Een half jaar nadat ik bij de mondhygieniste kwam voor de eerste keer ben ik doorverwezen naar de paradontoloog en daar is opnieuw een pocketstatus gemaakt en zijn rontgenfotos genomen. Daar is gebleken dat er bij 8 elementen sprake is van (ik citeer nu letterlijk) "sterk toegankelijke furcaties". Inmiddels wat gegoogled en erachter gekomen dat furcaties worden aangeduid met 1,2 of 3. Tijdens het onderzoek riep de paradontoloog steeds Furcatie, 1, naar de assistente die het in de computer invoerde.
De rontgenfotos toonden botverlies aan met "lokaal angulaire defecten" en tevens twee gaatjes.
Op basis van de onderzoeken zijn er prognoses gegeven voor de elementen, die zijn dubieus tot zeer dubieus voor de kiezen met furcaties - op 1 na allemaal in de bovenkaak. De behandeling bestaat er verder uit dat over 3 weken er bacteriologisch onderzoek wordt afgenomen en dan bepraten we over 7 weken het behandelplan.
Mijn vraag is: is er iets aan furcaties te doen? Het betekent dat het bot is teruggetreden zodat er een ruimte tussen de wortels is ontstaan. Kan dat weer worden gevuld, bijvoorbeeld met tandvlees, of moet je dan juist het tandvlees terugdringen zodat je met ragertjes er tussen zou kunnen komen. Ik vind dat een zeer "vies" gezicht op de video die elders op deze site is te vinden. Of is er nog iets te verzinnen dat het bot weer terug zou komen?
Graag jullie opinie.
Sander
De rontgenfotos toonden botverlies aan met "lokaal angulaire defecten" en tevens twee gaatjes.
Op basis van de onderzoeken zijn er prognoses gegeven voor de elementen, die zijn dubieus tot zeer dubieus voor de kiezen met furcaties - op 1 na allemaal in de bovenkaak. De behandeling bestaat er verder uit dat over 3 weken er bacteriologisch onderzoek wordt afgenomen en dan bepraten we over 7 weken het behandelplan.
Mijn vraag is: is er iets aan furcaties te doen? Het betekent dat het bot is teruggetreden zodat er een ruimte tussen de wortels is ontstaan. Kan dat weer worden gevuld, bijvoorbeeld met tandvlees, of moet je dan juist het tandvlees terugdringen zodat je met ragertjes er tussen zou kunnen komen. Ik vind dat een zeer "vies" gezicht op de video die elders op deze site is te vinden. Of is er nog iets te verzinnen dat het bot weer terug zou komen?
Graag jullie opinie.
Sander
Re: Furcaties: is behandeling daarvan nog mogelijk?
Angulaire botdefecten zijn lastig. Weet je nog hoe diep ze waren? Soms lukt dit door een uitgebreide schoonmaak (initiele therapie) en misschien anti-biotica weer goed te krijgen. Soms is er een wat uitgebreidere ingreep nodig: Een flap-operatie. Daarbij wordt het tandvlees aan de kant gelegd en later weer vast gehecht.
Wat zijn angulaire effecten eigenlijk? Is dat hetzelfde als verdiepte pockets? Ik weet dat pockets aan mijn achterkiezen boven (de echte probleemgebieden) tussen de 5 en 8 waren, op 1 plaats een 9.
Sander
Het doel van een parodontologische behandeling is allereerst het schoonmaken van het worteloppervlak van de elementen en daarbij zoveel mogelijk verwijdering van bacterien die de ontsteking veroorzaken. Op dat moment heb je de pockets nog en komt er viezigheid bij kijken en voila de bacterien zijn weer terug. Daarom moet je bij paro het tandvlees zo goed als mogelijk schoonhouden (rageren!!) en daarmee krijg je pocketreductie, onder andere door het terugtrekken van het tandvlees (effect van gezond tandvlees en rageren).
Een angulair botDEfect is wanneer het bot heel schuin is afgebroken, dat is lastig schoon te maken door de tandarts of mondhygienist en dan houd je bacterien daar. Het is een complicerende factor in de behandeling en meestal wordt er dan gekozen voor een flapoperatie, waarbij ze met direct zicht het kunnen schoonmaken en het schuine defect soms ook verhelpen.
Groet Irfan
Furcaties schoonmaken lijkt mij het begin van het einde vooral voor de achterkiezen in de bovenkaak. Kan er niets worden gedaan met, bv. extra tand aanbrengen op de plaats van de furcatie, een beetje zoals bij een gaatje vullen? Dan kan je het toch weer mooi afsluiten?
De paradontoloog heeft ook prognoses gegeven voor de kiezen. Alle kiezen met furcaties hebben de prognose "dubieus" gekregen. Is dat een standaardantwoord igv furcaties (graad 1), of ben ik echt al zover heen dat ik mijn kiezen dreig te verliezen?
Groet, Sander.