Mijn zoontje van zes heeft een flinke overbeet waar je al bijna een vinger tussen kunt steken. Het is erfelijk. Ik ben bang dat het flink uit de hand gaat lopen komende jaren. Het is nu al erg bepalend voor zijn gezichtje en ben een beetje bang voor pesterijen. De tandarts zegt dat we moeten afwachten tot alle grote tanden gewisseld zijn en er dan pas iets aan te doen is met een beugel. Dus zo rond een jaar of twaalf. Is dat ook echt zo?
Het duimen hebben we gelukkig al af kunnen leren.
Het duimen hebben we gelukkig al af kunnen leren.
Re: Overbeet bij kind
Bang zijn voor pesten zou ik niet zijn. De meeste kinderen hebben wel wat: piekhaar, flapoortjes, grote voeten, thuis een auto met een gekke kleur, een aparte stem, een lui oog of gewoon een rare moeder...........Dus iedereen krijgt wel eens een beetje negatieve aandacht, dat van die tanden.......Als ze zeggen "broer konijn" kan je altijd nog terugzeggen dat ie slimmer is dan meneer Beer.
Ik zou me eerder druk maken om een gebitsbeschermer als er druk wordt gesport, maar verder eigenlijk niet. 70% van de nederlandse kindjes hebben overigens een neiging naar wat overbeet, en juist die leeftijd van uw zoontje staat bekend om de periode van lelijk jong eendje. grote net nieuwe tanden in een kleine koppie waar de ruimte nog door groei moet komen.
nb, dat van die rare moeder is maar een voorbeeld dus zeker niet persoonlijk bedoeld.
Meestal is dat geen vervanging voor een behandeling op 11-12 jaar. Maar wel een voorbereiding. Je hoeft dan achteraf minder uitgebreid aan het werk. En je hebt al in de tussentijd een betere situatie met minder opvallende tanden.
Voor overleg kun je bij een orthodontist terecht. Een verwijzing is meestal niet noodzakelijk.
Wat me ook nog opvalt is dat mijn zoontje "knoeit" met eten.
D.w.z. dat het eten vaker rond zijn mond terecht komt, vooral onder zijn onderlip. Het loopt sneller uit zijn mond dan wanneer zijn tanden goed zouden sluiten. Hopelijk begrijpt u wat ik bedoel?
M.v.g.