overbeet en beugel

Author:
ingejanet
Posted:
ma, 09/03/2007 - 15:14
Ik heb een overbeet circa 10 mm en in mijn bovenkaak staan dus alle tanden met spleetjes van 1 a 2 mm uitelkaar kan ik zonder een operatie en behulp van een slotjesbeugel mijn tanden ietsje dichter bij elkaar krijgen? Of is dit zonde van de tijd en moeite?
groetjes :wink:[attachment=1]
Anoya

Je tanden bij elkaar krijgen met een slotjesbeugel moet sowieso kunnen volgens mij, maar de overbeet van 1 cm oplossen met een slotjesbeugel lukt voor zover ik weet niet. (Ik heb een overbeet van 5mm en die moet zeer waarschijnlijk ook al met een operatie).

Vraagje naar aanleiding van je foto's;
Staan je ondertanden trouwens nooit in je verhemelte?
ma, 09/03/2007 - 17:20 Permalink
ingejanet

Je tanden bij elkaar krijgen met een slotjesbeugel moet sowieso kunnen volgens mij, maar de overbeet van 1 cm oplossen met een slotjesbeugel lukt voor zover ik weet niet. (Ik heb een overbeet van 5mm en die moet zeer waarschijnlijk ook al met een operatie).

Vraagje naar aanleiding van je foto's;
Staan je ondertanden trouwens nooit in je verhemelte?

Nee mijn ondertanden raken niet mijn verhemelte.
Dus met een slotjesbeugel krijg je wel je tanden meer gesloten en iets naar achteren?
ma, 09/03/2007 - 20:16 Permalink
BJN

Ja dan schuiven de tanden naar elkaar toe. De boog wordt smaller en de spleetjes zijn weg. Het kan dan echter een probleem(pje) zijn dat de ondertanden in de weg gaan zitten. Dan klopt de beet niet meer en misschien bijten de ondertanden dan wel in het tandvlees.
Dat kunnen wij van te voren beoordelen. Dat is dan een reden om aan een operatie te denken. Maar er zijn soms ook andere oplossingen. Soms is het zelfs zo dat een operatie om andere redenen niet een goed idee is. Dan doen we het waarschijnlijk niet. Eea blijft een individuele afweging waarbij vele factoren betrokken worden. Daarom kun je dat alleen beoordelen en een (osteotomie) team.
ma, 09/03/2007 - 20:54 Permalink