En wat nu?

Author:
Cactus
Posted:
vr, 07/20/2007 - 23:08
Dit is een twee-in-één verhaaltje. Wil graag mijn ei kwijt en weten wat me nog te wachten staat.

Ongeveer anderhalve maand geleden kreeg ik bij het eten van een wortel hevige pijn in mijn kies. De pijn duurde ca. 10 minuten en trok weer weg. Dit is me drie keer overkomen, tot de pijn niet meer wegging. Toch maar eens naar de tandarts denk je dan.

Helaas, even naar de tandarts is er voor mij niet meer bij. 2 jaar geleden enorme pijn gehad tijdens een WKB, waarvoor ik ook nog een tweede keer terug moest komen. Na die tweede keer durfde ik niet meer naar de TA. Ik heb nog ééns geprobeerd om langs te gaan ( ik had nog een gaatje) maar mijn lichaam werkte niet mee, misselijkheid, overgeven, slapeloze nachten, na ja, je kent het wel.

Een maand geleden trok ik het echt niet meer, dus toch maar heen. Hij foto's maken, verdoven en beginnen met boren. Ik had geen idee wat ie aan het doen was en waarom. Ik voelde de bui al hangen toen hij met vijltjes in de weer ging, nou als dat me van de pijn afhelpt, even doorbijten dan maar. Jankend lag ik in die stoel en hij gaf geen kick, terwijl ik hem duidelijk heb gezegd wat de stand van zaken was ten opzichte van tandartsen. De assistent staat een beetje te rommelen in een hoekje en ik kan aan haar blik wel zien dat ze hiermee geen ervaring heeft. Het gat laat hij open en nodigt me uit voor een vervolgafspraak. Ik wist niet hoe snel ik uit die stoel moest komen en ben letterlijk de deur uitgerend.

Het alleen al maken van een vervolgafspraak leverde de nodige stress op, maar het moest toch gebeuren. Voor de vervolgafspraak eerst naar de huisarts voor kalmering, ik krijg oxazepam.

De vervolgafspraak was een hel. Ik trok het niet meer, ondanks de oxazepam en ik smeekte de TA te stoppen (eerst een ander gaatje gevult zonder verdoving). Voor de WKB wou ik dan weer een nieuwe afspraak. Hij stopt niet en gaat gewoon lekker verder waar hij mee bezig is. Leuk voor de verstandhouding dacht ik. Hij maakt de behandeling af, zonder verdoving, ook nog...Vulling erop en klaar is kees. Ik wist nog steeds niet wat er nou bij die kies aan de hand is en wederom race ik de deur uit.

Ik ben klaar met deze man en besluit op zoek te gaan naar een angsttandarts. Ik kom uit bij een bekende kliniek in de buurt van Leeuwarden. Ik kan daar meteen komen en de sociale interactie daar was al een stuk prettiger. Zo kan het dus ook. Helaas was er alleen tijd voor een consult, dus voor 9 aug. een afspraak geplant.

Een week later is de pijn terug, en nog erger ook. Dus zit ik al snel bij de weekenddienst die de hele boel weer openbreekt. Hij oppert een wortelpuntontsteking. De behandeling van deze man beviel me al een stuk beter, en ik liep zelfs lachend de deur uit.
Hij opperde wel snel naar de tandarts te gaan.

Ik was van plan te wachten tot 9 aug., tot gisteravond de pijn alweer terug kwam. Na een slapeloze nacht besloten om maar eens richting friesland te bellen. Ik kon wederom meteen terecht. Aldaar geholpen door een andere tandarts, maar alla, ik voel dat ik daar in goede handen ben en dat was ik ook. Na de foto´s trok hij ook de conclusie van een wortelpuntonsteking. Hij vertelde wat hij ging doen en dat hij uiteraard een verdoving zal geven. Ik mag aangeven als ik het niet meer trek en tijdens de behandeling maakt hij zelfs grapjes met mij.

Hij ontdekt een vierde kanaaltje en maakt de WKB ook definitief af. Ik krijg antibiotica mee en pijnstillers.

Hij werkte snel en vakkundig, geen onnodig gepruts aan de boortjes waar ik alleen maar zenuwachtiger van word. Niet onderbroken door de telefoon en geen assistent die staat te trillen in een hoekje. Tuurlijk wel een traantje gelaten, het is nog steeds een machteloos gevoel, helemaal niet tof en een klein pijntje kan altijd gebeuren. Maar toch alle lof voor deze kliniek! Heb nog wel behoorlijke napijn en mijn wang is enorm, maar dat is het ergste niet.

En dan nu mijn vragen:
- wat is de kans dat het weer terug komt en ik nog een keer moet?
- wat is precies een wortelpunt onsteking en waarom wordt daarbij een WKB gedaan?
- waarom wordt de boel gedicht als de ontsteking niet weg is?

Sorry voor het lange verhaal, maar het lucht op om het eens rustig op te kunnen schrijven en misschien zijn andere mensen hierbij ook gebaat.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mignon

Beste Cactus,

wat fijn dat je uiteindelijk een tandarts hebt gevonden waar je het gevoel hebt de controle over de zaak te houden en waar je met je vragen terecht kunt. Ik beantwoord dan ook graag je paar laatste korte vragen.

- wat is de kans dat het weer terug komt en ik nog een keer moet?
Met name bovenkiezen hebben nog wel eens een extra kanaaltje dat moeilijk te vinden is. Als alle kanalen netjes zijn gevuld is de kans van slagen van de wkb vrij groot.

- wat is precies een wortelpunt onsteking en waarom wordt daarbij een WKB gedaan?
Een ontsteking van de wortelpunt wordt veroorzaakt door bacterien die zich vanuit het geinfecteerde wortelkanaal verspreiden rond de wortelpunt en daar een ontsteking veroorzaken waarbij kaakbot wordt opgelost. De tandzenuw is eerder al verloren gegaan door het ontstekingsproces. Bij een wkb wordt het zenuwweefsel verwijderd en het kanaal gereinigd door te vijlen en te spoelen met een desinfectans. Vervolgens worden de gereinigde kanalen gevuld en wordt de tand afgesloten met een vulling om nieuwe bacteriele invasie te voorkomen.

- waarom wordt de boel gedicht als de ontsteking niet weg is?
De tandarts die de wkb begon heeft waarschijnlijk gedacht dat met het reinigen van de drie kanalen de ontsteking was verholpen. Er was echter in jouw geval een vierde kanaaltje aanwezig dat voor problemen bleef zorgen. De ontsteking aan de wortelpunt is bij het afsluiten van de behandeling nog deels aanwezig, maar omdat de bacteriele oorzaak is weggenomen is het lichaam in staat de restontsteking op te ruimen.

Na een wkb kun je nog enkele dagen flinke napijn hebben. Na een dag of drie zou het weer langzaam de goede kant op moeten gaan. Veel beterschap gewenst!

Gr, Mignon
zo, 07/22/2007 - 12:54 Permalink
Cactus

Dank je wel!

Nu bijna een week later is de zwelling weg, alleen nog wel een blauwe plek op mijn wang ( lijkt wel of ik geslagen ben )!

Ik heb vertrouwen!
do, 07/26/2007 - 18:00 Permalink
margreetjes

ik moet voor een wortelpuntonsteking naar de kaakchirurg. ik hoorde dat die punt wordt afgezaagd, en daarna de boel schoongemaakt gaat worden. er wordt een sneetje in het tandvlees gemaakt en dan van bovenuit de wortel gewerkt, niet vanuit de kies zelf.
Ze halen een stukje van het staafje(dat eerst voor de wkb gezet werd) uit de wortel en die wordt dan weer opgevuld met iets. Klopt dat dan wel?
wo, 08/08/2007 - 16:13 Permalink
Spiegeltje

Je gaat denk ik voor een zogeheten apexresectie. Door de zoekfunctie te gebruiken vindt je veel info, zowel op het forum als op internet.

De beschrijving die je geeft klopt trouwens wel ongeveer. Ze gaan via het tandvlees, na wat bot te hebben weggehaald, naar de wortelpunt.
wo, 08/08/2007 - 17:56 Permalink
wilcof

He Cactus,

Zo krijg je dus mensen wel bang zeg, die tandarts is duidelijk fout bezig!!!

Ikzelf had tot een tijdje terug ook een behoorlijke fobie voor tandartsen, maar k heb nu sinds kort een jongere tandarts (een zoon van de vorige tandarts). De vorige tandarts was van het oude slag, deed zn werk zonder te zeggen wat ie deed, wat dus eigelijk niet echt werkt bij mij:lol:
De zoon is juist iemand die een opleiding heeft gedaan waarbij ook met angst wordt omgegaan, en dat betaalt zich uit, ik ga nu gewoon weer naar de tandarts en weet dat t wel goedkomt.

Deze tandarts heeft dus ook een WKB uitgevoerd bij mij, ik had toen ik langskwam niet door dat ik een ontsteking had, hoewel ik wel een vreemde zwelling voelde achterin bij een van de tanden. Zo n behandeling kan lang duren (was 3 kwartier onder de pannen), en ja, dan is die hand omhoog wel nodig soms. Maar als de definitieve vulling erin zit trekt het snel bij gelukkig!
do, 08/09/2007 - 01:01 Permalink
Cactus

Maar weet je wat raar is, ik ben bij een nooddienst geweest en die man wist precies hoe de vork in de steel zat! Hij kon aan me al zien dat ik niet van zijn praktijken gedient ben en hield er ook rekening mee. Dat maakt voor mij het verschil! Die man was trouwens ook al 'oud'.

Vandaag trouwens twee wkb-en gehad, er staat ook nog een gezellige apexresectie op de agenda voor over een maand.
Jammergenoeg heb ik mijn aanvullende tandzorgverzekering al uitgeput en mijn spaarrekening ook (dit jaar had ik er al 6 gehad). Iemand een tip voor creatieve boekhouding op dit gebied?
do, 08/09/2007 - 19:52 Permalink
WKB-kampioen

Ja, als je een paar WKB-tjes nodig hebt dan ben je zo door je vergoeding heen. Maar moet je de apexresectie ook zelf betalen? Ik heb dat ook wel eens gehad, bij de kaakchirurg en daar heb ik nooit een rekening van gezien.
Vervelend dat je eigen tandarts je zo lomp heeft behandeld. En dan zeggen ze dan dat het jammer is dat zoveel mensen er met een slecht gebit bijlopen. Ik ken inmiddels al zoveel mensen die al jaren niet meer zijn geweest wegens enerzijds de, toch wel hoge, kosten en anderzijds de lompigheid van diverse tandartsen.

Hopelijk komt het nu allemaal goed. Helaas ben ik niet creatief aangelegd dus daar kan ik je niet bij helpen :smt002
do, 08/09/2007 - 21:04 Permalink
margreetjes

bij de kaakchirurg krijg je geen rekening gelukkig, ik heb vanmorgen die wortelpunt bladibla gehad en het voelt niet fijn.........
Ben blij dat het erop zit, maar heb wel 9 hechtingen. Vind ik best veel. maar goed, ik heb het gehad en loop met een dik wang wat over 2 dagen weer af moet zakken( evenals de pijn trouwens). Ik vond het best een pittige behandeling. niet dat ik mensen bang wil maken, want het wordt uiteraard goed verdoofd, maar jeez, het is niet niks. Ik heb 4 operaties aan mijn enkel gehad, dus ik ben niet echt een aanstelster ofzo.

Het geld wat je zelf moest betalen voor de tandarts kun je volgend jaar van de belasting weer aftrekken. Je krijgt dus nog wel weer een gedeelte terug.
di, 08/14/2007 - 16:59 Permalink