Goedemorgen tandartsen, ik mis sinds 2 maanden rechtsonderin de laatste 2 kiezen (die voor de verstandskies zaten, deze ben ik al jaren kwijt). Nu hoor ik het e.e.a. van "uitzakken" van de boven kiezen daar tegenover.
De vraag is:
Wat wordt daar mee bedoeld en wat zijn de eventuele gevolgen?
En kunnen deze gevolgen tegen gehouden worden?
Alvast bedankt voor je/jullie reacties.
De vraag is:
Wat wordt daar mee bedoeld en wat zijn de eventuele gevolgen?
En kunnen deze gevolgen tegen gehouden worden?
Alvast bedankt voor je/jullie reacties.
Na verwijdering van je kiezen rechtsonder, hebben de kiezen rechtsboven in principe geen functie meer. Tanden en kiezen erupteren (doorbreken) langzaam en stoppen wanneer ze tegen een andere tand of kies komen. Wanneer de tegenoverliggende tand of kies wordt verwijderd, zal de kies opnieuw erupteren. Uit onderzoek blijkt echter dat de grootste milimeters in de eerste 1,5 jaar worden afgelegd en daarna gaat het heel langzaam.
Na 2 maanden zijn ze nog nauwelijks uitgegroeid en kun je er iets tegen over zetten, bijv. een partiele prothese of implantaatgedragen kronen en dan stopt het proces ook. Alleen als je na 2 jaar vervangende voorzieningen wilt, wordt het voor de tandarts iets lastiger. Dan moeten de kiezen die uitgegroeid zijn beslepen worden of met orthodontie teruggezet worden.
Groet Irfan
PS Gaarne in het vervolg bij onderwerp, het daadwerkelijke onderwerp neerzetten. Alle vragen op het forum worden beantwoord door (student)tandartsen en antwoorden van geinteresseerden worden indien nodig gecorrigeerd.
Ik ga contact opnemen met mijn TA om hierover te praten (implantaat o.i.d.). Dit kan ik alleen kostentechnisch dit jaar NIET meer doen maar kan direct starten in Januari 2008. Ik neem dan maar het 'risico" dat de kiezen boven nog goed staan en er niet al te veel aan hoeft te gebeuren.
Ik mag aannemen dat ze het nog wel een 1/2 jaartje volhouden.
- Euh Irfan.. Antwoorden van professionals kunnen ook door geinteresseerden worden gecorrigeerd hoor.
- @Joezoef, als je je topic een goede inhoudelijke titel geeft heb je inderdaad meer kans op een goed (en vriendelijk en bruikbaar) antwoord.
Vond mijn antwoord overigens best vriendelijk, goed en bruikbaar. :smt003