Vrijdag 24 augustus is er een verstandkies die boven zat getrokken. Daar is een stolsel onstaan. Gisteren bloede het ineens licht en vanochtend werd ik met een sliert/klont bloed (toch zo een 3 cm lang denk ik) in mijn mond wakker. Best vies! Is dit het bloedstolsel? Wat moet ik nu doen (enwat moet ik niet doen)? Vormt er weer een nieuw stolsel? Best wel vervelend want ik dacht dat het allemaal wel goed ging :(
Re: Verstandkies boven getrokken, stolsel eruit paar dagen later
bloed het ondertussen nog steeds of ziet het er weer rustiger uit? Je zou als het nog bloed een half uurtje kunnen dichtbijten op een gaasje om het bloeden te stoppen. Heb je vandaag nog contact gehad met je tandarts? Misschien is het gezien deze kleine complicatie niet onverstandig om nogmaals een bezoekje aan hem/haar te brengen. In ieder geval ben je daarmee waarschijnlijk al een stukje gerustgesteld, nietwaar?
Gr, Mignon
Uiteindelijk geneest de wond ook zonder stolsel wel. Toch speelt een stolsel een belangrijke rol bij de wondgenezing. Probeer in ieder geval, stolsel aanwezig of niet,de wond zo schoon mogelijk te houden, dus uitkijken met eten. Eventueel spoelen met zout water. Als het pijn begint te doen, wat op een ontsteking wijst (alveolitis), zou ik zeker de tandarts met een bezoekje vereren. Hij kan de wond goed schoonmaken en eventueel een desinfecterend spoelmiddel voorschrijven (vaak waterstofperoxide 1,5%).
Beterschap en groeten, Mignon