Wat een gedoe met die facings!

Author:
Yolanda
Posted:
za, 08/25/2007 - 19:41
Hallo,

Ruim 2 jaar geleden heb ik 5 facings op m'n voortanden laten zetten. Ze waren wat grijzig geworden, gewoon door de leeftijd (ben 58) en omdat ik toch wel een beetje ijdel ben, stelde de tandarts facings voor. Dit, nadat ze al een keer gebleekt waren.
Het ziet er schitterend uit en sindsdien bijt ik nooit meer een stokbroodje af of eet zomaar een appel, maar toch is er al een paar keer zo'n facing afgevallen. De eerste keer zei mijn tandarts dat hij niet de goede ''lijm'' had gebruikt :o. Maar goed, vanmorgen was ik m'n tanden aan het poetsen (en die voortanden poets ik al heel voorzichtig) en heb ik weer zo'n facing in m'n mond. Nog een geluk dat hij niet in het afvoerputje van de wastafel is gevallen :-? .
Is er misschien iemand die me een tip kan geven (hoop op een tandarts), hoe die facings nu eens permanent blijven zitten?
Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Yolanda.
Mignon

Wat vervelend zeg Yolanda. Zo te lezen ben je zeer voorzichtig met de facings, dus daar zal het niet zo snel aan liggen. Het kan zijn dat de snijrand van de facing tijdens het kauwen iets te zwaar wordt belast, maar ik neem aan dat de tandarts hier al rekening mee heeft gehouden. Ik neem aan dat het om direct vervaardigde facings van composiet gaat (dus niet van porselein). Als een facing vaker loskomt is te overwegen om extra retentieputjes in het tandoppervlak te maken zodat de composiet een betere houvast heeft. Als het oppervlak al vaker gerestaureerd is is het verstandig om voor de hechting van het restauratiemateriaal het oppervlak voor te behandelen met een speciale primer. Wanneer zie je je tandarts weer? Ik hoop dat er een mooie en duurzame oplossing voor je probleem komt.

Fijn weekend, gr Mignon
zo, 08/26/2007 - 10:33 Permalink
Yolanda

Hartelijk dank voor uw reactie!
Morgenochtend bel ik meteen mijn tandarts, meestal kan ik dezelfde dag nog komen. Ik heb geen pijn, dus wil hier niet een weekendtandarts mee belasten. Het ziet er alleen voor geen meter uit en heb daarom die facing er maar tegenaan gedrukt. Ben nu wel bang met eten, dat ik hem misschien inslik.
Ik zal uw tips uitprinten en met mijn tandarts bespreken, als u dat tenminste goed vindt.

Gr. Yolanda.
zo, 08/26/2007 - 13:17 Permalink
Yolanda

Hallo Mignon,

Hij zit er weer op hoor, ben blij dat ik weer kan lachen. Het was echt geen gezicht. Deze facing was van één van m'n 2 voortanden, dus dat valt meer op dan van zo'n hoektand. Het zijn trouwens porceleinen facings, dus hij heeft toen best wel veel van m'n tanden moeten slijpen.
De lijm schijnt inmiddels alweer verbeterd te zijn, dus hij verwacht dat het voorlopig weer blijft zitten. Verder heeft hij er geen verklaring voor waarom bij mij die facings zo snel loslaten, terwijl ze bij een ander 10 jaar blijven zitten.
Nog hartelijk dank voor uw tips (mijn tandarts vond het wel grappig dat ik mijn probleem hier had uitgelegd) en belangstelling.

Gr. Yolanda.
di, 08/28/2007 - 13:35 Permalink