Hallo,
Heb een vervelend probleem. 4 weken geleden is een ontstoken kies getrokken rechtsvoor (derde kies van voren) uit de onderkaak. Volgens mijn tandarts was alles eruit, een afgebroken wortel heeft hij nl nog moeten "uitbikken". Hechtingen erin en klaar. 2 dagen daarna heeft hij nog twee gaatjes geboord linksboven, geen last van gehad en de wond zag er volgens hem goed uit. Heb wel spoelmiddel meegekregen (Chloorhexidine 0,2%)
De nacht daarop werd ik wakker en deden de achterste kiezen rechtsboven enorm pijn. Maar als ik rechtop ging zitten was het weg en viel ik weer in slaap. De maandag daarop deed de wond ook pijn en had ik ook af en toe overdag last van de achterste kiezen. Ook duurde het meer dan twee week voor de hechtingen verdwenen. Afgelopen zaterdag (begin van mijn vakantie) was de pijn ook over dag ineens niet te houden, maar spoelen met warm water hielp en ik kreeg van iemand brufen 600mg.
Zondag naar de spoedtandarts, die heeft de wond van de getrokken kies gespoeld, wat erg pijn deed, er penicilline ingedaan en me een penicilline kuur meegegeven (Amoxicilline 3xdaags 500mg). Daarna deed de wond erg pijn en 's nachts ook de kiezen weer.
Sinds ik de kuur gebruik heb ik overdag, behalve aan de wond, eigenlijk geen pijn meer. 's Nachts lig ik de eerste anderhalf tot 2 uur wakker van de pijn in m'n achterste kiezen en val dan in slaap en wordt wakker zonder pijn. M'n kaak doet dan wel zeer en ik heb ietsje moete met slikken maar dat verdwijnt weer in de loop van de dag. Wel is het zo dat op de plek waar de kies getrokken is nu een gaatje in het tandvlees zit, dit spoel ik ook met chloorhexidine, dit doet pijn.
Heb vandaag m'n tandarts gebeld die geen praktijk heeft maar toch de telefoon opnam. Die zei dat hij dacht dat er misschien een andere kies ontstoken was en over een aantal weken moest ik maar komen. Hij verwees me naar de spoedtandarts voor een kuur oid.
Omdat ik nog met vakantie ga is dit mijn eigenlijke vraag:
Helpt penicilline bij een ontstoken kies? Kan het zijn dat alles de oorzaak is van de ontsteking bij m'n getrokken kies? Loop ik niet het risico op een kaakontsteking of bloedvergiftiging?
Sorry voor het lange verhaal maar ik heb echt advies nodig ivm mijn vakantie.
Heb een vervelend probleem. 4 weken geleden is een ontstoken kies getrokken rechtsvoor (derde kies van voren) uit de onderkaak. Volgens mijn tandarts was alles eruit, een afgebroken wortel heeft hij nl nog moeten "uitbikken". Hechtingen erin en klaar. 2 dagen daarna heeft hij nog twee gaatjes geboord linksboven, geen last van gehad en de wond zag er volgens hem goed uit. Heb wel spoelmiddel meegekregen (Chloorhexidine 0,2%)
De nacht daarop werd ik wakker en deden de achterste kiezen rechtsboven enorm pijn. Maar als ik rechtop ging zitten was het weg en viel ik weer in slaap. De maandag daarop deed de wond ook pijn en had ik ook af en toe overdag last van de achterste kiezen. Ook duurde het meer dan twee week voor de hechtingen verdwenen. Afgelopen zaterdag (begin van mijn vakantie) was de pijn ook over dag ineens niet te houden, maar spoelen met warm water hielp en ik kreeg van iemand brufen 600mg.
Zondag naar de spoedtandarts, die heeft de wond van de getrokken kies gespoeld, wat erg pijn deed, er penicilline ingedaan en me een penicilline kuur meegegeven (Amoxicilline 3xdaags 500mg). Daarna deed de wond erg pijn en 's nachts ook de kiezen weer.
Sinds ik de kuur gebruik heb ik overdag, behalve aan de wond, eigenlijk geen pijn meer. 's Nachts lig ik de eerste anderhalf tot 2 uur wakker van de pijn in m'n achterste kiezen en val dan in slaap en wordt wakker zonder pijn. M'n kaak doet dan wel zeer en ik heb ietsje moete met slikken maar dat verdwijnt weer in de loop van de dag. Wel is het zo dat op de plek waar de kies getrokken is nu een gaatje in het tandvlees zit, dit spoel ik ook met chloorhexidine, dit doet pijn.
Heb vandaag m'n tandarts gebeld die geen praktijk heeft maar toch de telefoon opnam. Die zei dat hij dacht dat er misschien een andere kies ontstoken was en over een aantal weken moest ik maar komen. Hij verwees me naar de spoedtandarts voor een kuur oid.
Omdat ik nog met vakantie ga is dit mijn eigenlijke vraag:
Helpt penicilline bij een ontstoken kies? Kan het zijn dat alles de oorzaak is van de ontsteking bij m'n getrokken kies? Loop ik niet het risico op een kaakontsteking of bloedvergiftiging?
Sorry voor het lange verhaal maar ik heb echt advies nodig ivm mijn vakantie.
Re: Ontstoken kies, penicilline of niet?
Ja, meestal wel, maar het is vrijwel altijd tijdelijk omdat de oorzaak niet wordt aangepakt. Bij de behandeling van een ontstoken kies past geen AB-kuur maar dient bijvoorbeeld een wortelkanaabehandeling te worden uitgevoerd of een extractie. Onder speciale omstandigheden en in noodgevallen kan echter wel AB worden gegeven.
Het is niet waarschijnlijk dat een ontstoken kies of extractiewond een buur- of ander element 'aansteekt'.
Als een ontsteking wordt vermoed rond de wortelpunt is dit nog geen spoedgeval. Je kunt wel even dus afwachten totdat de tandarts weer beschikbaar is. Mocht echter sprake zijn van flinke (kies)pijn dan kun je beter de vervangende tandarts raadplegen. Die kan dan eventueel een wortelkanaalbehandeling starten. Het is onwaarschijnlijk dat je, door dit afwachten, een grote kaakontsteking of "bloedvergiftiging" oploopt. Je moet er wel de tandarts naar laten kijken, ook als in een periode de klachten afwezig lijken te zijn.
Overigens: je gebruikt nu kennenlijk AB, daar zou dus die andere mogelijke ontsteking ook van moeten profiteren. Als dat niet het geval is, is wellicht sprake van een andere oorzaak.
Bij de apotheek de pillen gehaald. Ze kenden me nog van zondag en waren helemaal niet verbaast me alweer te zien. Gebeurt kennelijk vaker in de vakantieperiode? Ook vertelden ze me nog (om dat ik zei dat ik vakantie heb) dat ik rustig een biertje mocht drinken bij deze kuur? Ik val van de ene verbazing in de andere. Ondertussen is de pijn, zowel aan de wond van de getrokken kies als aan m'n bovenste verstandskies wel iets minder geworden, maar toch.
Even nagezocht op internet, 5 dagen is inderdaad de minimale periode voor mijn kuur, mag dus iets langer. Heb sinds "97 geen meer gehad dus zou toch moeten werken. Ook staat bij dit medicijn niets over alcohol, niet in de bijsluiter en niets op internet. Maar vind het toch een beetje merkwaardig zo'n 'advies' van de apotheek, of zouden ze denken dat ik dan beter slaap?
Nou, ik probeer het dus nog 3 week vol te houden. Ben al bezig vanaf 9 juli. Raar hoor.
Toch nog even een tweetal vragen. Zit nu in de 7e dag van m'n AB. Gebruik al enkele dagen geen pijnmedicatiemeer omdat het zo ook wel te doen is. Ik voel alles nog wel, bv het spoelen van m'n extractiewond doet op dat moment nog wel pijn, later zakt het weer af. Is dit normaal?
2e vraag is over de AB. Zoals jullie verder terug kunnen lezen heb ik niets gevonden over samenwerking met alcohol en de aptoheek zij dat het wel kon. Kan dit echt? Voor de duidelijkheid, ik drink enkel bier, paar flesjes op een avond, niets sterkers.
Zou het op prijs stellen om hier een duidelijk antwoord op te krijgen.
Mijn eerste gedachte was eigenlijk dat het niet verstandig was om dat te combineren.
Maar heb de bijsluiter toevallig hier liggen en er staat idd nix van in.
Heb wel op de site service apotheek gevonden dat alcohol tijdens de kuur kan, maar met mate, bv niet meer dan 1 Ã 2 glazen per dag.
Hier de link: http://www.serviceapotheek.nl/geneesmiddelen/index.asp?geneesmiddelId=2…
en dan kijken bij Moet ik oppassen met andere geneesmiddelen, of met bepaalde voedingsmiddelen?
En ik neem eigenlijk aan dat de mensen bij de apotheek het wel zullen weten. toch? :smt102
Groeten Linnie!
Ook de alcohol kwestie zit me nog niet lekker. Waar m'n apotheker zegt dat ik rustig paar pilsjes kan drinken en de bijsluiter helemaal niets vermeld zeggen anderen weer dat het niet goed is. Misschien een geneesmiddelen deskundige die hier het antwoord op weet? Eén persoon wist me te vertellen dat de AB kuur hierdoor verstrekt werd en langer werkte, kijk, dat zou niet verkeert zijn, toch?
Het vorige antwoord is te kort door de bocht, volgens mij heeft uw apotheker gelijk. Of een middel wel of geen interactie heeft met alcohol hangt voor zover ik weet af van: manier van opname in het lichaam, werkingsmechanisme, metabolisering en manier van uitscheiden van het betreffende middel (heel kort gesteld). Als b.v. alcohol en geneesmiddel hetzelfde leverenzym nodig hebben om af te breken (metabolisering) dan geen alcohol gebruiken.
Bij antibiotica heb je het over verschillende groepen antibiotica die per groep hierin verschillen, de meeste hebben geen interactie met alcohol. Amoxicilline (of hebt u intussen een andere kuur?) ook niet, zegt de apotheek toch ook, die heeft een systeem waar die interacties gekoppeld zijn aan het voorgeschreven medicijn, met veel gedegen achterliggende info.
Het is echt niet zo dat je bij geneesmiddelen in het algemeen (en dat geldt dus ook voor antibiotica) geen alcohol mag gebruiken, hangt gewoon van het middel af.
Groet Hermina.
P.S. de apotheker is echt de deskundige op dit gebied, zou niet over zijn/haar antwoord twijfelen.
Naar de tandarts geweest, foto gemaakt van de wond, zit niets meer in zegt ie. Op alle andere kiezen gehamert. Geen extreme au. Dus weer een AB kuur van 5 dagen. Is dit normaal? De pijn is iets hanteerbaarder dan de vorige keer, heb nog geen pijnstillers genomen en ben nog niet aan de AB begonnen omdat ik vanavond aan het bier zit. Maar mijn vrouw zegt dat ik morgen er toch nee moet beginnen omdat ik anders het risico loop dat de ontsteking zich uitbreid en dan ben ik verder van huis.
Heeft iemand van de forum tandartsen enig idee? Kreeg dezelfde AB weer mee, werkt dit nog wel? De ontsteking zit dus kennelijk in of onder de wond van de extractie, m'n klieren aan die kant zijn ook gezwollen al varieert dit nogal over de hele dag. Soms helemaal geen pijn, dan een kietelend gevoel in de kiezen, soms het gevoel alsof er iets boven de kiezen heen en weer bobbeld. En natuurlijk de erge pijn die uitstraalt door het hele bovengebit. Deze verdwijnt soms onmiddelijk bij verandering van houding of als ik m'n mond spoel met lauw water en soms zelfs als ik kauw. Nadien zijn alle vullingen heel gevoelig. Kan dit echt allemaal van de extractrie wond in de onderkaak komen? Vreemd is dat ik met tussenpozen geen pijn heb en de zwellingen soms weer afnemen. Ook het drinken van alcohol 'verzacht' alles en zorgt tot nu toe dat ik slaap. Ik denk namelijk dat wat Canei of 4 halve liters beter voor me zijn dan 3 zakjes brufen 600 op een dag.
Heel graag zou ik te weten komen wat ik moet doen. Ondanks hevige protesten van m'n vrouw begin ik zolangzamerhand steeds meer te verlangen naar iemand met een tang die me van al deze ellende verlost, sorry, maar er moet ook een einde zijn aan pijn.