Verstandskies laten trekken, paar dagen later nog pijn

Author:
Mozzie
Posted:
za, 08/25/2007 - 13:55
Nou, donderdagochtend mijn verstandskies eruit laten snijden bij de kaakchirurg. M'n eerste. Rechtsonder. Duurde een kwartiertje, hij moest eerst het tandvlees wegsnijden, daarna de kop 'knakken', daarna de wortels eruit. De kies lag horizontaal (bovenkant groeide tegen mn andere kies aan) en vlak boven die belangrijke zenuw die gevoel aan je lip en kin geven. Gelukkig is er niets met de zenuw gebeurt.

De pijn is in de afgelopen 2,5 dagen echter wel erger geworden. De kaak is nu wat stijfer (heb de eerste 2 dagen wel af en toe ijsklontjes in een plastic zakje er tegen aan gehouden) maar belangrijker, de plek waar mn verstandskies zat voelt gevoeliger. Iets warmer, iets prikkelbaarder, smaakt iets viezer. Is dit een normale reactie of moet ik al met spoed terug vanwege een ontsteking?

Ik snap dat het lastig te concluderen is via een tekst maar enige reactie hierop zou mij toch kunnen helpen. Overigens: ik ben een behoorlijke roker maar heb het sinds het trekken weten te verminderen naar ong. 3 sigaretten per dag. Helemaal geen sigaretten lukt me echt niet.
Spiegeltje

Dat was een flinke ingreep die best behoorlijk wat napijn kan geven. Die hoeft niet maximaal te zijn direct na de operatie.
Bij een klein percentage (2-5%) van de extracties van verstandskiezen, ontstaat er een ontsteking (alveolitis) van de holte (alveole) waarin een tand of kies zat. De holte van de tand/kies is dan ook niet meer gevuld met een bloedstolsel. De ontsteking kan ook een vieze smaak geven.
Het is nog net een beetje vroeg, maar als de pijn ook de komende dagen niet minder wordt maar juist toeneemt zou ik toch even contact opnemen met de kaakchirurg om de wond te laten bekijken. Intussen kun je het beste spoelen met zout water (mespuntje op een kopje) om eventuele voedselresten uit de alveole te verwijderen. Ideaal hiervoor is trouwens een zogenaamde monoject, een speciaal spuitje (verkrijgbaar bij apotheek).

Alveolitis verdwijnt overigens so wie so na een week of twee, maar je kunt er flink last van hebben.
za, 08/25/2007 - 22:19 Permalink
Mignon

Meestal nemen de klachten de eerste 3 dagen toe en gaat het daarna weer langzaam de goede kant op. Zeker een ingreep zoals deze waarbij de kies gesplitst moet worden, kunnen de nabezwaren fors zijn. Ik hoop dat je enigszins gerustgesteld bent en dat het alweer de goede kant opgaat. Gebruik zonodig de voorgeschreven pijnstillers en houd het wondje goed schoon. Je kunt voorzichtig weer gaan poetsen met een zachte borstel en lauw water. Schrob niet te hard over het wondje heen, maar zorg ervoor dat er geen etensresten in achterblijven. Er heeft zich een bloedstolseltje gevormd in het gat waar de kies uitkwam. Dit bloedstolsel zorgt voor de verdere genezing en moet je dus ook laten zitten. Spoelen kun je nu gewoon weer doen. Bij twijfel kun je altijd je tandarts nog even opbellen of er even langsgaan om een foldertje op te halen. Kijk ook maar eens in de rubriek algemene informatie onder het kopje 'verstandskiezen'.

Veel succes, Mignon
zo, 08/26/2007 - 10:42 Permalink
Mozzie

Ten eerste sorry dat ik t hier heb gepost, ik zie dat er een kaakchirurg forum is.

Het is nu zondag (donderdag was de ingreep) en ik merk een héél klein beetje verbetering, maar niet veel. De vieze smaak blijft, het kloppende gevoel ook, en een brandend gevoel als ik de plek aanraak. Ik gebruik wel pijnstillers en zo'n blauw-achtig goedje (wat er donkerrood uitziet in de fles) waar ik twee maal per dag mee moet spoelen om schoon te houden.

Ik had inderdaad gelezen over alveolitis dus ja, natuurlijk ben ik daar wel bang voor. Ik merk morgen wel hoe het gaat, is het dan nog even erg (of erger) dan ga ik toch maar eens terug. Maaarr... als ik het goed begrijp, is dat als ik zo'n onsteking heb, het ook vanzelf weg gaat? Bedankt iedereen.
zo, 08/26/2007 - 13:16 Permalink
Mozzie

Om jullie up to date te houden:

Vannacht was de pijn echt niet meer te harden, heel de rechterkant van mn gezicht lijkt te kloppen met als stinkend, brandend middelpunt het gat waar mn verstandskies zat.

Dus ik vanochend naar de kaakchirurg, hij vertelt mij dat het er goed uit ziet. Het geneest. Ik denk bij mijzelf: ik ben toch geen mietje? Ik heb vanalles meegemaakt met m'n gebit, zo snel heb ik nou ook weer niet pijn! Maar hij zag gewoon dat het goed ging. TOCH heeft hij mij een anti biotica kuur gegeven voor een week (3 maal daags een tabletje slikken). Nou, dan zou het toch goed moeten gaan...

Ik hoop het want ik heb nu een pijn joh, das nie gezellig meer.
ma, 08/27/2007 - 11:10 Permalink
Mozzie

Natuurlijk wil ik dat. Nu, op de tweede dag van mijn kuur, gaat het al stukken beter, afgezien van het feit dat ik iets sneller naar de wc moet door de kuur, haha. Maar ik werd vanochtend gewoon wakker zónder kloppende pijn, erg fijn.

Wel heb ik gisteren een ervaring gehad, ik weet niet of dat bij de genezing hoort of te veel medicatie (want af en toe neem ik tussendoor nog een paracetamol), maar ik ging na het slikken van één van de pillen van mijn kuur opeens zo hard trillen dat ik dacht dat ik in een shock ging. M'n tanden gingen klapperen en heel m'n lichaam rilde, had het heel warm en tegelijk koud. Of duid dat op koorts?

In ieder geval, vanochtend voelde ik mij stukken beter.
di, 08/28/2007 - 11:34 Permalink
Mozzie

Weer een update.

Het is nu een week en een dag geleden en het is allemaal nogal twijfelachtig. Dan heb ik er weer weinig last van, dan lig ik weer een uur of 2 wakker op bed voordat ik in slaap sukkel.

Ik slik nog geregeld aan paracetamol en ong. 1 x per dag dat poeder (bufern of hoe het ook heet). Dat helpt een beetje. Natuurlijk maak ik m'n anti biotica kuur voor t/m maandag af.

Het is nu eerder dat ik net zoveel pijn heb in een andere tand. Eentje die ong. 3/4 tanden v erwijderd is van het gatje waar mn verstandskies zat. Het trekt een beetje.

Dat gat zit er nog steeds, al krijg ik wel het idee dat de wanden van dat gat steeds dikker worden en zich dus hopelijk binnenkort helemaal gaan sluiten.

M'n hechting is nu goed los aan het raken, er zit een lang stuk touw in m'n mond.

Ik weet niet of dit allemaal ong. als verwacht klinkt?
vr, 08/31/2007 - 20:29 Permalink