Fistel na extractie?

Author:
evr
Posted:
vr, 08/24/2007 - 18:00
2 weken geleden extractie gehad (27 dacht ik). Nu lijkt er een fistel te zitten.

Kan dit na de extractie? Zo ja, nog even aankijken of direct werk van (laten) maken?
Spiegeltje

Als gevolg van de extractie zou een bestaande fistel moeten verdwijnen omdat de ontstekingsbron weg is. Een extractie veroorzaakt, voor zover ik weet, geen fistel (*). Er is natuurlijk wel een mogelijkheid dat de fistel wordt veroorzaakt door een ontsteking bij een andere kies. De fistel kan op een andere plaats zitten.. Je kunt het nog even aanzien, maar als ie na een week of wat niet weg is, zou ik er zeker even naar laten kijken.

* Als gevolg van een atrumperforatie bij extractie van (pre)molaren uit de bovenkaak is dit niet helemaal uit te sluiten, tenminste als dit tot een ontsteking leidt. Dit is echter een zeldzame complicatie.
vr, 08/24/2007 - 19:54 Permalink
evr

Net ff nagekeken wat ze in die hoek gedaan hebben. kies ernaast heeft een wkb gehad, dus lijkt me waarschijnlijker dat ide er iets mee te maken heeft. wel vaker gehad na een wkb en dan trok het na verloop van enkele weken wel weg.
vr, 08/24/2007 - 20:23 Permalink
Mignon

Wanneer is die wortelkanaalbehandeling gedaan evr? Het lijkt me inderdaad erg onwaarschijnlijk dat de extractie er iets mee te maken heeft aangezien het ontstekingsvocht altijd de weg van de minste weerstand volgt en dat is in dit geval via de extractiewond..

Gr, Mignon
zo, 08/26/2007 - 10:47 Permalink
evr

Dank je Mignon.

Nog 1 of 2 behandelingen, ben ik weer helemaal bij.

Morgen nog 1 (herhaling) wkb op een tand waar een stift in zit (die moet er dus uit). Hoop dat dat allemaal goed gaat. Heb jij enig idee hoe groot de kans is dat dit erwijderen mis gaat? Kon ik eigenlijk niets over vinden.

gr

edwin
di, 08/28/2007 - 11:04 Permalink