Kies gedeeltelijk gebroken..vrijdag op vakantie!

Author:
Patrickvbh
Posted:
zo, 08/12/2007 - 22:33
Hallo,

Ik zit met een aardig probleem, ik heb een kies waar gisteren een stuk van afbrak, dit stuk is afgebroken tot de hoogte van mijn tandvlees aan de wangkant. Dit is mij wel is eerder gebeurd en toen ik daarvoor toen mijn tandarts bezocht en hij hem probeerde te trekken en dit mislukte kon ik alsnog naar het ziekenhuis, alleen duurde dit toen wel 5 dagen (!) voordat ik daar terecht kon bij de kaakchirurg. Nu is het probleem zodanig groot, want ondanks dat ik (nog) geen last heb van de kies, zit ik er wel erg mee in mijn maag, ik moet vrijdag namelijk op vakantie naar het buitenland en ik wil daar geen last krijgen van de kies. Nu wil ik de kies graag nog gerepareerd of getrokken hebben voordat ik vrijdag weg ga, maar ik weet bijna wel zeker dat mijn tandarts hem niet kan repareren of trekken en dat ik weer doorverwezen wordt naar het ziekenhuis met een eventuele wachtlijst in het vooruitzicht.. Is hier een andere oplossing voor die ik kan kiezen? En moet je daar dan contant afrekenen of kan dit gewoon via het ziekenfonds? Alle tips en adviezen zijn welkom, misschien krijg ik nog een goede tip voordat ik morgenochtend mijn tandarts bel voor een afspraak. Allemaal bedankt voor de hulp alvast.

Mvg,

Patrick
Spiegeltje

Gelet op de voorgeschiedenis kan ik me voorstellen dat u denkt dat de tandarts niets kan doen zodat u het gevoel krijgt dat het niet voor uw vakantie kan worden opgelost.

Maar in de meeste gevallen zal de tandarts de kies toch wel kunnen restaureren in één afspraak. Trekken is in principe niet aan de orde. Zelden wordt u voor dit soort zaken doorverwezen naar de kaakchirurg. Ik ken uw tandarts natuurlijk niet, maar ga uit van de normale gang van zaken.

Dus als u snel belt en de zaak uitlegt is de kans toch heel groot dat de tandarts u tijdig kan helpen want bij een flink stuk eraf kun je vaak wat eerder terecht (hoewel het niet echt spoed is). Mocht de tandarts met vakantie zijn dan kunt u de vervangende tandarts bellen. Het hangt van de afspraken met uw reguliere tandarts af of u bij deze contant moet afrekenen of dat het via uw huistandarts wordt verrekend. Hoge kosten zijn niet te verwachten. Het ziekenfonds bestaat niet meer, als u niet aanvullend bent verzekerd betaalt u de kosten uit eigen zak.

Mocht het toch onverhoopt niet lukken dan raad ik u aan u te laten behandelen in uw vakantieland mocht u last krijgen. Daar zitten ook goede tandartsen, tenzij u naar een bananenrepubliek afreist.
zo, 08/12/2007 - 23:35 Permalink
Patrickvbh

Heb de eigen tandarts gebeld, kan woensdagochtend terecht.
@Spiegeltje; Het restaureren van de kies is voor mij natuurlijk de mooiste oplossing, maar ik put uit mijn eigen ervaring die ik toen had met een soortgelijke afbraak van een kies, toen kon hij ook niet gered worden. Ook het gegeven dat de kies nét boven het tandvlees is afgebroken geeft me reden tot twijfel om het tot een goed eind te brengen. Natuurlijk wordt je ook niet zomaar doorverwezen naar de kaakchirurg, tenzij er complicaties zijn.. En laat ik die nou nét altijd hebben hahaha. Mee eens dat je zegt dat het ziekenfonds niet meer bestaat, maar ik noem het gemakshalve nog wel zo :D . Tja in Luxemburg naar de tandarts is dan natuurlijk ook een optie, maar dit doe ik dan weer niet gemakkelijk omdat ik alleen Engels als buitenlandse taal spreek en ze daar uiteraard Frans etc. spreken :( ..
In ieder geval beide bedankt voor de tips, ik ga het tot woensdag afwachten en dan zal ik de uitkomst van mijn bezoek laten weten.

Gr. Patrick
ma, 08/13/2007 - 10:28 Permalink
Patrickvbh

Net naar de tandarts geweest en mijn vermoeden werd helaas bevestigd.. De kies is zodanig afgebroken dat hij niet meer te repareren valt en moet getrokken worden, er was alleen maar een glazuurlaagje over ofzo had hij het over, waar de vullling nog in vast zat.. Aangezien de tandarts me niet kon garanderen dat de kies trekken zonder moeilijkheden verloopt heb ik dus maar besloten tot na de vakantie te wachten :( ..
wo, 08/15/2007 - 08:46 Permalink