamheid "dat ze deze pech had!" Over de schrik en angst van mijn zoon wordt niet gesproken. Is er eventueel een andere methode om zo'n kies eruit te krijgen?
Het is inderdaad heel erg veel pech als de opvolger meekomt. Het hangt van de voltooiing van de wortels van de nieuwe kies af of deze weer levend vastgroeit. Er worden ook autotransplantaties uitgevoerd waarbij een kies wordt getrokken uit de bovenkaak en weer vastgezet wordt in de onderkaak.
Een röntgenfoto is 2dimensionaal en is lastig te lezen of de wortels weer zo strak om de nieuwe kies zitten. Een mogelijkheid is wel om de melkkies in twee stukken te boren en stuk voor stuk te extraheren, maar dat is in principe niet nodig als de tandarts het inschat dat de kans klein is dat het weer gebeurd. Even met haar bespreken.
Groet Irfan