Pijn bij aanraking kies - Pijn in kaak - heeft iemand raad?

Author:
Bizzje
Posted:
zo, 08/05/2007 - 11:21
Ik loop nu al een tijd met pijnklachten in mijn kies rechtsboven.

Eerst controle gehad, maar er bleek niets aan de hand. Wel is er een mal gemaakt voor een kapje over mijn kiezen tegen het knarsen/klemmen.
Hier kon ik ook kiespijn van krijgen en het was sowieso beter voor mijn gebit, zodat ik niet teveel slijtage zou krijgen.

Enige tijd later kon ik het kapje op komen halen. Deze ben ik s'nachts in gaan doen en ik merkte dat ik er wel op beet en op de een of andere mannier zelf eruit haalde in mijn slaap.

Ik bleef nog pijn houden in mijn kies en mijn kaak begon ook meer pijn te doen. Op de foto was niets te zien, maar de tandarts bleef wel achter een oude vulling hangen met de haak en dat was pijnlijk. Hierdoor besloot ze de vulling te vervangen.

Vervolgens begon het weer pijn te doen, maar omdat er niets op de foto's te zien was wisten ze niet wat het probleem was. Tikken en kloppen bracht ook niets aan het licht. Bij de mondhygiënist geweest en hij heeft het tandvlees rond de kies en de kies ernaast schoongemaakt.

Ik merkte dat ik vooral 's nachts pijn had en het begon echt bij mijn oor, uitstralend naar mijn bovenkaak en oor. Deze klachten werden erger en ook overdag kreeg ik pijn (het voelde ook echt als kramp en mijn spieren werden ook harder).

Vervolgens weer naar de tandarts geweest en hij heeft mijn nieuwe vulling bijgeslepen. Ook kreeg ik Brufen bruis 600 mg mee (3 keer p/d), met daarnaast paracetamol. Deze pijnstillers hielpen niets.
Magnesium om de spieren te ontspannen, Oxazepam, extra vitaminepillen ... ook geen resultaat.

Uiteindelijk een verwijzing gekregen voor een gnatholoog. Hij constateerde dat ik mijn onderkaak verkeerd bewoog en dat het kaakkopje niet scharnierde in de kom maar er meteen uitschoot.
Hij zag verder geen beschadigingen op de foto en ik heb oefeningen gekregen en ik krijg binnenkort fysio.

Nu heb ik 2 dagen relatief weinig pijn gehad, tot gisteravond.
Nu begon ineens de kies naast de opnieuw gevulde kies pijn te doen.
Ik voel de pijn niet constant, maar wel hevig als ik wil kauwen, hem aanraak (alleen aan de binnenkant, van de andere kant kan ik duwen wat ik wil zonder dat ik er iets aan voel). Ook kloppen is erg pijnlijk. Warmte, koude, zoet geen probleem. Ook mijn kauwspieren waren weer erg aan het klieren vanmorgen. Dat begon NADAT mijn kies ineens pijn deed.

Nu is mijn vraag ... wat kan dit zijn?
Gaatje? Ontsteking? Of toch weer een gevolg van mijn knarsen/klemmen?

Ik word er momenteel erg moedeloos van :cry:

Ik
remco21

hoi bizzje

ik heb geen andwoord op je vraag

maar ik kan je wel mijn medeleven betuigen ook ik loop al een hele tijd met pijnklachten in mijn mond rechts boven en links onder het begon lings onder voor de ta was het snel duidelijk hij zei dat is de melkies dus hop de melkies er uit nou niet dus nu ben ik aantal weken verder zenuwbehandeling gehad in een andere kies kiezen bij geslepen en nog last dus ik kan je wel vertelen het kan lang duren ik loop nu zeker al een maand mee klachten :(

veel sterkte

gr remco
zo, 08/05/2007 - 11:41 Permalink
strj

Ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik ben alleen nog niet verder gegaan met andere behandelingen zoals jij aangeeft.

Ik ga zeer regelmatig naar de (chinese) acepuntuur. Ik heb deze ellende zo'n 6 jaar geleden gekregen door een tekenbeet welke besmet was met de ziekte van Lyme.

Ik ben er ruim 3 jaar vanaf geweest maar sinds het voorjaar heb ik de klachten weer. Het is echt zeer pijnlijk. In het voorjaar ben ik ook weer begonnen met acepuntuur. Dit werkt goed. helaas mijn behandeling niet af kunnen maken door de vakantie.

Ik ga weer een afspraak maken om er vanaf te komen. Overigens dit is een tradionele chinese arts welke ook kruiden voorschrijft. In nood situaties werken die goed, maar zijn ontzettend smerig.
di, 08/21/2007 - 16:34 Permalink
Irfan

Beste Bizzje,

Ik denk dat je een combinatie van problemen hebt. Allereerst sowieso een overbelasting van je kauwspieren, waarvoor je nu bij de gnatholoog zit, deze zal met een goede therapie komen.
Daarnaast waarschijnlijk een wortelpuntontsteking aan de kies rechtsboven, soms is deze niet vindbaar, maar kan plotseling, zgn. met het weer, de kop opsteken. Dus opnieuw naar de tandarts voor de kies rechtsboven, waarschijnlijk is het nu makkelijker om de diagnose te stellen. Soms is het bij lichtzeurende pijn moeilijk om een diagnose te stellen. Het beste is testen of de kies nog leeft met koude watjes of elektriciteit. Bij geen reactie een wortelkanaalbehandeling starten.

Groet Irfan
di, 08/21/2007 - 17:30 Permalink