Bij een getrokken kiest is waarschijnlijk een miniscuul restje van een ontstoken wortel blijven zitten. Zo klein dat het eigenlijk niet goed te zien is. Gaat dit vanzelf weg?
Het komt vaker voor dat een puntje van de wortel achter blijft bij een extractie. Als de wortel *niet* is ontstoken levert dat meestal geen problemen op. De tandarts zal het aangeven zodat je bij eventuele klachten hierop alert kunt zijn. Als de wortelpunt *wel* was ontstoken, tja, dan is de onstekingshaard door de extractie niet geheel weg genomen. Te hopen is dat dit geen problemen oplevert, wat overigens heel goed mogelijk is. Anders zal de kaakchirurg er aan te pas moeten komen. :x
Oh? Ik had begrepen dat een zo goed als onzichtbaar restje op den duur vanzelf verdwijnt of eruit komt. Mmmm. Misschien moet ik een andere tandarts nog maar eens een foto laten maken?
Of kan het zijn dat de ontsteking niet helemaal weg was (naar 10 dagen AB) en daarom naar 4 weken teruggekomen is?
Als het wortelrestje niet te verwijderen is door de tandarts zelf en zeer klein (<2mm) kan het in principe blijven zitten. Het restje zal dan worden ingekapseld in hetgenezende bot en langzaam resorberen. In heel enkele gevallen werkt het wortelrestje zich een weg naar buiten en kan het als een hard puntje door het tandvlees heenprikken waarna het alsnog verwijderd kan worden. Als het gaat om een wortelrestje van een tand met een ontstoken zenuw is verwijdering altijd gewenst, ongeacht de grootte van het restje. Dit geeft immers vaker aanleiding tot een kaakontsteking.
Oh, bedankt Mignon. Mijn tandarts zegt nog steeds dat alles weg is. Maar op de foto is nou net het onderste puntje niet te zien en daar zat de afgebroken wortel die hij eruit getimmert heeft. Heb nu dus voor de 2x maal een AB kuur maar die lijkt niet zo snel aan te slaan als de eerste keer. Is dit normaal? Geven tandartsen in dit soort gevallen eerst kuren voordat ze tot actie overgaan? Het is ook hetzelfde soort kuur, worden de bacteriën dan niet resistent? 'k Weet het, een hoop vragen, maar ik zit ook met een hoop pijn en ongemak.
In ieder geval probeer ik morgen een tandarts in mijn woonplaats zo ver te krijgen dat ie nogmaals een foto maakt. Uitslag laat ik wel even weten.
Even een update. Ben vandaag naar de spoedtandarts geweest waar ik bij de eerste ontsteking ook geweest ben en die een foto heeft gemaakt. Hij zei dat ie geen wortelrestjes of abnormale dingen op de foto had gezien en vond het niet nodig om een nieuwe foto te maken.
Volgens hem was dit het gevolg van het roeren in een ontsteking.
Laatste vraag, hoop ik. Mijn AB-kuur is voor 5 dagen=3 stripjes van 5. Heb echter 4 stripjes van 5 gekregen, kan ik die allemaal 'op-eten'?
Re: wortel restje
Of kan het zijn dat de ontsteking niet helemaal weg was (naar 10 dagen AB) en daarom naar 4 weken teruggekomen is?
Gr, Mignon
In ieder geval probeer ik morgen een tandarts in mijn woonplaats zo ver te krijgen dat ie nogmaals een foto maakt. Uitslag laat ik wel even weten.
Even een update. Ben vandaag naar de spoedtandarts geweest waar ik bij de eerste ontsteking ook geweest ben en die een foto heeft gemaakt. Hij zei dat ie geen wortelrestjes of abnormale dingen op de foto had gezien en vond het niet nodig om een nieuwe foto te maken.
Volgens hem was dit het gevolg van het roeren in een ontsteking.
Laatste vraag, hoop ik. Mijn AB-kuur is voor 5 dagen=3 stripjes van 5. Heb echter 4 stripjes van 5 gekregen, kan ik die allemaal 'op-eten'?
Gewoon doen volgens voorschrift, tis niet hoe meer hoe beter. Zelfde soort of dezelde??? Kan veel verschil maken!
Misschien een tandarts die weet of dit normaal is? 2x een ontsteking aan een getrokken kies terwijl 2 tandartsen zeggen dat er geen resten in zitten?