kiespijn, wortelpuntontsteking en kaakelende

Author:
m@ris
Posted:
di, 07/31/2007 - 21:12
ruim 3 maanden geleden ben ik geopereerd aan mijn onderkaak, een kaakosteomie, ze hebben hem een cm naar voren gezet. Rechts is alles prima verlopen, links zijn ze een uur extra bezig geweest om de zenuw vrij te maken omdat ze bijna niet door mijn kaak heen konden komen.
na 3 weken werd mijn linkerwang in plaats van dunner weer fors dikker en kwam er veel pus uit. weer terug naar de kaakchirurg en er zat een abces. meteen opengemaakt en een drain erin en naar huis met een antibioticakuur. na een weekje was de kaak weer wat dunner, abces weg, ik blij.
een week later werd de kaak weer dik dus weer terug, er zat een infiltraat dus weer een kuur meegekregen en na een week terugkomen.
week later, kuur op zwelling nog steeds aanwezig.
toen was er een vermoeden dat er misschien een schroef los zat dus er werd een operatie gepland om te kijken.
9 weken na de kaakoperatie weer onder het mes en idd er zaten 2 schroeven los en er was een stukje bot mee losgekomen.
dus alle schroeven en plaatjes weggehaald. gelukkig zat alles wel goed vast dus hoefde er geen nieuwe platen in.
wang begon ook weer wat te slinken en ik mocht na 12 weken weer beginnen met vast voedsel.
nu ruim 3 maanden na de kaakoperatie kreeg ik vorige week ontzettende kiespijn in mijn bovenkaak (ook links), maar aangezien ik als de dood ben voor de tandarts nog maar even afwachten met pijnstillers. ook de onderkaak begon weer wat gevoeliger te worden en merkte dat het met eten het gevoel was ofdat mijn hele kaak weer dik werd.
gisteravond de diensdoende tandarts gebeld omdat ik af en toe tegen het plafond omhoog vloog van de pijnscheuten in mijn kies, boven.
hij heeft een recept doorgefaxt naar de apotheek, dus ben die met de bus gaan halen. (paracetamol met codeine)
meteen twee genomen en de pijn werd een heel ietsje minder maar werd er vooral erg suf van (lees stoned, haha), in de bus terug kreeg ik ineens een hoop troep in mijn mond met een hele vieze smaak, en dat kwam van onder.
vanmorgen moest ik me maar bij de tandarts melden, de vervangende, want mijn eigen tanarts is op vakantie.
maar ik moest vanmorgen met mijn zoontje zowiezo naar het ziekenhuis dus ben even langs de kaakchirurg gelopen, en die zou wel even kijken (vervanger want mijn eigen chirurg was er niet)
hij heeft gekeken, geklopt, koud watje, maar reageerde daar eigenijk niet op.
foto gemaakt en boven was eigenlijk niets bijzonders te zien waar ik zo'n pijn van had. Onder wel, daar zat een wortelpuntontsteking en dat zou de oorzaak zijn.
nu is na mijn hele verhaal (om even de stuatie te schetsen) de vraag kan het echt zo zijn omdat ik daar een ontsteking heb zitten dat dat zo'n reactie geeft dat ik boven zo'n pijn heb?
heb in ieder geval nu weer antibiotica meegekregen en moet dus als het was rustiger is naar de tandarts, alleen is er erg de tweifel of die erbij kan komen omdat ik door alle ellende mijn mond nog niet zo ver kan open doen.
ik zit ook sterk te twijfelen of ik in die kies nou wel of geen wkb heb gehad. en kan het kwaad als die ontsteking daar nog even blijft zitten? (mits dat ook vol te houden is) of is er ook een andere manier om er iets aan te doen zonder dat mijn mond te ver open moet?
ik moet in ieder geval vrijdag weer terug naar mijn eigen kaakchirurg (die afspraak stond al) maar hoop hier alvast een beetje antwoord te krijgen want begin het hele kaakgebeuren nu wel een beetje moe te worden.

gr mariska
Newtan

Hallo Mariska.
Wat een gedoe. Ik kan me voorstellen dat je er eens vanaf wilt.
Vanuit hier kan ik niks voor je betekenen, want er is niet goed te bepalen wat de situatie met de kies is (grote of kleine vulling, wel/geen wkb).
Maar met een wortelpuntontsteking is doorgaans goed te leven na een tijdje. Misschien zat hij er al, maar was nog niet zichtbaar?

Sterkte,
Frank
do, 08/02/2007 - 01:48 Permalink
m@ris

er zit een grote vulling in, maar of hij ooit een wkb heeft gehad weet ik echt niet meer.
volgens de kaakchirurg moet er wel een wkb gebeuren alleen gaat het nu niet omdat ik mijn mond niet zover open kan doen.

mijn vraag was vooral of ik bovein zo'n pijn kan hebben terwijl onder het probleem lijkt te zitten.
en de pijn valt 's morgens nog mee maar word in de loop van de dag erger.
heb ook weer een dikke wang.

gr mariska
do, 08/02/2007 - 09:40 Permalink
WKB-kampioen

er zit een grote vulling in, maar of hij ooit een wkb heeft gehad weet ik echt niet meer.
volgens de kaakchirurg moet er wel een wkb gebeuren alleen gaat het nu niet omdat ik mijn mond niet zover open kan doen.

mijn vraag was vooral of ik bovein zo'n pijn kan hebben terwijl onder het probleem lijkt te zitten.
en de pijn valt 's morgens nog mee maar word in de loop van de dag erger.
heb ook weer een dikke wang.

gr mariska

Goh wat een ellende heb jij al meegemaakt.
Ik ben geen tandarts maar kan je wel uit eigen ervaring vertellen dat je bij een wortelpuntontsteking overal pijn kunt hebben. Als de pijn goed aanwezig is, weet je echt niet meer waar de pijn vandaan komt, het doet boven pijn, onder en zelfs aan de andere kant. Ook ik had vaak dat de pijn in de loop van de dag steeds erger leek te worden.
Ik hoop dat je snel geholpen kunt worden want dit is niet meer leuk, Beterschap en heel veel sterkte.
do, 08/02/2007 - 17:47 Permalink
m@ris

nou, ben vandaag weer bij mijn eigen kaakchirurg geweest en die heeft weer alles goed bekeken.
de antibiotica werkt gelukkig wel wat en begin alweer wat minder pijn te hebben.
verder dacht hij niet dat er een wortelpuntontsteking heb omdat bij de meeste kiezen die plekjes te zien zijn denkt hij dat het door de orthodontie komt en dat de kiezen daarom steeds wat verschuiven enzo, en dat die plekjes laat zien.
verder was er zowel boven als onder niets aan de kies te zien, gaatjes ed.
als ik wel kiespijn boven bleef houden moest ik wel even naar de tandarts gaan voor een wkb.
de zwelling links lijkt ook wel redelijk mee te vallen, tis nog wel dikker als rechts maar dat komt ook omdat daar twee maanden een ontsteking heeft gezeten en het heeft tijd nodig om weer bij te trekken. het zag er allemaal wel heel rustig uit en niet ontstoken.
alleen is er nog één twijfel, omdat ik stedds een knakje voel in mijn kaak en ik steeds het gevoel heb dat het links iets doorbuigt heeft hij een kleine twijfel of het goed vast zit. ondanks dat ze het tijdens de laatste operatie met 2 kaachirurgen heel goed gecontroleerd hebben (duwen, trekken ed) en hij echt goed vastzat. en de enige manier om dat goed te zien is de boel weer openmaken. maar dat doet hij liever niet omdat het dan weer open moet en de kans heel klein is dat het loszit. (is het nog te volgen?)
dus moet over twee weken weer terugkomen of als ik weer veel pijn krijg eerder even bellen.
maar goed, weer even afwachten dus....

gr mariska
vr, 08/03/2007 - 21:31 Permalink