Nu 3 maanden prothese...... niks dan problemen!!!!!

Author:
Shadowlady56
Posted:
zo, 07/22/2007 - 21:34
Op 10 april zijn alle elementen uit mijn bovenkaak getrokken (behalve de wortels van de hoektanden). Er werd gezegd dat dit het slinken van de kaak tegen zou gaan! Bij één hoektand, waarvan de wortel ontstoken was, is toen een kanaalbehandeling gedaan, die ontzettend pijn deed ondanks de verdoving. Is daarna nog vele weken pijnlijk gebleven (en nog steeds heel gevoelig punt).
De prothese (waar deze drukplekken veroorzaakte) is de eerste paar weken steeds bijgeslepen. Diverse malen gevraagd of de hoekwortels niet alsnog verwijderd konden worden.
Daarna werd de prothese (door het slinken van de kaak) te groot en zei de prothetist dat ik maar kleefpasta moest gebruiken! Na 2 maanden kon hij pas rebasen!
Eindelijk was het zover en is de prothese gerebased, echter het maakte geen enkel verschil, hij was nog steeds te groot en wiebelde constant in mijn mond.
Daarna is het opnieuw gerebased waarop er weer drukplekken werden veroorzaakt, zelfs gevolgd door koorts! Aangezien de prothetist slechts 2x 1,5 uur per week aanwezig is in de tandartspraktijk, afspraak gemaakt met de tandarts om te vragen of de hoekwortels niet verwijderd konden worden, aangezien ze (volgens mij) alleen maar problemen veroorzaakten.
De tandarts heeft tegen de prothetist gezegd een nieuwe afdruk te maken (voor rebasing), eventueel met gaatjes, zodat een beter resultaat behaald zou worden. Hij wilde deze afdruk wel eerst controleren.
Toen ik daarna bij de prothetist kwam hiervoor, greep hij direct zijn Dremel en begon met het slijpen aan de zijkant van de prothese. Daarna zei hij de hoekwortels toch te moeten wegslijpen, waarop ik antwoordde dat al diverse malen gezegd te hebben! Hij werd zó boos dat hij heel hardhandig mijn mond begon te bewerken (tot bloedens toe zoals hij zelf ook zei) waarop ik besloot niet meer naar hem terug te gaan en een andere prothetist te zoeken, of in elk geval een second opinion te vragen. De prothese op zich ziet er heel mooi uit, ondanks het feit dat hij volgens mij "scheef" is.
De tandarts een brief geschreven met mijn klacht(en).

Een andere gevonden die niet in 5 minuten klaar was, maar 3 kwartier aan het passen en slijpen is geweest om het een beetje te laten kloppen (de beet paste ook niet)! Daarna teruggegaan om een tissue conditioner te laten aanbrengen (dit was afgelopen vrijdag) Geweldig! Mijn prothese paste!!!!
Echter, zaterdagavond erop opeens enorme pijn (WEER op de plaats van de hoekwortels)! De prothese uitgedaan en natuurlijk paste het niet meer op zondagochtend!!!!! Eerst een waterijsje gegeten en mijn kaak en mond goed koud gemaakt, waarna na enig wrikken de prothese er weer in kon!

Is dit normaal? Ik ben in staat om de prothese in een hoek te gooien!!!!
Waar kan ik terecht om het goed te krijgen of is dit allemaal heel gewoon? Ik heb hier nog nooit iets over gehoord! :cry:

Graag reacties!!!!
Mignon

Beste ShadowLady,

Een zogenaamde immediaatprothese geeft vaker problemen al zijn de problemen in jouw geval wel erg groot. Op het moment dat alle tanden binnen zo'n korte tijd verloren gaan zal er binnen een korte periode heel veel veranderen binnen de mond. De prothese die als het ware naar schatting is aangepast op de komende veranderingen zal nooit zo goed passen als een prothese die direct is gemaakt op een reeds edentate kaak.

In jouw geval zijn de wortels van de hoektanden in de bovenkaak gespaard. Waarschijnlijk is hiervoor gekozen omdat er in de onderkaak nog tanden aanwezig zijn die krachten uitoefenen op de bovenkaakwal waardoor de kaak sneller zal slinken. De eerste periode mag de prothese alleen op het tandvlees rusten en dus niet op de overkapte worteltjes. Mocht dit wel gebeuren dan zullen de prothese of de wortels gecorrigeerd moeten worden.

Wellicht zijn de veranderingen binnen de mond zo groot geweest dat de prothese er niet meer aan aan te passen is. Aangezien de beet ook niet goed lijkt te zijn is het in dit geval wellicht te overwegen om een nieuwe prothese te laten maken als de situatie tot rust is gekomen. Ik zou graag de mening van mijn forumcollega's hierover lezen.

Je vertelde bovendien dat slechts in een van de twee hoektanden een wortelkanaalbehandeling is gedaan. Zijn er na die periode nog foto's gemaakt van deze twee tanden om te controleren op evt ontsteking?

Gr, Mignon
ma, 07/23/2007 - 09:42 Permalink
Shadowlady56

Hallo Mignon,

Om te beginnen wil ik je bedanken voor je reactie!
Het zou inderdaad fijn zijn om de mening van je forumcollega's hierover te horen.

Je zegt dat de prothese niet op de "overkapte" worteltjes zou mogen rusten, maar dat was eigenlijk bijna de enige plek waar dat het geval was!!!!
Bovendien begint NU PAS (nu sinds vrijdag de tissue conditioner is aangebracht) het tandvlees iets over de wortels heen te trekken.

Bij één hoektand was al veel eerder een kanaalbehandeling verricht.

Na de extractie is de andere hoektand ook gedaan (m.b.v. een sonde-meetapparaat, geen foto's), maar toen ik weken erna nog steeds enorme pijn bleef houden, is er alsnog een röntgenfoto gemaakt, waaruit bleek dat hij helemaal "schoon" was! Dus hoe het nou kan?????

Ik vraag me af of het niet "verstandiger" (dan wel alsnog mogelijk) is, de hoekelementen alsnog te laten verwijderen??? Echt, ik kan hier niet meer tegen....
ma, 07/23/2007 - 10:13 Permalink
robinson

Weet niet hoe de consensus tegenwoordig is, volgens Kalk et al.(toen hoofd prothetiek, wij hebben toen zelfs nog aan zijn onderzoek meegewerkt.) fungeren de overkapte elementen wel degelijk als steunpunt.
Ook de verticale beethoogte is eenvoudiger vast te houden.
Elementen dienen vanzelfsprekend wel klachtenvrij te zijn.
Misschien is in dit geval een overbelasting tgv. een foutieve beet de oorzaak van de klachten.
Overkapt element dus uit contact halen, en prothese plaatselijk opvullen met softliner.(tissue conditioner), ook foutieve occlusie/articulatie aanpassen.
Tevens dienen de overkapte elementen op de juiste manier occlusaal beslepen te zijn.Deze dienen dus niet door tandvlees overdekt te worden!!
Wat vaak een probleem kan zijn bij handhaven van cuspidaten in de bovenkaak is de natuurlijke ondersnijding die daar zit.
Vaker worden laterale incisieven of premolaren gehandhaafd als overkappingselement.Dit natuurlijk alleen als deze elementen daarvoor geschikt zijn.
Modelanalyse en surveyen van je model kan veel problemen voorkomen.
ma, 07/23/2007 - 10:54 Permalink
Shadowlady56

Hallo Robinson,

Bedankt voor de reactie. Ik vraag mij af of deze is gericht aan Mignon? Zelf ben ik "slechts" patiënt en begrijp veel termen niet. Zou je het in iets begrijpelijker taal kunnen uitleggen?
De occlusie/articulatie is al door de nieuwe prothetist aangepast, maar ook die lijkt steeds anders te zijn (alsof de prothese van plaats verandert). Veel klanken zoals Engelse "th" en Spaanse "c" kan ik niet meer goed uitspreken ondanks veel hardop oefenen!!!!

Als ik de hoektanden zou laten verwijderen, moet ik dan weer helemaal opnieuw beginnen?
Modelanalyse en surveyen van mijn model, wordt daarmee bedoeld: opnieuw happen en nieuwe prothese laten maken?

Ik vraag mij af of dit soort problemen vaker voorkomt, of dat de prothetist er zich gewoon "gemakkelijk" van af heeft gemaakt?

De tandartskosten zijn namelijk al "opgebruikt", dus alle verdere kosten komen voor mijn eigen rekening en dit KAN en wil ik niet betalen!
ma, 07/23/2007 - 12:03 Permalink
robinson

Modelonderzoek en evt surveyen wordt na de afdrukken van uw kaak gedaan voor het vervaardigen van de prothese..
Is nu niet meer van toepassing.
Indien de hoektanden getrokken moeten worden hoeft er geen nieuwe prothese gemaakt te worden.
Spraakproblemen kunnen nog wel een tijdje aanwezig blijven.
De tong is een spier die zich geleidelijk aanpast aan de beschikbare ruimte, dit komt mettertijd wel goed.
Dit soort problemen komt heel vaak voor,ondanks de informatie vooraf,zelfs schriftelijk,blijven de patienten met vragen komen.
Wij houden als richtlijn een periode van 6 maanden aan.
Tussentijds proberen we met tissue conditioners de prothese retentie te geven.
Het blijft een problematische behandeling die helaas enige tijd en geduld verlangt van beide partijen.
ma, 07/23/2007 - 12:19 Permalink
Shadowlady56

Hallo Robinson,

Bedankt voor de snelle reactie.

Is het zo, dat ik zèlf zou kunnen bepalen of de hoektanden (alsnog) verwijderd worden? U kunt me waarschijnlijk niet vertellen of het verstandig(er) zou zijn? Ik had nameliljk de indruk dat ze zijn blijven zitten omdat het een "te lastig klusje" was, omdat de ene hoektand bij de extractie afbrak.
ma, 07/23/2007 - 12:32 Permalink
robinson

Toevallig ook de hoektand die pijn blijft doen?
Tsja, zou goed kunnen dat er dan "in het werk" besloten is om de tanden te laten staan.
Verklaart ook waarom de prothese alleen op de hoektanden rust en de beet niet geheel klopt.
Zo achter mijn laptop is het moeilijk om te bepalen of ze er wel of niet uit moeten.
Zou u in overleg moeten gaan met uw tandarts en/of prothetist.
ma, 07/23/2007 - 13:50 Permalink
Shadowlady56

In overleg? Daar ligt het probleem..... ik had al diverse malen aangegeven ze er maar liever uit te laten halen, maar er werd gewoon niet geluisterd (zowel de (verschillende) tandartsen uit de praktijk als de prothetist). Nadat de laatste boos werd en mij heel hardhandig "te lijf" ging, besloot ik niet meer naar deze praktijk terug te gaan. Overleg tussen tandarts en prothetist schijnt ook niet te lukken!

Vandaag zal ik TIP contacten en eventueel ACTA, want ik wil gewoon weten of het aan mij ligt of misschien gewoon aan de prothese.
ma, 07/23/2007 - 14:02 Permalink
Japie Krekel

De tandartskosten zijn namelijk al "opgebruikt", dus alle verdere kosten komen voor mijn eigen rekening en dit KAN en wil ik niet betalen!

Beste Shadowlady,

De vergoeding voor een volledige of overkappingsprothese komt uit de BASISverzekering en heeft dus niets te maken met het feit dat de kosten uit de aanvullende verzekering reeds zijn besteed.
Kortom, alle declaraties gewoon insturen naar de verzekeraar.

Ik wens je succes met de prothese

Japie
ma, 07/23/2007 - 14:47 Permalink
Shadowlady56

Hallo Japie,

De prothese wordt inderdaad vergoed uit de basisverzekering (75%). Maar NIET meerdere malen per jaar. Misschien dat ik over een jaar eens een nieuwe kan declareren omdat het huidige een immediaatprothese is, maar anders pas na 8 jaar (heb ik diverse malen gelezen). Alle overige kosten (behalve rebasen) zullen door de aanvullende verzekering vergoed worden, voor zover nog niet het maximum bereikt is. Dat wil dus zeggen dat ik dat zelf zou moeten betalen. Misschien moet ik behalve naar een andere tandarts en prothetist ook een andere verzekering uitkijken? :oops:
ma, 07/23/2007 - 15:28 Permalink
Japie Krekel

Hallo Shadowlady,

Wanneer het nodig is de prothese binnen het jaar te vervangen, of binnen de gestelde 8 jaar, kan je behandeld tandarts een aanvraag doen voor vergoeding. Wanneer hij of zij duidelijk aangeeft waarom is er natuurlijk een veel grotere kans van slagen op een vergoeding. En rebasen zit ook voor 100 % in de basisverzekering! volgens mij staat er geen maximum aantal achter.

Een evt andere verzekering hoeft niet perse, misschien kan je vragen om jezelf 1 stapje hoger te verzekeren, bij een andere verzekeringsmaatschappij heb je anders kan op een tandheelkundige verklaring en dan sluiten ze zo ongeveer alle tanden en kiezen uit. Dan ben je veel verder van huis hoor!.

Groetje Japie
ma, 07/23/2007 - 15:42 Permalink
Shadowlady56

Hallo Japie,

Dat rebasen vergoed werd uit de basisverzekering bedoelde ik ook te zeggen en de verzekering zei inderdaad hetzelfde.... "er staat geen (maximum) aantal bij".

In elk geval bedankt voor alle informatie! :D

Op dit forum in een paar dagen tijd veel wijzer geworden dan in alle afgelopen maanden bij de tandarts! Dank zover aan Mignon, Robinson en Japie.

REACTIES BLIJVEN WELKOM, want ik wil graag pijnvrij en lachend weer verder kunnen met mijn nieuwe tanden!
ma, 07/23/2007 - 15:59 Permalink
Shadowlady56

Hallo Robinson,

Wat ik niet begrijp, is dat het de prothese op een bepaald moment goed past en een dag later veel te groot of juist weer te krap zit. Is ook dat normaal?
di, 07/24/2007 - 09:54 Permalink