Kan een tand grijs kleuren door een witte vulling?

Author:
Marieline
Posted:
wo, 08/08/2007 - 00:01
Hallo
sorry voor de vele berichten maar ik heb zoveel vragen en zit in de USA waar naar de tandarts gaan wel erg duur is, maar morgenochtend ga ik voor wellicht een WKB en kroon. (of 2)
Wat ik wou vragen, in een kies heb ik een grote vulling, maar onder de vulling kleurt de kies grijs. Het lijkt echt alsof er een gaatje achter zit, dus ik dacht eerst dat ze het niet goed schoongemaakt hadden,Nu echter trok de tandarts er foto's van en is er niks te zien, volgens hem is het een reactie van de tand op de witte vulling. Kan dit?
Ik dacht dat verkleuring van de tanden enkel gebeurde met de oude metaalvullingen?
Ik heb nog veel vullingen op andere plaatsen maar zie dit fenomeen niet. wat denken jullie? Ooit hierover gehoord?

bedankt!
Spiegeltje

Dat heeft niet zo veel met het soort vulling te maken. Als door een diepe vulling de pulpa (= inwendige van de tand) is beschadigd en daardoor afgestorven kan de tand (grijs) verkleuren. Dat hoeft niet per sé veel klachten te (hebben ge)geven. Mogelijk is de prognose van de tand wat minder omdat op termijn een wkb moet volgen.

Bij een grote amalgaamvulling kan het ook grijs doorschijnen, maar dat heeft dus een andere oorzaak.
wo, 08/08/2007 - 00:12 Permalink
Marieline

dus wat mijn tandarts nu zei klopte niet, dat het een reactie was van de tand op de vulling
dusss... je zegt dat op termijn een wkb moet volgen, is dat gegarandeerd? momenteel kont en gaat er een drukkende pijn in die tand. ik had 3 dagen vele pijn, nu een week niet meer, af en toe nog.... op de foto's geen ontsteking te zien
echter hefet die tant wel al een erg grote vulling, dus denk ik dat ik gewoon die wkb nu laat doen
weet iemand trouwens of het kan dat de tand erboven ook pijn doet maar dat een overgedragen pijn is? mijn tandarts zei van niet, zei dat beide tanden een wkb nodig hadden als ze pijn doen. Hij zei dat overgedragen pijn van die locatie enkel naar het oor zou kunnen gaan
bedankt spiegeltje, je bent echt een kenner!
wo, 08/08/2007 - 03:36 Permalink
Spiegeltje

dus wat mijn tandarts nu zei klopte niet, dat het een reactie was van de tand op de vulling
dusss...

Nou, ligt eraan hoe je het bekijkt. Het is niet zo dat sprake is van een chemische reactie of zo. Maar het komt dus wel door het vullen. Er zijn trouwens nog andere oorzaken voor het afsterven van de pulpa, zoals een klap op de tand of een val.

je zegt dat op termijn een wkb moet volgen, is dat gegarandeerd

Weet ik niet precies. "Moeten" is denk ik wat sterk gezegd, zeker als je geen klachten hebt.

Als er toch een wortelkanaalbehandeling nodig wordt bestaat overigens de mogelijkheid de tand van binnenuit te bleken om van de verkleuring af te komen. Vooropgesteld dat deze storend is.

bedankt spiegeltje, je bent echt een kenner!

Nou, valt wel mee, ben uiteraard geen tandarts, haal de meeste info van internet (kan goed zoeken). Maar er lezen genoeg tandartsen (i.o) mee die me kunnen corrigeren. Gelukkig gebeurt dat niet al te vaak. Heel soms moet ik ook een tandarts corrigeren, ha ha :D
wo, 08/08/2007 - 09:13 Permalink
mecánico para …

Na het verwijderen van een amalgaam kan door corrosie van de oude vulling het dentine grijs/zwart worden. Als je dan een witte vulling aanbrengt blijft het geimpregneerde dentine vaak gewoon zitten, en dat kan ook doorschemeren. Dus dan is het de combinatie van verhoogd contast dat je het gaat zien. Een ander fenomeen is dat de vulling niet zou aansluiten en er lucht onder zit, dat kleurt vrijsnel grijs. Maar er van uitgaand dat die tandarts de vulling net heeft gelegd zal die kans wat kleiner zijn.............maar ondanks de prijs voor een vulling, is er natuurlijk geen garantie dat het niet zo zou zijn
wo, 08/08/2007 - 20:42 Permalink