Uitleg:
Begin dit jaar gaat mijn dochter (18jr) naar de tandarts. De tandarts vindt het nodig een kies bij te vullen (witte vulling) omdat deze te diep ligt en om slijtage in de toekomst te voorkomen. Mooi.
Tijdens de behandeling schiet de tandarts uit, boort te diep en raakt een zenuw. (Oeps)
De tandarts erkent dat hij per ongeluk te diep heeft geboord, vult de kies en als ze last krijgt, moet ze maar terug komen.
Inderdaad krijgt ze de week erop last, maakt een afspraak, komt terug en de tandarts zegt dat ze een wortelkanaalbehandeling moet krijgen om de kies te herstellen.
Na totaal 3 behandelingen is de kies hersteld.
Ze krijgt een rekening van 182,40 waar ze het niet mee eens is: het is tenslotte een herstelbehandeling door een fout van de tandarts!
(Daarbij vergoedt de aanvullende verzekering maar 75% én het totaalbedrag wordt meegerekend voor de totaalvergoeding per jaar van deze verzekering)
Ze schrijft op 19 juni een brief, waarbij ze bezwaar maakt op het notabedrag, vermeldt de reden en ze vraagt om een creditnota.
Op 22 juli krijgt ze een aanmaning van Fa-Med. De tandarts heeft nog steeds niet gereageerd.
Ze schrijft een brief waarbij ze de tandarts verzoekt binnen 5 dagen te reageren, maar voor de zekerheid bel ik zelf (op haar verzoek) op 23juli eerst even zelf naar de tandarts. (wel zo netjes en je weet maar nooit waarom hij niet gereageerd heeft)
De assistente vertelt dat ze op vakantie zijn geweest, dat ze de brief wel gezien heeft, maar er 'natuurlijk' niet op heeft gereageerd: dat moet de tandarts doen. Maar ja, die was op vakantie!
Ik vertel dat er inmiddels wél een aanmaning is gekomen. waarop ze mij weet te vertellen dat je ten aller tijde zélf verantwoordelijk bent voor de betaling van de rekening!
~zucht~ Ik leg haar uit dat je een rekening niet eerst gaat betalen als je er niet mee eens bent!
Ze zegt dat het geen 'fout' was, volgens de tandarts, maar dat de kies te diep was en het dan 'kan gebeuren' dat de boor doorschiet. (??) Dat is niet wat de tandarts mijn dochter heeft verteld! Dus het wordt het woord van de tandarts tegen het hare?
Maar...de assistente ging het nog even overleggen met de tandarts en belooft later op de dag terug te bellen.
De volgende dag (vandaag) belt ze eindelijk terug: de tandarts wil niet moeilijk doen en komt haar wel tegemoet, MAAR....zal verder nooit meer witte vullingen bij haar zetten, omdat het risico op herhaling te groot is en hij niet elke keer aansprakelijk gesteld wil worden.
De nota is bij Fa-Med stopgezet. Mijn dochter krijgt een kredietnota (creditnota) én een nieuwe nota, van 75% van de oorspronkelijke nota, "want die heeft ze van de zorgverzekering vergoed gekregen", die op de girorekening van de tandarts gestort moet worden, welk nummer ze mij telefonisch doorgeeft.
- natuurlijk heeft mijn dochter de nota (nog) niet naar de verzekering gestuurd, ze is het immers niet eens met de nota?
- er wordt hier weer voorbij gegaan aan het feit dat het totaalbedrag wordt meegerekend bij het totaalbedrag wat per jaar vergoed wordt door de aanvullende verzekering
- uiteindelijk is de tegemoetkoming van de tandarts: dat zij tóch de rekening betaalt (minus de eigen bijdrage van de verzekering), op de privé rekening van de tandarts!
Stinkt dit niet heel erg? Dit is toch fraude naar de zorgverzekering toe plus dat de rekening gewoon betaald wordt, maar zij in het vervolg niet de benodigde behandelingen meer krijgt "omdat de tandarts niet aansprakelijk gesteld wil worden voor de fouten die hij maakt"?
Wat moeten we hiermee?
(sorry voor het lange verhaal)
Alvast bedankt!
Begin dit jaar gaat mijn dochter (18jr) naar de tandarts. De tandarts vindt het nodig een kies bij te vullen (witte vulling) omdat deze te diep ligt en om slijtage in de toekomst te voorkomen. Mooi.
Tijdens de behandeling schiet de tandarts uit, boort te diep en raakt een zenuw. (Oeps)
De tandarts erkent dat hij per ongeluk te diep heeft geboord, vult de kies en als ze last krijgt, moet ze maar terug komen.
Inderdaad krijgt ze de week erop last, maakt een afspraak, komt terug en de tandarts zegt dat ze een wortelkanaalbehandeling moet krijgen om de kies te herstellen.
Na totaal 3 behandelingen is de kies hersteld.
Ze krijgt een rekening van 182,40 waar ze het niet mee eens is: het is tenslotte een herstelbehandeling door een fout van de tandarts!
(Daarbij vergoedt de aanvullende verzekering maar 75% én het totaalbedrag wordt meegerekend voor de totaalvergoeding per jaar van deze verzekering)
Ze schrijft op 19 juni een brief, waarbij ze bezwaar maakt op het notabedrag, vermeldt de reden en ze vraagt om een creditnota.
Op 22 juli krijgt ze een aanmaning van Fa-Med. De tandarts heeft nog steeds niet gereageerd.
Ze schrijft een brief waarbij ze de tandarts verzoekt binnen 5 dagen te reageren, maar voor de zekerheid bel ik zelf (op haar verzoek) op 23juli eerst even zelf naar de tandarts. (wel zo netjes en je weet maar nooit waarom hij niet gereageerd heeft)
De assistente vertelt dat ze op vakantie zijn geweest, dat ze de brief wel gezien heeft, maar er 'natuurlijk' niet op heeft gereageerd: dat moet de tandarts doen. Maar ja, die was op vakantie!
Ik vertel dat er inmiddels wél een aanmaning is gekomen. waarop ze mij weet te vertellen dat je ten aller tijde zélf verantwoordelijk bent voor de betaling van de rekening!
~zucht~ Ik leg haar uit dat je een rekening niet eerst gaat betalen als je er niet mee eens bent!
Ze zegt dat het geen 'fout' was, volgens de tandarts, maar dat de kies te diep was en het dan 'kan gebeuren' dat de boor doorschiet. (??) Dat is niet wat de tandarts mijn dochter heeft verteld! Dus het wordt het woord van de tandarts tegen het hare?
Maar...de assistente ging het nog even overleggen met de tandarts en belooft later op de dag terug te bellen.
De volgende dag (vandaag) belt ze eindelijk terug: de tandarts wil niet moeilijk doen en komt haar wel tegemoet, MAAR....zal verder nooit meer witte vullingen bij haar zetten, omdat het risico op herhaling te groot is en hij niet elke keer aansprakelijk gesteld wil worden.
De nota is bij Fa-Med stopgezet. Mijn dochter krijgt een kredietnota (creditnota) én een nieuwe nota, van 75% van de oorspronkelijke nota, "want die heeft ze van de zorgverzekering vergoed gekregen", die op de girorekening van de tandarts gestort moet worden, welk nummer ze mij telefonisch doorgeeft.
- natuurlijk heeft mijn dochter de nota (nog) niet naar de verzekering gestuurd, ze is het immers niet eens met de nota?
- er wordt hier weer voorbij gegaan aan het feit dat het totaalbedrag wordt meegerekend bij het totaalbedrag wat per jaar vergoed wordt door de aanvullende verzekering
- uiteindelijk is de tegemoetkoming van de tandarts: dat zij tóch de rekening betaalt (minus de eigen bijdrage van de verzekering), op de privé rekening van de tandarts!
Stinkt dit niet heel erg? Dit is toch fraude naar de zorgverzekering toe plus dat de rekening gewoon betaald wordt, maar zij in het vervolg niet de benodigde behandelingen meer krijgt "omdat de tandarts niet aansprakelijk gesteld wil worden voor de fouten die hij maakt"?
Wat moeten we hiermee?
(sorry voor het lange verhaal)
Alvast bedankt!
En omdat het vertrouwen in de tandarts toch al op de helling is gezet, kunt u meteen een nieuwe tandarts zoeken, vermoed ik.
Op zich reageert de man of vrouw in kwestie zeer behoorlijk. Ik zou het zelf heel anders aangepakt hebben, maar dat is ervaring. En ervaring krijg je nou eenmaal door fouten te maken.
Veel succes.
De tandarts in kwestie heeft al zo'n 40 jaar een praktijk, dus ervaring zou hij genoeg moeten hebben...
De verzekering wil niet meewerken: is een geschil tussen de tandarts en mijn dochter.
Maar ik heb nog niet gesproken met hen over het voorstel van deze tandarts die mij vandaag is gedaan.
Dus morgen maar weer bellen...
(soms is gewoon maar betalen véél eenvoudiger!)
Er is nog een punt. Als een tandarts een echte fout heeft gemaakt is hij natuurlijk financieel aansprakelijk voor schade. Daar is hij doorgaans voor verzekerd. De narigheid is hier dat de verzekering de verdediging overneemt, wat betekent dat de tandarts de fout niet toe mag geven omdat in dat geval niet zal worden uitgekeerd (alhoewel ik hier ook wel juridische nuanceringen van heb gehoord, die zo fijnslijperig zijn dat ik ze hier niet herhaal). Dat betekent in de pratijk dat je een fijne tandarts kunt hebben met wie je normaal en redelijk kunt overleggen maar als er dan een medische misser wordt gemaakt is er 99.9% kans dat de tandarts(-praktijk) dat gewoon ontkent, nota bene vooral als die misser duidelijk was. De tandarts verandert dus op dat moment vanuit het perspectief van de patient van een redelijke verantwoordelijke professional in een (soms volstrekt) onredelijke onverantwoordelijke partij die vooral op onderbouwde kritiek met een frustrerend "nietes" zal antwoorden. Not a pretty sight indeed.
In dit geval kan die schade bestaan uit de noodzaak van een wkb maar er kan ook vervolgschade zijn. Als de wkb nodig is gemaakt door een fout van de tandarts kun je stellen dat de kies daardoor is opgeschoven in de vaak typische behandelvolgorde van een éénvlaksvulling, méérvlaksvulling, endo (wkb), kroon, herendo/apexresectie(s) etc. Je zou dan bv kunnen stellen dat het verschil tussen de kosten van die opgeschoven behandeling en de behandeling die te verwachten was verhaalbare vervolgschade is. Dat is praktisch gezien onmogelijk te berekenen, daarvoor zou je een schatting moeten doen wat denk ik neer zou komen op enkele honderden euro's.
twee vragen:
- is dat schriftelijk aangegeven "want die heeft ze van de zorgverzekering vergoed gekregen"? Hoe dan ook, zelf als dat niet het geval is is de hoogte van de nieuwe rekening wel héél toevallig.
- welke codes staan op de rekening? Als het plan was een drievlaksvulling te vervangen en dat is uiteindelijke gebeurd na een wkb die niet op de rekening voorkomt dan is het natuurlijk wel een ander verhaal dan als die rekeing voor de wkb is. 183 euro kan bv aardig met een drievlaksvulling, bitewings, controle en wat tandsteen of polijsten oid.
En een paar scenario's voor het vervolg zoals ik het zie:
1 de vervolgschade vergoed proberen te krijgen. Ik heb u er niet over gehoord en dat lijkt me terecht want zelfs als u(w dochter) gelijk zou hebben, is de kans dat u het krijgt niet groot. Als u het wel krijgt had u met de moeite die erin zou gaan de de hoogte van het bedrag waarschijnlijk aanzienlijk sneller bijeen gekregen met een krantewijk.
2 De 183 euro was voor behandeling die toch al nodig was, dwz normale restauraties en foto's enzo zonder wkb. Gewoon betalen is dan natuurlijk redelijk.
3 De 183 euro is voor de wkb en daarvoor noodzakelijke foto's enzo. U houdt vol dat het voor rekening van de tandarts hoort te komen en betaalt niet. De tandarts kan dan natuurlijk gewoon naar de rechter stappen en ook dat is een foeilelijk scenario. Ook hij was wellicht beter afgeweest met een krantewijk.
4 De 183 euro is voor de wkb en u besluit toch te betalen. Daar is nog wat over te zeggen inderdaad. Kijk als de tandarts u 25 % tegemoet wil komen dan ontvangt u dus een rekening van 137 euro. De juiste gang van zaken is dan natuurlijk dat u die laatste rekening indient bij de verzekeraar en dan 103 euro terug ontvangt. Het lijkt mij duidelijk dat u inderdaad fraude zou plegen door met de regeling die de tandarts voorstelt accoord te gaan. De verzekeraar zou voor een bedag van 34 euro worden benadeeld. Theoretisch loopt u het risico op strafrechtelijke vervolging en van verzekeringen te worden uitgesloten als u daarin meegaat. Dat een tandarts daartoe aanzet in niet "behoorlijk" m.i. :roll: :lol:.
Persoonlijke mening is dat de tandarts het netjes heeft opgelost.
Die endo had toch wel gedaan moeten worden, dus benadelen van een verzekering?
De rekening wordt in zijn totaliteit naar de verzekering gestuurd, in dit geval Famed.
Tandarts maakt zelf 25% over naar rekening patient.
Niets frauduleus aan.
Inclusief, de kans op een wortelkanaalbehandeling zat er dus al in gelet op de diepe vulling. Feit dat hij zei dat ie iets te diep zat wil namelijk niet zeggen dat het verwijtbaar is. Diepe vullingen komen soms namelijk gewoon voor, problemen kunnen inderdaad ontstaan. Als de tandarts aangeeft dat ie het mogelijk had kunnen voorkomen als als als...........dan is misschien de restitutie van de eigen bijdrage een aardige geste maar niet verplicht. Wie had er namelijk op 18 jarige leeftijd een gaatje reikend tot bijna in de zenuw? Dat is ook niet standaard bij 18 jarigen.
De verzekering vergoedt 75% van de rekening. Als de tandarts na bezwaar van de cliënt besluit om wegens hem moverende redenen een minder hoog bedrag in rekening te brengen vergoedt de verzekering nog steeds 75%, in dat geval van dat verlaagde bedrag.
Het is aan de tandarts de hoogte van de rekening te bepalen die hij aan de patient stuurt, tot aan de wettelijke maxima natuurlijk. Welk deel de patient vergoed krijgt is een zaak tussen de verzekeraar en patient, vastgelegd in de polis die ze overeen zijn gekomen, daar heeft de tandarts niets mee te maken. Het is dus ook helemaal niet aan de tandarts de eigen bijdrage van de patient kwijt te schelden. Dat kan alleen de verzekeraar.
De patient heeft hier twéé rekeningen ontvangen, voor éénzelfde behandeling. Eén is dus niet meer van kracht. Als de patient de lagere rekening betaalt kan slechts deze aan de verzekeraar worden aangeboden. Anders is er gewoon sprake van een zogenaamde dubbele boekhouding, bewust gevoerd met financieel gewin als oogmerk. Dat is fraude van de patient.
edit, mijn verhaal over de kant van de tandarts klopte natuurlijk niet, daarom weggehaald.
Je kan het dan "tegemoedkoming voor de maakte tijd en reiskosten" noemen. Als verzekering heb je daar namelijk niet mee te maken. De tandarts kan het afboeken als verliespostje, de patient heeft de kosten vergoed.
Tweemaal zelfde notanummer en verschillende bedragen kan inderdaad niet.
Tja, je zou willen weten wat er exact op die rekeningen staat.
:wink:
Bingo
dit is dus niet het geval, zie *
En hoe bedoelt u dat 'die endo toch wel gedaan had moeten worden'? Als alleen de vulling vervangen moest worden, is die endo toch niet nodig? (ik neem aan dat u de wkb bedoelt?).
Anders had hij immers meteen tot de wkb over kunnen gaan, i.p.v. slechts de vulling te vervangen, wat het plan was? (maar ik ben natuurlijk slechts een leek ;) )
Zie reactie op Robinson en helaas(?) is dit gezin niet standaard ;)
Precies.... Als ik een creditnota krijg voor de eerste rekening, zou de volgende rekening de originele worden, die ik (lees mijn dochter) naar de verzekering zou moeten sturen, waarna zij vanzelfsprekend 75% van vergoed krijgt. Maar wat ik begrijp uit het verhaal van de assistente, is de bedoeling van de 'constructie' dat mijn dochter de eigen bijdrage van de eerste nota niet 'hoeft te betalen'.
~zucht~
Enfin, het gaat een hele andere kant uit dan waar het bezwaar op de eerste nota op geuit was, nl een rekening van een herstelbehandeling van een door de tandarts toegeven fout bij het vervangen van een vulling.
Zodra ik deze 'tweede' nota + creditnota van de tandarts ontvangen heb, zal ik u informeren met wat erop staat + codes (ook van de originele nota, die nu in de privé-administratie van mijn dochter zit, waar ik vanzelfsprekend bij haar afwezigheid niet aankom)
In ieder geval heel erg bedankt voor uw informatie en meedenken tot nu toe! Want vanzelfsprekend zijn alle 'leken' het roerend met mij eens, maar ik wil gewoon eerlijk en rechtvaardig deze zaak, samen met mijn dochter, afhandelen. Vandaar dat uw bijdrage heel erg gewaardeerd wordt.
groet
Nettie