Op een maandagmorgen om 8:50u zou ik een behandeling ondergaan, twee nieuwe vullingen en twee oude vervangen.
Op de zaterdag ervoor kreeg ik keelpijn, die maandagmorgen nog steeds aanwezig was.
Ik kon niet eerder dan maandag om 8u afbellen.
Tandartsassistente reageerde geïrriteerd, vroeg of ik echt niet kon komen. Nee dus, ik voelde me echt te ziek.
Nu heb ik een nota van € 45,= gekregen wegens niet nagekomen afspraak.
Dit vind ik onterecht, ik had wel eerder willen bellen, maar de praktijk was gesloten en er was geen mogelijkheid tot inspreken.
Ik heb al een brief geschreven en ook met de tandarts zelf gebeld, maar ze zegt dat ik blij moet zijn dat ze niet 100% heeft berekend (zo'n € 250,=).
Ik vind dit alles zeer vervelend. Ik heb nog nooit problemen gehad, ben altijd op tijd, nooit afspraak afgezegd.
Wie helpt mij? waar kan ik aankloppen?
Ik ben niet van plan te gaan betalen.
Stefanie Grezel
Op de zaterdag ervoor kreeg ik keelpijn, die maandagmorgen nog steeds aanwezig was.
Ik kon niet eerder dan maandag om 8u afbellen.
Tandartsassistente reageerde geïrriteerd, vroeg of ik echt niet kon komen. Nee dus, ik voelde me echt te ziek.
Nu heb ik een nota van € 45,= gekregen wegens niet nagekomen afspraak.
Dit vind ik onterecht, ik had wel eerder willen bellen, maar de praktijk was gesloten en er was geen mogelijkheid tot inspreken.
Ik heb al een brief geschreven en ook met de tandarts zelf gebeld, maar ze zegt dat ik blij moet zijn dat ze niet 100% heeft berekend (zo'n € 250,=).
Ik vind dit alles zeer vervelend. Ik heb nog nooit problemen gehad, ben altijd op tijd, nooit afspraak afgezegd.
Wie helpt mij? waar kan ik aankloppen?
Ik ben niet van plan te gaan betalen.
Stefanie Grezel
Re: vanwege keelpijn behandeling afgebeld
Jij kunt er natuurlijk niets aan doen dat je vlak voor je afspraak ziek bent geworden. Het is jouw schuld niet dat je de afspraak niet kon nakomen. Dit neemt alleen niet weg dat de tandarts tijd voor je heeft gereserveerd die nu niet wordt gebruikt en voor hem een schadepost is. De tandarts mag die in rekening brengen. Er is zelfs een apart wettelijk tarief voor met de code C90 'Niet nagekomen afspraak'.
Bij de toelichting staat het volgende:
"Indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd,
kan de vrijgevallen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0-100% van
het bedrag van de voorgenomen behandeling. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat in de gereserveerde tijd geen andere patiënten konden worden behandeld of andere werkzaamheden konden worden verricht. De patiënt dient op de hoogte te
zijn van deze regeling."
Je moet dus wel op de hoogte zijn gebracht. Vaak staat het op het afspraakkaartje aangegeven of duidelijk aangegeven in de wachtkamer van de praktijk. Dat er ongelukkigerwijs het weekend tussenzit is natuurlijk extra pech maar daar hoeft de tandarts niet de dupe van te worden. De tandarts heeft kennelijk al een deel van de tijd niet doorberekend en is je daarmee al tegemoet gekomen. Elke tandarts kan zich natuurlijk richting trouwe patienten nog coulanter opstellen, maar hoeft dit volgens mij niet te doen.
Ik zou de relatie met de tandarts niet op het spel zetten, het allemaal niet zo persoonlijk opvatten, en de rekening gewoon betalen. Ook al om extra kosten te vermijden (incasso en deurwaarder). Je maakt, denk ik. weinig kans als het tot een procedure zou komen omdat je bij ziekte niet verplicht bent daadwerkelijk te verschijnen (dat zou door overmacht niet altijd kunnen en is je dan niet toe te rekenen) maar tijdig af te bellen. En dat kan bijna altijd wel, of je moet net de dag ervoor je been breken of zo.
Misschien kan een (net) briefje naar de tandarts toch nog helpen waarin je wijst op het trouwe nakomen van afspraken in het verleden, het niet kunnen afbellen in het weekend en dat je maandag de eerste mogelijkheid hebt aangegrepen om af te bellen.
N.B. Aangepast
Re: vanwege keelpijn behandeling afgebeld
Succes
Traveller
Re: vanwege keelpijn behandeling afgebeld
Daarnaast vind ik persoonlijk keelpijn alleen geen reden tot afzeggen. Wat ik mijn assistentes meestal vraag is door te geven dat de afspraak (deels ) in rekening wordt gebracht. Iemand die echt ziek is komt dan nog steeds niet (en krijgt dan ook geen rekening tenzij het echt heel vaak is voorgekomen), degenen waarbij het wel meevalt komen wel.
Overigens is een praktijk wil men zo strak op maandagochtend de regel handhaven wel verplicht te zorgen dat men op andere manieren dan per telefoon of briefje kan afmelden, bv per mail.