Heeft iemand advies? KNO of TA probleem?

Author:
katapult
Posted:
di, 08/28/2007 - 13:16
Afgelopen week had ik dit bericht geplaatst, misschien zijn er nog mensen die raad weten:

Hallo,

Ik ben weer wat wijzer geworden de afgelopen maanden.
Een paar maanden geleden bij de tandarts een foto laten maken van de kies waar ik nog steeds last van heb. Bleek niets aan de kies te zijn, maar wel een holte-ontsteking, wat waarschijnlijk de pijn veroorzaakt. Antibiotica voor gehad. Toen ging ik op vakantie. Tijdens de vakantie werd ik ziek - ik ben daar naar een huisarts gegaan. Die dacht dat ik waarschijnlijk chronische sinusitus had, dat zou ook de 'kiespijn' klachten van de afgelopen 1,5 jaar na de WKB verklaren.
Intussen heb ik foto's laten maken van m'n holtes en er blijkt inderdaad een lichte ontsteking te zitten -vooral aan de linkerkant, waar ook die kies zo vervelend doet. Nu moet ik bedenken of ik nog een keer antibiotica wil (al 2 x gehad intussen) of naar KNO.

De enige vraag die ik eigenlijk nu nog heb is of het ook nog zo kan zijn dat er misschien een ontsteking aan de wortelpunt zit. Ik ben daar nog niet helemaal zeker van namelijk.
Redenen:
- Als ik tegen m'n WKB-kies aantik dan is die namelijk gevoeliger dan de andere (ook dan de andere WKB-kiezen); het lijkt alsof de pijn bij die kies zelf ook niet helemaal weg is.

- Afgelopen week had ik echt een 'bonzende' pijn vanuit m'n kaak richting m'n hoofd (waardoor migraine-achtige hoofdpijn ontstond). DAt werd erger toen ik ging liggen. Het voelde als ontsteking in de buurt van die kies- bij elke hartslag doffe pijn voelen (zoiets).

Aantal vragen:
* Kunnen ze op de rontgenfoto van de sinussen zien of er zoiets aan de hand is (ontsteking bij de wortel)? Of kan de TA dat goed zijn bij een foto (alleen van die kies)?
-> als dat zo is, dan ga ik ervan uit dat er niets zit, want anders zou het al duidelijk geworden zijn.

* Als er een ontsteking zit, kan dat dan een oorzaak zijn van dit hele gedoe?

Ik ben intussen wel zover, dat het waarschijnlijk allemaal met elkaar in verband staat. Ik snapte echt niet waarom ik nog steeds best vaak veel pijn aan een kies heb, maar nu is het wat duidelijker. Ik hoop dat de rest ook duidelijk wordt.

grt

Vandaag weer kiespijn als ik drink en eet -> het voelt als vrij lokaal - dus niet zeurend in het hele linker kaakgebied of gebit ofzo.
Heeft iemand advies of ik nu naar de KNO arts moet gaan i.v.m. die ontstekingen in de holtes? Of dat ik toch naar de TA moet omdat er wellicht toch iets aan de hand is bij die kies? En wat zou ik dan moeten vragen/aangeven bij de TA, want hij heeft al een foto gemaakt en daar bleek niets raars op te zien.....
Ik weet het niet meer - heeft iemand ervaring/tips?
Newtan

Het zou toch kunnen dat er op een foto iets meer te zien is.
Vraag eens of de collega op de kiezen tikt. Een ontstoken kies is meestal duidelijk gevoeliger dan de buren. Als dat niet zo is en alle kiezen zijn even gevoelig, is het waarschijnlijk toch sinusitis.
Zijn er kiezen bij die niet meer reageren op kou? Vraag even om een koudetest.

De ervaring leert dat waar kiespijn is, er ook een probleem is. Naar dat je het soms pas na een jaar ofzo ontraadselt!
di, 08/28/2007 - 22:00 Permalink