Een maand geleden is er in een kies in mijn onderkaak een composiet vulling geplaatst. In de kies erboven zit een amalgaam vulling. De eerste 2 weken na het vullen had ik nergens last van (afgezien van enige gevoeligheid voor kou/warmte). Nou heb ik de laatste 2 weken erg vaak het gevoel alsof ik op aluminiumfolie kauw...Ook is de amalgaam vulling zilverachtiger/glimmender geworden (was eerst dof licht grijs). Vandaar mijn vraag: is het mogelijk dat er een soort reactie optreedt tussen de amalgaam vulling en de composiete vulling?
Alvast bedankt voor de reacties!
Alvast bedankt voor de reacties!
Re: rectie mogelijk tussen amalgaam en composiet vulling?
Dergelijke reacties kunnen plaatsvinden tussen verschillende metalen met name tussen onedele en edele metalen, in de mond zou je dan denken aan o.a. goud en amalgaam. In combinatie met de zouten in het speeksel zou dan een 'mini-accu' kunnen ontstaan, dit wordt galvanisme genoemd.
In uw geval is het logischer dat de nieuwe vulling wat anders is vormgegeven, mogelijk zelfs wat hoger is dan de vorige, waardoor de belasting anders uitvalt en de bovenste kies geirriteerd kan raken. Dit moet vanzelf overgaan, of anders zou het bijslijpen van de vulling nog eventueel uitkomst kunnen bieden.
Met vriendelijke groet.
Als ik langzaam mijn kaken op elkaar zet lijken die 2 kiezen elkaar inderdaad wat eerder te raken dan de rest. Ik heb dus voor komende week maar een afspraak gemaakt met de tandarts om te kijken of ie de vulling nog wat kan afslijpen...
En een 2e vraagje: ik zie net de rekening en behalve een vulling (eenvlaksrestauratie, 19.80 euro) is er ook "etsen met etsbare onderlaag" a 19.80 euro berekend en een indirecte pulpa overkapping (14.80)?
Wat houden die laatste 2 in en klopt dat wel? Ik heb alleen maar een vulling gehad...
"Standaard kunnen beide codes niet gezamenlijk worden gedeclareerd. Beide tarieven behelzen het leggen van een cementbodem. Het verschil is echter gelegen in het afdekken van een diep-carieuze laesie (V60) enerzijds, anderzijds het afsealen daarvan (V21). Indien diep geëxcaveerd moet worden, gepaard gaande met bijzondere maatregelen kunnen de beide codes gecombineerd worden"
Bron:PTBC
Dus: als je het mij vraagt een wat dubieuze rekening die door de tandarts wel eerst even moet worden toegelicht...vooral omdat het om een klein gaatje lijkt te gaan
Niet alle tandartsen zijn het hiermee eens:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=10&t=10989&p=59369…
.