Kroon en rootcanal in Amerika

Author:
Marieline
Posted:
vr, 08/03/2007 - 10:09
Hallo iedereen!
Ik heb raad nodig.... Hier komt mijn verhaal.
Ik ben een Belg die nu voor 2 jaar un de USA zit. Mijn Belgische tandarts wist dat ik zwakke tanden heb, veel vullingen reeds, en voor ik vertrok ging ik uiteraard op controle. Ze nam echter nooit X-rays (wat ik nu vreselijk vind en mij heel veel geld kost).
In februari hier in de USA begonnen mijn tanden pijn te doen. Ik ging naar een tandarts en ze ontdekten 6 gaatjes, waaronder 1 dringend. Doordat ze x-rays namen! Met de gewone controle met enkel spiegeltje leken mijn tanden perfect.... Totale kostplaatje 2000 dollar (voor 3 vullingen en 1 3/4 kroon). Uiteindelijk vond ik een goedkopere oplossing en ging naar de universiteit waar studenten het doen onder begeleiding van hun professoren. Een stuk goedkoper (2/3 van de prijs) maar alleen enorm tijdsintensief, een vulling kan tot 3 uur duren, erg stresserend.
Nu, daar liet ik al mijn vullingen doen, erg goed gedaan ook denk ik. Nu waren er echter 3 of 4 tanden waarvan ze zeiden dat de vulling zo diep gaat dat deze tanden eigenlijk altijd een risico zullen hebben om opeens een root canal nodig te hebben (wortelkanaalbehandeling), zij het binnen 2 maand of binnen 10 jaar.... zucht!
Nu eigenlijk na die vullingen bleven al mijn tanden pijn doen, met momenten erger dan anders. Constant is er wel een lichte druk, en soms ergere pijn, niets om van te schreeuwen maar wel storend.
Ik ging terug naar een andere tandarts, omdat ik nu bijna ga rondreizen en verhuizen naar de oostkust voor nog een jaartje, en geen tijd heb voor de tandartsenschool. Ik had veel meer pijn gehad en was dus ongerust, hij nam foto's maar niets te zien... hij zei echter, als het pijn doet, dan moet je een root canal laten doen en een kroon erop! Wat wel waar is, er is veel teveel vulling in die tanden al denk ik.
Hmmm.... Deze tandarts zou mij ook een grote korting geven als ik onder de tafel betaal, 1300 dollar voor root canal + kroon, en normaal is het minstens 2400. Nu twijfel ik dus enorm, soms doet het helemaal geen pijn!
Maar aangezien de tandartsenschool zei dat het opeens nodig kan zijn....
Zijn er nadelen aan deze beslissing?
Het is nu of nooit voor die prijs in de usa, alleen weet ik niet wat er kan mislopen, is meestal een kroon meteen ok? Want ik verhuis dus en kan niet zomaar weer terug naar die tandarts (7 uur vliegen).
Ik wil ook gewoon van die pijn af zijn, al is het gekke dat het soms precies in al mijn kiezen is, er zijn dan ook veel kiezen met grote vullingen.
Hmmm alle raad welkom! Dit is zo moeilijk!!!
Hoe weet ik dat rootcanals en kronen mij zouden helpen en welke nadelen kan ik hebben... Ik draag al een nightguard tegen knarsen enzo dus dat zou het niet kunnen zijn denk ik.

Heel erg bedankt voo alle advies! Het is veel geld, maar ik denk dan, aangezien ze zeiden dat ik het echt wel elk moment kan nodig hebben... wat heb ik te verliezen met het nu te doen? (het geld ja, maar als het volgend jaar is moet ik misschien 10 keer naar een school gaan ofwel 2400 per tand betalen). Nog even bijvoegen dat ik wel denk dat de tandarts te betrouwen is, hij is russisch en geeft gewoon kortingen als je geen verzekering hebt, lijkt me dat hij echt wel wilt helpen daardoor.

Als ik een metalen kroon heb met porseleinen laag erop, denken jullie dat mocht er iets mis mee zijn een andere tandarts me er ook mee kan helpen met het wat aan te passen ofzo?

Zooo moeilijk!!!!
Dankje om dit te lezen
Marie-Line
Spiegeltje

Uit je verhaal blijkt dat je nog niet zo lang geleden 6 gaatjes hebt laten vullen in tenminste 4 elementen. Al die tanden zijn sindsdien min of meer pijnlijk. Het voorstel van een wkb gaat echter maar over één element en kan dus je klachten niet volledig laten verdwijnen.

Ik zou eerst willen opmerken dat bij veel patienten composietvullingen (in de VS doen ze niet anders) nog maanden lang (meestal milde) pijnklachten kunnen geven. Dat heeft vooral te maken met de manier van werken. Meestal gaat het vanzelf over.

Daarnaast kan bij diepe vullingen de zenuw zijn geirriteerd. Dan kan ook klachten geven. Vaak gaan die over maar de zenuw kan ook afsterven. Soms is op termijn een wkb nodig omdat dez zenuw ontstoken raakt. Dat leidt tot heftige pijn. Helaas is niet vooraf te voorspellen of dit zal gebeuren. Naarmate dieper is gevuld is de kans hierop wat groter.

De wkb hoeft dus niet meteen te worden uitgevoerd. Kijk, in jouw geval is het een simpel rekensommetje. Als de kans minder dan 50% is dat je en wwkb moet laten doen kun je net zo goed afwachten want de verwachte kosten zijn 50% x 2400 = 1200 dollar. :D, dat is minder dan het goedkope aanbod, 100% x 1300 = 1300 dollar. Hoe groot de kans is dat een wkb moet worden uitgevoerd kan alleen waarschijnlijk niemand precies zeggen. Zelf ben ik geneigd in zo'n geval niets te doen, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Pas als de zenuw onstoken raakt (veel pijn) zou ik een wkb laten doen, of als de tandarts om andere reden zegt dat het noodzakelijk is, maar dus niet preventief. Een wkb + kroon, indien eigenlijk niet nodig, heeft zeker nadelen omdat de prognose van de kies er uiteindelijk toch minder door wordt. Aan de andere kant, een wkb heeft weer wat meer kans van slagen als de zenuw nog niet erg is ontstoken.

Verder is het niet altijd zo dat na een wkb (meteen) een kroon nodig is. Die is waarschijnlijk het duurste van het geheel.

Hoop dat je hier iets mee kunt bij de afweging.

N.B. alle tandartsen kunnen een gekroonde kies gewoon blijven behandelen. Dat kan alleen wel leiden tot verlies van de dure kroon, die dan moet worden vervangen. Soms kan door de kroon heen worden geboord.
vr, 08/03/2007 - 10:47 Permalink
Marieline

Hallo
Hier is een WKB en een kroon ongeveer dezelfde prijs. Dus zo dat het al snel opbouwd tot 2400. Mijn huidige tandarts zei dat ik als ik last heb dan maar de 2 tanden met de meeste pijn (linksboven en linksonder) moet laten ontzenuwen en kronen. Hij zei dat een kroon niet "hoeft" maar wel erg aangeraden is, omdat ik al zo'n grote vullingen heb.
Ik vraag mij af hoe groot het risico is op een noodgeval opeens... Dus ik concludeer dat de pijn die ik nu heb (die constant is maar niet tergend, soms wat erger maar dat komt en gaat) komt door de composieten die ik 3-4 maand terug liet zetten? De pijn is nooit gans weggeweest sinds ik mijn vullingen heb.
Hartelijk dank voor al het advies!
vr, 08/03/2007 - 11:08 Permalink
Marieline

Heeft er iemand nog enige suggesties?
Als ik kronen en WKB heb op die tanden, zal de pijn dan zeker weg zijn?
En als het werkelijk pijn is dor die composiet vullingen, zou het dan niet langzaam moeten wegebben? Nu doet het soms meer pijn, en soms helemaal niet.
De tandarts die die vullingen plaatste waarschuwde me dat er enkele tanden zeer diepe vullingen hebben, en opeens een WKB nodig kunnen hebben. Aangezien ik vaak reis voor langere tijd, is het misschien wel een goede keuze om dit toch al te laten doen?
Wat ik me ook afvraag, is of een kroon altijd meteen goed zit, aangezien ik binnenkort verhuis zal ik na plaatsing van de kroon maar enkele dagen hier nog hebben.

Bedankt!
di, 08/07/2007 - 07:26 Permalink
Newtan

Als je op zeker wilt spelen: eerst de wkb en een stevige composietopbouw in de gevoelige kiezen en tanden. Na een ½ tot 1 jaar nog eens een foto maken om te zien of die behandelingen een goed resultaat hebben gehad (8 tot 40 % van de wkb lopen niet goed genoeg af en leiden tot een wortelpunt ontsteking).
Dan pas een kroon.
di, 08/07/2007 - 14:46 Permalink
Newtan

Dat komt door biofilm vorming in het wortelkanaal (vreselijk hardnekkige klontjes bacteriën) (8% mislukkingen) en foutjes van de tandarts (tot 40% missers). Met name collega's die 'nooit fouten maken' ben ik een beetje huiverig voor.
Een zorgvuldige expert zal je hetzelfde als ik adviseren. Soms kan het niet anders vanwege omstandigheden, maar dat is wat anders dan op zeker spelen.

Korte of langere wortels maakt niks uit. Maar ik ken geen onderzoeken die dat bevestigen (waarschijnlijk door gebrek aan proefkonijnen :roll: )
di, 08/07/2007 - 21:26 Permalink
Marieline

dat is handig advies
Denkt u dat beide tanden in orde zullen zijn zonder een kroon erop? De vullingen zijn nu al erg groot en diep
Ik ben in oktober 2008 terug in Belgie, waar ik woon (nu ben ik aupair in de usa), dus ik ozu evt dan voor kronen kunnen kijken terug thuis, maar dan moet ik wel 1 jaar en 3 maand met de vullingen doen (kan dat?)
wo, 08/08/2007 - 04:26 Permalink
Newtan

Ja, dat kan. Ik heb er al twee-drie jaar een paar van dat type. Ik zoek ook een andere tandarts die even zin en tijd heeft om kronen voor me te maken.
En ik ben er absoluut niet voorzichtig mee, dus ze horen vrij sterk te zijn.

Ik wens je een hele leuke tijd in de states.
wo, 08/08/2007 - 08:38 Permalink
Marieline

Bedankt voor alle advies
ik heb besloten te wachten. op de x-rays kan de tandarts geen ontsteking zien, en als ik de pijnlijke tanden test met een ijsblokje ebt de pijn na enkele seconden weg. dat zou betekenen dat de zenuw er toch nog niet zo erg aan toe is, juist?
Dus zal ik nu maar "op mijn taden bijten"
is er IETS te doen om te helpen? Het gekke is dat pijnstillers me niet helpen, alles blijft identiek. Ik doe al sensodine, mondspoeling, een nightguard tegen knarsen.... Is er iets van homeopathie die misschien ook zou kunnen steunen om mijn tanden sterker te maken?
Ik neem aan en hoop dat ik na 3 maand tijd gewoonweg nog last heb van de krimping van de witte vulling? (kan dat komen en gaan en erger worden voor enkele dagen?)

hartelijk dank! dit forum is echt fantastisch
wo, 08/08/2007 - 08:55 Permalink