Hallo beste allemaal,
Ik heb een aantal vragen en van mijn ta word ik niet veel wijzer dus wellicht kunnen jullie het hier wat duidelijker maken voor mij.
- Na de vriesstaafjes-test waarbij één kies heel erge pijn deed, doet die kies nu ineens geen pijn meer bij koud maar wel bij dichtbijten, hoe kan dit?
- Na een wkb heb ik nu al 4 dagen pijn als mijn kiezen contact maken met elkaar, vooral 's nachts gebeurt dit regelmatig en het doet echt enorm veel pijn, is dit normaal? Ik kan ook niet eten of spoelen, aanraken doet ook pijn.
- Hoelang houdt dit aan?
- Kan deze pijn uitstralen naar de kiezen rondom de behandelde kies? Die lijken namelijk meer pijn te doen dan die kies zelf.
- Kan een kies na een tandartsbezoek ineens gaan irriteren door de verschillende testjes erop, terwijl er niets te vinden was?
Alvast bedankt, ik heb mijn ta gebeld met deze vragen maar ze was nogal kortaf en zei dat ik gewoon maar moest afwachten voorlopig.
Sunabel.
Ik heb een aantal vragen en van mijn ta word ik niet veel wijzer dus wellicht kunnen jullie het hier wat duidelijker maken voor mij.
- Na de vriesstaafjes-test waarbij één kies heel erge pijn deed, doet die kies nu ineens geen pijn meer bij koud maar wel bij dichtbijten, hoe kan dit?
- Na een wkb heb ik nu al 4 dagen pijn als mijn kiezen contact maken met elkaar, vooral 's nachts gebeurt dit regelmatig en het doet echt enorm veel pijn, is dit normaal? Ik kan ook niet eten of spoelen, aanraken doet ook pijn.
- Hoelang houdt dit aan?
- Kan deze pijn uitstralen naar de kiezen rondom de behandelde kies? Die lijken namelijk meer pijn te doen dan die kies zelf.
- Kan een kies na een tandartsbezoek ineens gaan irriteren door de verschillende testjes erop, terwijl er niets te vinden was?
Alvast bedankt, ik heb mijn ta gebeld met deze vragen maar ze was nogal kortaf en zei dat ik gewoon maar moest afwachten voorlopig.
Sunabel.
Re: Pijnscheuten na wkb vooral 's nachts
Een ontstoken zenuw, pulpitis, doet veel pijn bij koud/warm. Daarna sterft de zenuw af en voel je warm en koud niet meer. Vervolgens krijg je een wortelpuntontsteking, waardoor de kies bij druk erg veel pijn doet. Na een wortelkanaalbehandeling kun je 3-4 dagen napijn hebben, daarna moet het beter gaan. Pijn kan altijd uitstralen naar andere gebieden. Een gezonde kies zal niet gaan irriteren door de verschillende testjes erop, als de zenuw ontstoken is, blijft deze na bijv. koude test irriteren.
Groet Irfan
Re: Pijnscheuten na wkb vooral 's nachts
De ta zei bij de vriesstaafjes-test dat het normaal was dat dit pijn deed en liet dit vervolgens zien door het staafje op mijn voortanden en op een kies aan de andere kant te houden. Dit deed idd ook pijn. Alleen was het bij de betreffende kies pijnlijker en langduriger (?), de dag erna kon ik ineens wél koud verdragen op de kies! Maar hij kan dus niet ineens afgestorven zijn begrijp ik?
De wkb-pijn straalt door naar deze kies en is dus ultra-gevoelig bij dichtbijten of aanraking.
Ik heb maandagmorgen vroeg een wkb gehad en had verwacht dat de pijn nu wel minder zou zijn? Overigens heb ik geen pijn meer aan de behandelde kies, alleen bij contact dus.
Nogmaals dankjewel en Groet, Sunabel.