Veel pijn! En nu?

Author:
thakkie
Posted:
vr, 08/17/2007 - 08:47
sinds eergisteren heb ik pijn aan mijn kies. In eerste instantie had ik het idee dat er iets onder mn tandvlees zat en dat ik met goed flossen en ragen alles wel weer rustig kreeg. Maar helaas niet. De pijn werd erger en ik heb pijnstilling genomen. Gisterochtend naar de tandarts gegaan. De twee kiezen waar de pijn zit hebben allebei al een WKB gehad en de 3-6 ook al een apex een aantal jaren geleden. Er zit een kroon op. De tandarts heeft een foto gemaakt en zag nauwelijk iets. Mogelijk iets kleins en ze raadde me aan een afspraak te maken met een endodontoloog en ondertussen pijnstilling te nemen (paracetamol en ibuprofen). De afspraak met de endodontoloog zou vermoedelijk wel een maand of 3 duren omdat die mensen druk zijn... Ik vroeg nog of het ook uit zichzelf weer rustig kon worden. Dat kon. Ik heb zelf ook de ervaring dat die kiezen zwakke plekken van mij zijn. Als mijn weerstand minder is, is het raak. Maar vaak ook snel weer rustig.

Vannacht en gisteravond was drama!. Zo'n pijn! Ik slikte de maximale dosis paracetamol en ibuprofen en het hielp niets. Ik heb vannacht de huisartsenpost gebeld en extra paracetamol genomen. Ik heb een uurtje geslapen. Ik had van een verkrampte spier van een paar weken geleden nog Oxycontin liggen en die mocht ik nemen als die paracetamol niets deed. heb ik dus nog niet genomen.

Maar nu? Ik barst van de pijn in mn hele linkerkaak. Ik heb sterk het gevoel dat er door een infectie aan mijn luchtwegen, via mijn tandvlees een infectie zit in mijn kaak. Kan dat? Mijn tandarts is er vandaag niet. Ik moet dus naar een andere die mijn historie niet kent en mij nog noot heeft gezien. Ik heb wel de foto van gisteren mee gelukkig. Kan ik evt ook naar de huisarts voor een kuur? wat is raadzaam? Ik kan hier nl echt niet het weekend mee in :-( (zelfs niet nog een nacht...)

Alvast dank! Thakkie
Spiegeltje

Als ibuprofen en paracetamol samen niet goed helpen is sprake van heel forse pijn en dat is genoeg reden om aan de vervangende tandarts te vragen of ie de zaak met spoed nog een keer kan beoordelen. Je kunt zo niet blijven doorlopen. Het is jammer dat je niet sneller bij de endodontoloog terecht kunt. Het zou daarom kunnen dat de tandarts een antibioticakuur wil voorschrijven als toch een ontsteking wordt vermoed en de felle pijn blijft aanhouden. Dit om de tijd tot de behandeling bij de endodontoloog te overbruggen. Eigenlijk hoort AB niet huis in de behandeling van een ontstoken kies maar nood breekt wet en vaak help het wel (tijdelijk). Als de pijn spontaan mocht zakken, wat inderdaad kan, en niet meer overblijft dan een wat zeurderige pijn kun je beter - voor zover al nodig - pijnstillers ter overbrugging gebruiken zoals aangegeven door de tandarts. Een eenmaal begonnen AB-kuur moet uiteraard worden afgemaakt.

Het is niet altijd zo dat een ontsteking op de foto goed te zien is. Als je veel kiespijn hebt is de preciese locatie vaak niet meer goed aan te geven en het lijkt uit je hele kaak te komen. Waarschijnlijk gaat het toch om een lokale ontsteking rond de wortelpunt.
vr, 08/17/2007 - 10:21 Permalink
thakkie

Bedankt voor je reactie! Vanochtend ben ik bij de vervangende tandarts geweest. Hij heeft een beetje afgeslepen van twee kiezen. En verder tandvlees bekeken en weer een foto gemaakt. zelfde conclusie als mijn tandarts gisteren. Ik heb hem nu gevraagd om een AB kuur en gekregen. Ben daar mee begonnen. Omdat ik over m'n tax zat qua pijnstilling heb ik net toch die oxycontin genomen (in overleg met apotheek) en dan hoop ik zoooo dat de pijn te dragen wordt. De endodontoloog heeft een plek op 5 november, eerder niet en anderen (meer in de buurt) hebben een lijst van tandartsen die kunnen doorverwijzen en als je tandarts daar niet op staat..jammer!

Ik ga nu kijken wat de nieuwe pijnstiller doet en wat de AB kuur doet en dan maandag mijn eigen tandarts bellen of zij de boel nog een keer wil openmaken :o .
vr, 08/17/2007 - 13:59 Permalink
Spiegeltje

Nou, ik hoop dat het gaat werken, je hebt in ieder geval een krachtiger pijnstiller.

Goed dat je hierover wel advies hebt gevraagd aan de apotheker, het is natuurlijk niet echt juist om recept medicijnen die je over had van andere kwalen weer voor de dag te halen (zal de apotheker ook wel iets over gezegd hebben vermoed ik).

Op de site van de Nederlande Vereniging voor Endodontologie (http://www.nvve.com) vindt je een complete adreslijst met aangesloten leden (menu links) . Misschien zijn er een paar waar je eerder terecht kunt.
vr, 08/17/2007 - 15:18 Permalink
hello jozefien

misschien kun je op een spoedwachtlijst komen, er zijn vlgs mij best wel wat mensen die afzeggen omdat b.v. inmiddels de kies eruit is. zou inderdaad ook even rond gaan bellen! Sterkte! :smt006
vr, 08/17/2007 - 19:55 Permalink
thakkie

het vervolg....
gisteren heb ik de hele dag veel pijn gehad, alleen maar pijn :-(. 's middags toch maar die zware pijnstiller genomen het hielp niets. Ik werd steeds radelozer. 's avonds de tandarts gebeld tot twee keer toe op zoek naar andere oplossingen of een tandarts die me die avond nog kon helpen. helaas. Wel een afspraak voor 13.00 vandaag. Maar hoe ging ik het redden tot die tijd? Huisartsenpost gebeld en besproken dat ik twee tabletten van die zware pijnstiller zou nemen en dan 's ochtends weer en ook de paracetamol en de ibuprofen door blijven slikken. En ik heb zowaar wat geslapen. Erg fijn!

Om 13.00 bij de tandarts geweest en ze heeft de kies opengemaakt. In een kanaal bleek een fikse ontsteking met veel pus. Vandaar de pijn en de dikke wang. Nu is het open (met iets erop) en heb ik nog steeds die AB kuur. de pijn is al stukken minder, maar ik ben doodmoe van de pijn van de afgelopen dagen. Vrijdag terug en dan maakt ze het zelf af.

Dank voor jullie meedenken! Erg fijn om hier mijn verhaal te doen en hulp te vragen!
za, 08/18/2007 - 15:37 Permalink