Cyste/ontsteking? Wie weet meer?

Author:
diephuis
Posted:
wo, 08/22/2007 - 10:32
Na 2 jr. endo moet cyste/onsteking worden verwijderd? Of meer tijd gunnen? Of is een herbehandeling een betere optie? Is wel met zekerheid vast te stellen dat het om een cyste bij element 21 gaat?
Gedurende 2 jaren na endo helemaal geen last gehad, direkte periode na endo werd het beurse gevoel in gehemelte steeds minder, daarna verdwenen. Hoe is de verdoving bij verwijdering cyste?
Mignon

Op de foto is het vaak niet duidelijk of het gaat om een cyste of om een ontsteking. Daarvoor is uitgebreider onderzoek nodig. Als het gaat om een ontsteking die persisteert na een wkb is herbehandeling de optie van eerste keuze. Verdere mogelijkheden zijn een apexresectie en extractie (uiterste geval). Wat zeiden de controlefoto's van na de wkb 2 jar geleden?

Gr, Mignon
wo, 08/22/2007 - 11:53 Permalink
Irfan

Een grote ontsteking kan overgaan in een cyste. Een cyste moet je voorstellen als een bal met pus erin dat zich zelf in stand houdt, ook nadat de oorzaak (bijv. bacterien in het wortelkanaal) is weggehaald. Het kan zelfs blijven groeien. Op een foto is het verschil tussen een grote ontsteking en een cyste moeilijk te maken. Na een snee in het tandvlees wordt de cyste door de kaakchirurg verwijderd onder lokale of algehele verdoving. Na histologisch onderzoek door de patholoog-anatoom wordt de diagnose vastgesteld. Een ontstekingscyste wordt meestal chirurgisch verwijderd dus.

Groet Irfan
wo, 08/22/2007 - 12:01 Permalink
diephuis

Dank voor uw antwoorden.

Na hevige pijn van element 21 (2jr. geleden), 1e foto door tandarts gemaakt; ik had een groot probleem, lijkt een cyste, was de reactie van tandarts.
Geen reactie met koud voor element 21, doorverwezen naar kaakchirurg voor consult of element 21 of element 22 de veroorzaker is, terug naar tandarts voor start endo element 21, na 5 maanden sinds klachten.

De controlefoto is nu in mei'07 2 jaren na endo/wkb gedaan, cyste/ontsteking niet verdwenen, maar ook niet groter geworden (mijn indruk), wel minder zwart en misschien ietsje kleiner (mijn indruk), 2 jr. apicaal. Verwijzing naar kaakchirurg voor consult en verwijdering cyste/apexresectie as. 3 september (gebeld mei'07). Tandarts schrijft "van goed gelukte endodotische behandeling op uw verzoek van element 21" naar kaakchirurg.

Kaakchirurg heeft nog geen foto's gemaakt tijdens 1e bezoek 2 jr. geleden. Wel foto van tandarts meegekregen voor kaakchirurg.

14 jaar geleden een cyste aan de binnenkant onderlip gehad, kon toen chirurgische laten verwijderen, heb afgewacht, zat wel in de weg, maar is toen vanzelf weggegaan. Aanleg?
In de 51 jr. nog niet eerder door een kaakchirurg behandeld, het is nu het onbekende wat mij onzeker maak, weet echt niet wat mij allemaal nog te wachten staat.
wo, 08/22/2007 - 12:55 Permalink
femked

Hallo!!

Ik kan je wel wat meer vertellen over het verwijderen van een cyste. Een aantal maanden geleden heb ik een cyste aan de 11 laten verwijderen bij de kaakchirurg. Tevens een apexresectie aan de wortelpunt. Ik geloof dat het precies hetzelfde gaat als bij een normale apexresectie, alleen verwijderd de kaakchirurg ook de cyste. Ik werd vantevoren goed verdoofd (+/- 7 prikken) en heb vrijwel niets gevoeld, op een enkele tinteling na.

Zelf had ik ook geen last van de cyste, maar deze moest verwijderd worden in verband met het plaatsen van een definitieve kroon. Anders bestond de kans dat deze later ging opspelen en was het zonde van het geld van de kroon. Na één maand werd er een foto gemaakt, helaas nog steeds ontstekingsactiviteit te zien. Morgen moet ik terug voor een foto na 3,5 maand. Als de ontsteking weg is, mag er een kroon op anders moet 'ie eruit. De ervaring bij de kaakchirurg viel op zich mee, alleen de prikken zijn vervelend. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Groetjes Femke
wo, 08/22/2007 - 21:52 Permalink
diephuis

Hallo Femke,

Bedank voor je info. Ben nu ook benieuwd hoe de uitslag zal zijn morgen n.a.v. de controlefoto, laat het mij weten als je wilt.
Was het overigens een grote cyste en hoe zijn ze er achter gekomen dat het wel een cyste was?
Hoelang na de endo/wkb deze cyste/ontsteking nog bij je gehad?
Was een herbehandeling van de wortelkanalen niet mogelijk?
Is er na verwijdering nog een onderzoek geweest naar de cyste voor wat betref zijn soort?
Hoelang duurde de apexresectie/verwijdering? Kon je nog wel naar huis?

Succes morgen,
Vr. gr.
wo, 08/22/2007 - 22:38 Permalink
femked

Hallo!!

Vandaag teruggeweest naar de tandarts en ja hoor... het gebied is nog steeds ontstoken, ondanks dat het gebied wel iets kleiner is geworden. Dit betekent dat de tand er zeer waarschijnlijk uit moet. Dinsdag heb ik een afspraak bij de paradontoloog/implantoloog voor de mogelijkheden m.b.t. een implantaat.

Even wat korte achtergrondinfo:
- Bij mij is de cyste ontdekt toen ik een definitieve kroon op mijn voortand wilde laten plaatsen. 10 jaar geleden ben ik op deze tand gevallen en al die tijd heeft er een noodkroon opgezeten. In de tussentijd ben ik ook een aantal jaar niet naar de tandarts geweest, omdat deze mij vroeger erg bang heeft gemaakt. Hij liet me ook altijd met gaatjes rondlopen en heeft op de betreffende voortand ook NOOIT een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd!! Alleen even de zenuw eruit gehaald en hup.. vulling erin. Toen ik 1,5 jaar geleden klachten kreeg in allerlei kiezen heb ik een andere, goede tandarts gezocht die me van mijn angst en klachten heeft afgeholpen. Vorig jaar had ik mijn budget qua tandartskosten ruim overschreden, dus heb ik met de kroon gewacht tot het nieuwe verzekeringsjaar. In januari werd de oude stifttand eruit gehaald en er werd een foto gemaakt. Toen bleek echter dat er een grote ontsteking boven de wortelpunt zichtbaar is. Dus werd er een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd, antibiotica gekregen, verschillende malen medicijnen ververst in de tand en een paar maanden wachten. Eind april nogmaals een foto gemaakt, maar de ontsteking bleek er nog te zitten. Het was niet direct duidelijk dat het een cyste betrof, hoewel het er wel naar uitzag op de foto. Dus ik werd doorverwezen naar de kaakchirurg, waar ik 1 mei ben geweest. Ik denk dat deze cyste mede is ontstaan door slechte endodontische behandeling vroeger.

Hierbij het antwoord op je vragen:
- Was het een grote cyste en was het er wel een?
+ De cyste was op de foto te zien als een vlek van ongeveer 1 bij 1,5 cm, bij de wortelpunten van de 11 en 12. De tandarts vermoedde wel dat het een cyste was, maar de kaakchirurg bevestigde dit pas toen hij bij mij de ingreep uitvoerde.
- Hoe lang na de wkb heb je de ontsteking/cyste nog bij je gehad?
+ In januari is de tand opnieuw endodontisch behandeld, waarbij verschillende malen de calcium is ververst (het medicijn dat de onsteking tot rust brengt). Eind april een nieuwe foto gemaakt, dus +/- 3 maanden later om te kijken of het rustiger was geworden. Ontsteking was echter nog even groot. Waarschijnlijk heeft hij er al een tijd gezeten, maar ik heb er verder nooit last van gehad.
- Was een herbehandeling van de wortelkanalen niet mogelijk?
+ Zoals ik al zei heeft mijn huidige tandarts opnieuwe een endo uitgevoerd. Dit mocht echter niet baten.
- Is er na verwijdering nog onderzoek geweest naar de cyste?
+ Naar mijn weten niet. Er werd gewoon gezegd dat het een cyste was en verder niets. Ik heb wel op internet gelezen dat het materiaal vaak wordt opgestuurd naar het laboratorium om de cellen te onderzoeken, maar dit is bij mij naar mijn weten niet gebeurd.
+ Hoe lang duurde de apexresectie en kon je daarna nog wel naar huis?
- De apexresectie/verwijdering zelf duurde maar 15 tot 20 minuten. Eerst wordt je echter verdoofd met 6 à 7 prikken, waarna je een half uur tot 3 kwartier moet wachten tot het is ingewerkt. De kaakchirurg zal eerst een snee in je tandvlees maken, ik schrok hier wel een beetje van omdat er toen ineens veel bloed vrij kwam wat over mijn wangen stroomde. Verder was de ingreep pijnloos, alleen met het verwijderen van de cyste voelde ik wel toen hij tegen mijn tandwortels aan kwam. Je voelt natuurlijk wel getrek en geduw en het geluid en getril van de boor die gebruikt wordt om door je kaakbot heen te boren is geen pretje. Had echt het gevoel dat er een drilboor op mijn hoofd stond. Het lijkt een heel horrorverhaal nu maar achteraf gezien viel het best wel mee. Ik was met de auto naar het ziekenhuis gekomen, en kon gewoon naar huis rijden. Eerst nog langs de apotheek voor de medicijnen. Dus het is mogelijk om in je eentje daarheen te gaan. De pijnstillers die je krijgt zijn erg goed, ik heb geen napijn gehad. Alleen wel heeeel veel zwelling en ik hield er een week een gedeeltelijk blauw gezicht aan over.

Zo... dat was mijn verhaal/ervaring met het verwijderen van de cyste/apex resectie. Ik hoop dat je er wat aan hebt en mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel.

Groetjes Femke
do, 08/23/2007 - 15:00 Permalink
diephuis

Femke,

Toch lees ik verbetering. Bovendien vraag ik mij af of het gebied waar de cyste heeft gezeten nu, na 3,5 maand, alweer met kaakbot gevuld kan zijn. Ik heb begrepen dat bij grote onstekingen/cystes het langer duurt voordat alles is genezen.
Lijkt mij zonde van de apex om nu al conclusies te trekken.
Maar goed de kaakchirurg en tandarts zijn de deskundigen en mij is verteld om hun advies te volgen, op goed vertrouwen, tenzij je dat gevoel en/of feitelijk niet heb. Het blijft mensenwerk en zekerheid is er niet, toch? En vaker (gelukkig) gaat het wel goed, is mijn ervaring.
Werd je overigens gelijk geholpen voor de apex na verwijzing tandarts of moest je opnieuw een afspraak maken?

Groetend
do, 08/23/2007 - 19:12 Permalink
femked

Hallo!

Ik wacht af wat de paradontoloog dinsdag zegt. Volgens de tandarts kan het kaakbot binnen zo'n korte tijd wel weer aangroeien. Ik betwijfel echter of ik genoeg bot heb mocht er een implantaat in moeten. Maar alle opties liggen nog open.... eerst maar afwachten wat hij zegt.

Wat betreft de verwijzing voor de apex: de tandarts heeft mij in maart al een verwijsbrief meegegeven. Ze vertelde mij dat er vaak lange wachttijden zijn en gaf me zodoende al een verwijsbrief zodat ik al een afspraak kon maken. Eind april stond de foto gepland en mocht het niet meer nodig zijn, dan kon ik de afspraak bij de kaakchirurg kosteloos afbellen. Dit is overigens geen gangbare manier, ze zouden er in het ziekenhuis niet van moeten weten.
zo, 08/26/2007 - 23:18 Permalink