Lang niet geweest, wat nu?

Author:
lianne87
Posted:
ma, 08/20/2007 - 02:24
Hier weer iemand die een tijd niet bij de tandarts is geweest.

Mijn vorige tandarts heeft mij op een gegeven moment uit zijn bestand gegooid nadat ik 2x geen gehoor had gegeven aan een oproep voor halfjaarlijkse controle, aangezien de financiele middelen er niet toereikend voor waren om direct bij vertrek te kunnen betalen zoals hij verwacht. Verzekering afwachten was geen optie, in termijnen betalen ook niet.
In de tussentijd had ik mij ingeschreven bij een andere tandarts, maar de oude weigerde mijn dossier op te sturen naar de nieuwe. Nu ben ik onlangs 100 km verderop verhuist, en inmiddels ook hard aan een opknapbeurt toe. Na 4 jaar zijn inmiddels enkele gaatjes zichtbaar geworden...
Probleem is echter mijn zorgverzekeraar, Menzis. In de voorwaarde staat dus dat ze alleen vergoeden bij een jaarlijkse controle, en ik momenteel het geld er gewoon niet voor heb.
Ik stap per 1 januari over naar IZZ, is het dan mogenlijk om het wel vergoed te krijgen ondanks dat ik zo lang niet ben geweest, of zal ik nu maar extreem zuinig gaan leven en zodra het kan naar een tandarts gaan?

Alvast bedankt!

Lianne
Spiegeltje

Ik stap per 1 januari over naar IZZ, is het dan mogenlijk om het wel vergoed te krijgen ondanks dat ik zo lang niet ben geweest,

Als je geen tandartsverklaring hoeft te overleggen bij je nieuwe verzekering (en dat is meestal alleen nodig bij de duurste en meest vergoedende varianten) weet de verzekering in principe niet of je al dan niet regelmatig de tandarts hebt bezocht. Bij IZZ zie ik niet zo gauw staan dat je 1x per jaar op controle moet. Menzis heeft daarover wel een 'strenge' bepaling opgenomen, andere verzekeringen stellen zo'n eis niet of formuleren hem niet zo streng zoals 'regelmatig tandartsbezoek'.

Los hiervan heb ik niet het idee dat de verzekering scherp let op die (vangnet)bepaling van regelmatig tandartsbezoek. Waar de verzekering niet op zit te wachten is dat mensen hun gebit totaal verwaarlozen zodat er ineens zeer hoge bedragen worden gedeclareerd. Dat is bij jou waarschijnlijk niet het geval, zo heel lang ben je nou ook weer niet geweest.

Ik zou het tandartsbezoek daarom niet uitstellen en gewoon bij Menzis declareren. Een periodieke controle kost niet zo heel veel ( 18,80) en je kunt altijd nog kijken, samen met de tandarts, wat en wanneer er wordt behandeld. Intussen kun je al wel die declaratie al bij Menzis indienen om te kijken of ze vergoeden.

N.B. de vorige tandarts moet het patientendossier wel afgeven/doorsturen als je er om vraagt en is voor iedere tandarts een normale gang van zaken. Dat ie dat weigert is wel vreemd.
ma, 08/20/2007 - 10:11 Permalink
vV

Dat ie dat weigert is wel vreemd
niet alleen vreemd m.i, gaat lijnrecht in tegen de wet WGBO (wet geneeskundige behandelovereenkomsten ) en de regels m.b.t. dossierbeheer!

Sommige tandartsen sturen pas door als alle rekeningen betaald zijn, maar formeel mag dat dus ook niet...

Dus: schriftelijk opvragen, met een uiterste termijn doorzending erin.
ma, 08/20/2007 - 11:38 Permalink
lianne87

Dat hij het dossier niet opstuurt maakt het momenteel gewoon alleen maar lastiger... vanaf het begin af aan vond ik die tandarts al niks, zijn manier van werken e.d.
Mn ouders zijn inmiddels ook overgestapt naar een andere tandarts, ook dezelfde problemen.

In ieder geval bedankt voor de hulp en advies :D

Als er trouwens iemand is die een goede tandarts in alkmaar weet te vinden, mijn pmknopje is hier ook ergens in de buurt.
ma, 08/20/2007 - 12:22 Permalink
Spiegeltje

gaat lijnrecht in tegen de wet WGBO (wet geneeskundige behandelovereenkomsten ) en de regels m.b.t. dossierbeheer!

Ja, de tandarts moet de medische gegevens 10 jaar bewaren, ook al ben je uitgeschreven, en moet desgevraagd een afschrift ter beschikking stellen aan de patient. Hij mag daarvoor overigens wel 'redelijke kosten' in rekening brengen.

Voor zover ik weet is dat laatste niet erg gebruikelijk, zoveel kost het ook weer niet. Hoe gaat het tegenwoordig met de digitale foto's en dossiers? Worden die op CD of DVD gebrand en kan iedere tandarts er dan mee uit te voeten?
ma, 08/20/2007 - 12:52 Permalink
vV

Voor zover ik weet is dat laatste niet erg gebruikelijk, zoveel kost het ook weer niet. Hoe gaat het tegenwoordig met de digitale foto's en dossiers? Worden die op CD of DVD gebrand en kan iedere tandarts er dan mee uit te voeten?

digitale foto`s vraag ik meestal op om per mail toe te laten sturen, gaat vaak goed. helaas zijn er nog steeds heel veel praktijken die wel digitale foto`s maken maar die het vertikken ze ook bij doorsturen digitaal te doen..Zelfs als ik ga nabellen, vertikken ze het op CD te branden of te mailen. ""dat kan niet"" zeggen ze meestal, synoniem denk ik voor ""kost ons teveel tijd en/of moeite, je doet `t maar met de (meestal slechte) print "".

Dus tja : wel een oproep voor praktijken: ga ECHT digitaal!

Overigens heb je eigenlijk alleen iets aan digitale bestanden wanneer je zelf ook digitaal werkt mbt foto`s. voor diegenen die op paier werken is een print voldoende, maar zorg dan als praktijk wel voor een goede print, niet een van een 300dpi oude laserprinter op verkeerde papiersoort...
ma, 08/20/2007 - 15:36 Permalink
vV

nou , dan zal de rest van het dossier ook wel niet veel voorstellen..

Dat hij het dossier niet opstuurt maakt het momenteel gewoon alleen maar lastiger...

geen reden voor de nieuwe tandarts niet te doen wat gedaan moet worden om een minimum mondgezondheid te bereiken of handhaven. Wat het probleem nu is dat het dossier er niet is snap ik dus niet .

o ja dat je bent overgestpat naar een neiuwe tandarts maakt het alleen maar lastiger voor de verzekering te controleren wanneer je nu voor het laatst geweest bent. Misschien ben je wel geweest maar heeft de tandarts dit niet gedeclareerd bij de verzekering )als ie regelrecht kan indienen, of heb je zelf de nota niet ingediend. Controle erop is zeer lastig, en ik begrijp eigenlijk dat je helemaal nog niet weet wat er precies mis is? DUs : gewoon gaan, zal vroeg of laat toch moeten, en hoe langer je wacht hoe duurder het wordt, en dan helpt op een bepaald moment een verzekering ook niet meer...
za, 08/25/2007 - 11:36 Permalink