Bij mij is er een paar maanden geleden een wortelkanaalbehandeling gestart, enkele weken terug was het de bedoeling dat die definitief afgemaakt zou worden maar de ontsteking was nog steeds aanwezig en toen heeft de tandarts de kies weer schoongemaakt en een nieuwe noodvulling in gedaan, nu lijkt het eindelijk de goede kant op te gaan, maar nu zit die noodvulling er dus in en ik voel dat die al aardig begint in te slijten, het voelt als een gat, ik weet niet tot hoever zo'n noodvulling gaat maar kan het kwaad als dit zo blijft tot de definitieve vulling er in gaat, het is de bedoeling dat die er eind augustus in gaat. Mijn tandarts is op dit moment op vakantie.
Re: slijtage noodvulling
Voor een korte noodvulling wordt meestal Cavit gebruikt. Deze kan er weleens uitvallen. Je kan het beste even langs de tandarts om te zien of de vulling eruit is gevallen. Zo ja, dan kan de spoedtandarts een nieuwe vulling inzetten. Mocht de vulling er nog inzitten, dan kan deze best wel lager blijven.
Groet Irfan
zo te lezen heeft de tandarts inderdaad gekozen voor een volledige noodvulling van Cavit zonder versterkte oppervlaktelaag. De wortelkanalen zijn gevuld met een pasta. Cavit is een vrij zacht materiaal dat niet erg slijtvast is. Meestal bedoeld om een kies maximaal een week of 2 mee af te sluiten. Afhankelijk van de belasting zal de vulling snel of langzaam slijten. Het is echter belangrijk dat er niet teveel krachten worden uitgeoefend op de resterende glazuurwandjes om te voorkomen dat deze afbreken. Van een afstand is het moeilijk inschatten of het verstandig is de vulling nu te vervangen of dat hij nog meekan tot het einde van de maand. Zelf zou ik bij een dergelijk verzwakt element liever geen risico nemen en de vervangend tandarts raadplegen. Hoe denken mijn collegas hierover?
Gr, Mignon
p.s. ik zal de volgende keer beter naar jullie adviezen luisteren. :wink:
Dat ie wat zeurt na een wortelkanaalbehandeling is volgens mij wel normaal, had ik meestal wel tenminste.