Ik heb een rijk verleden bij zowel tandarts als orthodontist,mijn kaak was te klein waardoor al mijn tanden scheef stonden.op advies van de orthodontist zijn mijn verstandskiezen er ooit uitgesneden en ik heb zo'n spin in mijn verhemelte gehad om mijn verhemelte breder te maken.
daarna heb ik een plaatjesbeugel gehad.
Rond mijn 15e is die denk ik verwijderd, en heb ik nog een tijdje een nachtbeugel gehad.
Ik hoefde na ene jaar niet meer terug te komen voor controle.
De nachtbeugel verdween in de la, omdat ik daar klachten van kreeg ( pijn)
Nu ben ik zon 15 jaar verder, en mijn voortanden staan een behoorlijk stuk weer naar voren en in mijn onderkaak is 1 tand half verdwenen achter een ander en staat het ook niet geheel recht. :smt010
Mijn vraag is, kan dit nog opgeknapt worden? Of zou ik dan weer opnieuw een beugel moeten?
daarna heb ik een plaatjesbeugel gehad.
Rond mijn 15e is die denk ik verwijderd, en heb ik nog een tijdje een nachtbeugel gehad.
Ik hoefde na ene jaar niet meer terug te komen voor controle.
De nachtbeugel verdween in de la, omdat ik daar klachten van kreeg ( pijn)
Nu ben ik zon 15 jaar verder, en mijn voortanden staan een behoorlijk stuk weer naar voren en in mijn onderkaak is 1 tand half verdwenen achter een ander en staat het ook niet geheel recht. :smt010
Mijn vraag is, kan dit nog opgeknapt worden? Of zou ik dan weer opnieuw een beugel moeten?
Re: problemen 15 jaar na beugel
ZOdra de beugel er af ging had ik en zeer veel gaatjes en zeer veel verkleuring.
De orthodontist gaf zelf toen toe, dat het niet aan mijn poetsen lag, maar dat dat vaak het geval was met beugels, en aangezien mijn tanden in matige conditite zijn lijkt dit me geen goed idee om weer te doen.
Dat verpesten van je gebit is niet meer zo waarschijnlijk op jouw leeftijd. Glazuur wordt harder als je boven de 16 komt. Het kalkgehalte aan het oppervlak stijgt van 40-60% tot boven de 90%. Dus bijna onkwetsbaar! Dat is een van de bijwerkingen van tandsteenvorming :smt003 Handig hè, biologie!
Tanden in matige conditie? Ga eens naar de mondhygiënist. Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden.
Het zou geen reden mogen zijn om slotjes te nemen. Verder zijn die dingen ook tandkleurig te verkrijgen (tientje per bracket :smt013 ).
Maar er zal wel een andere reden zijn waarom je terugdeinst voor slotjes. Mogen we die ook weten?
Want die plekken zijn letterlijk versteend. Dat is een proces wat zo'n 10 jaar duurt, maar dan is het vrijwel onkwetsbaar. En beslist niet in slechte conditie.
Laten we wel zijn: een gebit in slechte conditie ziet er na een 1/2 jaar anders uit dan eerst. Dus, hoe lang zitten die plekken er al?
En hoe vaak zijn ze gevuld in de afgelopen 10 jaar?
Als dat nul of een keer is, is het nu niet slecht.
maar ik begrijp wat u bedoeld
Volgens mij verpesten beugels je tanden niet zomaar. Slechte mondhygiene, te hard/te zacht/ te weinig poetsen echter wel.