Wat heb ik nu eigenlijk? Moedeloos!

Author:
poema
Posted:
vr, 08/17/2007 - 14:41
Beste allemaal,

Al bijna anderhalve maand kamp ik met pijnklachten.
Deze zijn begonnen enige tijd nadat ik (voor het eerst sinds meer dan 10 jaar) weer een vulling had laten zetten (witte vulling) de eerst paar weken was deze kies wat gevoelig met eten maar op een gegeven moment kreeg ik steeds meer kiespijn en was het ook niet meer aan te wijzen van welke kies het nu eigenlijk precies afkwam. De pijn trok door in mijn hele rechterkaak (kies zit rechtboven) en kauwspiere, doortrekkend naar mijn oog en mijn oor. In eerste instantie werd gedacht aan een onsteking en heb ik een antibioticakuur gehad, dit hielp niets. Daarna een bezoek aan de noodtandarts wegens vakantie van mijn eigen tandarts, en die zag niets op de foto en niets aan de kiezen en tanden (inmiddels deden de tanden rechtsonder OOK zeer) maar ging uit van pijn aan kaakgewrichten en kauwspieren door overbelasting door klemmen en knarsen door spanning. Klonk logisch want had op dat moment behoorlijke spanningen qua werk.
Dus weer terug naar huis en proberen meer te ontspannen, pijn leek even minder te worden, dan weer meer, het wisselt nogal, maar nog altijd niet te doen zonder overdag paracetamol en snachts ibuprofen. Soms concentreert de pijn zich echt rond de kaak en kauwspieren en soms is het echt kiespijn. Heel vreemd.
Goed inmiddels ook bij mijn eigen tandarts geweest en die constateerde ook ontstoken tandvlees. Ook heeft hij getest met zo´n vriesstaafje maar ALLE tanden en kiezen rechts deden pijn, er sprong er niet eentje echt uit. Omdat ontstoken tandvlees ook dergelijke gevoeligheid kan veroorzaken heb ik toen een spoelmiddel meegekregen waar ik 10 dagen mee moest spoelen en dan zouden we weer verder kijken. Afgelopen woensdag dus weer langs geweest en toen sprong er wel 1 kies extreem uit met de koude luchtblazer. Bij deze kies (zit naast de eerder genoemde witte vulling) is de complete oude amalgaan vulling weggeboort, en er bleek een flink gat ónder te zitten. NU is deze kies dus opnieuw gevuld met ook weer een witte vulling.
De pijn zou minder moeten worden. De gevoeligheid vd kies is minder, ik kan nu zelf drinken aan die kant, is nog wel gevoelig maar niet meer zo dat ik tegen het plafond schiet. Maar de pijn in mijn kiezen en kaken en kauwspieren is weer net zo erg als in het begin. Ik verging woensdag van de pijn, gister overdag was redelijk maar savonds weer huilen van de pijn, met name in mijn kaken en doortrekkend in mijn rechtbovengebit en rechterondergebit (beiden vanaf de hoektand tot de achterste kies)
Ik wordt er zo moedeloos van! De tandarts wist ook niet zeker dat dit het probleem was,, het KAN zegt hij maar het hoeft het niet te zijn! Ze hebben verder geen idee, behave knarsen/klemmen en dus aan een knarsplaat. maar die kunnen ze pas maken als alle gaatjes zijn gevuld en ik heb er nog een paar te gaan. Ik kan mij niet voorstellen dat alleen gaatjes zoveeel pijn kunnen veroorzaken en zelfs zou doortrekken in de kaken.
Het zou misschien ook kunnen door gespannen in die tandartsstoel, dat alle spieren weer overbelast zijn? Zo ja, hoelang kan die pijn dan aanhouden?

Weet iemand hier meer van, of wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen?
Slik nu al anderhalve maand ibuprofen en paracetamol !

Vind het ook zo raar dat alles begonnen is na mijn eerst vulling sinds 10 jaar...

Wellicht heeft iemand tips (mede voor kaakontspanning) of weet iemand wat ik heb ????

Alvast bedankt!
Mignon

Wat een vervelende situatie zeg. Ik kan me goed voorstellen dat je er behoorlijk van baalt. Als ik dit zo lees lijkt het erop dat er meerdere problemen samen zijn gevloeid en dat nu je hele mond gevoelig is. Het kan goed zijn dat een groot deel van je klachten wordt veroorzaakt door overbelasting van de kaakspieren. Vermijd het eten van harde en taaie dingen (zoals biefstuk en kauwgom). Eet met kleine hapjes en masseer je kauwspieren enkele malen per dag. Meestal neemt de pijn in een dag of 10 tot 14 geleidelijk af.

Veel sterkte en beterschap Poema, gr Mignon
vr, 08/17/2007 - 16:42 Permalink
poema

Vandaag weer geweest en ze wilden nu de eerst gezette vulling wat bijvijlen op mijn verzoek, maar toen de 'zuiger' met koude lucht bij mijn twee pijnlijkste kiezen kwam klapte ik dubbel en heb ik daar 10 minuten zitten janken van de pijn. Ook daarna met testen met kloppen kwam er niks uit en met vrieswatje deed alles onwijs zeer.

Nu is me gezegt dat ie een wortelkanaalbehandeling wil doen dan dat hij dan eerst moeten weten welke kies het is. Ik zou moeten gaan testen door hete thee te drinken en meteen daarachteraan koud water. Dat zie ik niet zitten, als ik nu alleen heet of koud drink dan vlieg ik al tegenhet plafond en voor mijn gevoel doen echt beiden gevulde kiezen zo'n pijn.

Maandag naar de kaakchirurg voor foto en ik hoop dat die eventueel kan zien welke kies een WKB nodig heeft..

Kan iemand mij adviseren over die thee-test?
wo, 08/22/2007 - 19:57 Permalink
hello jozefien

theetest???? :smt009 bij mij deed de hele rechteronderkant pijn bij warm drinken, kon geen kies aanwijzen...welke was het nu....ja, ja : tand rechtsboven :smt013 is echt gebeurd, pas geleden nog! lijkt me dus niet dat je met die theetest verder komt. zou maar op de kaakchirurg wachten die zal wel zo'n complete rondom foto maken. Sterkte! :smt006
wo, 08/22/2007 - 21:24 Permalink
hello jozefien

Ja, dat lees je goed! Ik was met kiespijn rechtsonder naar de tandarts, die heeft getest en foto's genomen, van meerder kiezen rechts beneden. niet veel te zien, alleen nog een randje om een wortelpunt die een jaar daarvoor ontstoken was, deze kies heeft toen een wkb gehad, ik voelde geen aantikpijn. Tandarts gaf verwijzing kaakchirurg. zelf had ik een ander gevoel dan bij een wortelontsteking, het was gewoon hevige kiespijn, vooral bij warm drinken. de nacht daarna verplaatste de pijn zich naar boven en toen deed ook mijn tand pijn. 's morgens vroeg zat ik weer bij de tandarts deze testte de tand en aantikken deed heel erg pijn. De tandarts is toen een wkb begonnen in deze tand. nog een dagje hevige tand en kiespijn en daarna werd het minder. moet nog wel in september de wkb aan de tand laten afmaken. ben voor de zekerheid toch ook naar de kaakchrirurg geweest met het verhaal, hij dacht ook dat de oorzaak was gevonden met de tand, de kies had geen aantikpijn en de rechteronderkant voelt nu goed. Hij heeft ook verder geen aanleiding gezien om een apex uit te voeren. tja, zo zie je, kiespijn kan heel erg uitstralen! :smt006
do, 08/23/2007 - 10:50 Permalink
poema

Mm, moet zeggen dat ik nu 1 grote kies rechtsonder heb die ook erg pijnlijk is, ook met koud water! En als de pij begint lijkt het boven, maar als ik me er op concentreer dan is het moeilijk te bepalen of het nu boven of onder is. Volgens mij beiden, maar wie weet komt het inderdaad van die grote kies rechtsonder? Misschien kan de kaakchirurg dat op de foto zien?
do, 08/23/2007 - 15:34 Permalink