Hallo!
Ondanks dat ik veel poets, goed flos etc heb ik een zwak gebit, dwz veel gaatjes.
De tandarts heeft bijna alle kiezen al preventief 'gesealed' met zo'n laklaagje, maar die sealing laat meestal weer snel los (varierend van 2 dagen tot 3 maanden).
De groeven in mijn kiezen blijven daardoor erg diep en zijn moeilijk schoon te houden. Er zitten veel plekjes welke 'potentiele' gaatjes zijn; gaatjes in wording dus. Ik heb er nog geen last van, maar zit niet echt te wachten tot het moment dat ik er wel last van krijg. Zou een tandarts die plekjes kunnen boren en vullen; preventief?
Of heeft dat weinig effect op het voorkomen van problemen in de toekomst?
Gr Marlies
Ondanks dat ik veel poets, goed flos etc heb ik een zwak gebit, dwz veel gaatjes.
De tandarts heeft bijna alle kiezen al preventief 'gesealed' met zo'n laklaagje, maar die sealing laat meestal weer snel los (varierend van 2 dagen tot 3 maanden).
De groeven in mijn kiezen blijven daardoor erg diep en zijn moeilijk schoon te houden. Er zitten veel plekjes welke 'potentiele' gaatjes zijn; gaatjes in wording dus. Ik heb er nog geen last van, maar zit niet echt te wachten tot het moment dat ik er wel last van krijg. Zou een tandarts die plekjes kunnen boren en vullen; preventief?
Of heeft dat weinig effect op het voorkomen van problemen in de toekomst?
Gr Marlies
Re: Preventief vullen?
In jouw geval moet wel even gekeken wat er aan de hand is dat je veel gaatjes ontwikkeld. Je poetst dan wel veel maar misschien niet met de goede techniek. Heel belangrijk is je eetpatroon, vooral kleverige en zoete producten zijn funest. Als je echt een zoetekauw bent valt daar bijna niet tegenop te poetsen. Een zwak gebit, dat bestaat eigenlijk niet met al het fluoride, het ligt veel vaker een combinatie van eetpatroon en niet goed poetsen. Dus daar eerst goed naar kijken.
Ook mijn eetpatroon is niet erg abnormaal; ik heb vaste eetmomenten op een dag, snoep nooit (hou meer van hartige dingen), drink nauwelijks frisdrank.
Maar misschien is het goed om eens met de tandarts te bespreken hoe het komt dat ik snel gaatjes heb en wat ik er nog meer aan kan doen.
Ik vroeg me af; ik heb wel eens gehoord dat het slapen met mond open ook echt kan bijdragen aan een slecht gebit, vanwege de 'droogte' zeg maar en het ontbreken van speeksel. Feit of fabel?
En in hoeverre kan erfelijkheid bijdragen aan een slecht gebit?
Of erfelijke factoren kunnen bijdragen aan een slecht gebit? Daarvan heb ik nog nooit gehoord. Eerder worden slechte eet en poetsgewoonten ongemerkt overgedragen van ouders naar kind, maar dan is het natuurlijk nog niet erfelijk ...
In verreweg de meeste gevallen ligt het toch echt aan de eet/poetsgewoonten en als dit kan worden uitgesloten nog eens naar andere factoren kijken zoals de hierboven genoemde. Om de caries te kunnen bestrijden zal eerst de oorzaak moeten worden aangepakt, anders blijft het dweilen met de kraan open ....
Wat noem jij gaatjes?
Die plekjes die zo bruin of zwart zijn, zijn geen gaatjes meer. Dat is min of meer versteend (vandaar de verkleuringen). Af en toe een bitewing (foto) maken om te zien of het niet stiekem toch doorvreet is wel handig.
Hoeveel vullingen (zonder de sealings) heb je de afgelopen jaren per jaar gehad? Waren dat nieuwe gaatjes, of zijn er vullingen vervangen?
Dat waren allemaal nieuwe. Geen vullingen vervangen.
De gaatjes zijn pas echt gekomen nadat ik gestopt ben met die fluorgebitjes die je bij de tandarts krijgt (althans, kan puur toeval zijn natuurlijk, maar dit is het enige verband dat ik kan leggen).
Hoeveel gaatjes kun je zelf nog zien zitten?
Groeten,
Frank
Ik kan nu nog 3/4 plekjes zien zitten wat mij potentiele gaatjes lijken. Maar dat zijn zoals eerdergenoemd misschien wel geen gaatjes.
Nu heb ik een nieuwe vraag.
In mei zijn de 4 kiezen linksboven (vanuit mij gezien) gevuld / gesealed. Nu heb ik sinds een week last tijdens/na koud of warm eten en drinken. De pijn komt niet als een 'schok' (zoals je wel eens hebt als je ijs eet), maar komt langzaam opzetten en zeurt. Nadat ik stop met eten of drinken duurt het nog een min of 10 voordat de pijn helemaal weg is.
De pijn is nog goed te houden maar toch ben ik er niet helemaal gerust op. Misschien mogelijk iets met de vulling of zenuw? Heb geen idee. De praktijk is vrijdags gesloten dus ik bel maandag even.
Maar hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Gewoon gevoelige tanden (waar ik overigens nog nooit last van heb gehad) of iets anders?
Ik heb de tandarts 1,5 week geleden gebeld. Ze zei dat het vullen van betreffende kiezen nog te kort geleden is om evt iets zichtbaar te maken op een foto (de 4 kiezen zijn in mei gevuld/gesealed).
Ze adviseerde me het nog even aan te kijken en meteen te bellen als ik er 's nachts wakker van zou liggen. Ben maar een leek, maar ben je in dat geval al niet te laat?
Inmiddels bijna 2 weken verder en blijf last houden van de klachten. Tandvlees in de buurt van die tanden is ook wat geirriteerd; niet direct aan de 'tandrand' maar iets daarboven.
Is dit een kwestie van gevoelige tandhalzen of is er meer aan de hand? Kan ik het op een of andere manier zelf testen?
Ben vanmorgen opgestaan met een ontzettend vreemd gevoel.
Ken je dat nog toen je een losse tand/kies had in je melkgebit die los zat; dat knarste soms langs andere tanden. Beter kan ik het niet uitleggen.
Dat gevoel heb ik nu al de hele dag aan een van de tanden waar ik dus al een tijd overgevoelig ben voor warm/koud. Vooral als mn wang/lip er langs gaat; niet als ik met mn vinger over de tand wrijf. Heel vreemd!
Ik schrok me een hoedje! Dacht 'die tand zit los!!'. Zit hardstikke muurvast, maar ik ervaar het gevoel van een erg loszittende tand.
Heeft iemand enig idee wat dit is?? Iets mis met de zenuw in die tand?