Pijn in kaak: na extractie verstandskies geen verbetering

Author:
marloo51
Posted:
do, 09/13/2007 - 12:56
Ik hoop dat er iemand is die mij advies kan geven:

Maandag kreeg ik last van mijn bovenkaak, eerst leek het op drukpijn van de achterste twee kiezen veroorzaakt door de kauwspier (in het verleden vaak last van gehad) Aan het einde van de middag werd mijn wang iets dikker, en 's avonds werd de pijn erger. Na massage leek het iets beter te gaan, dus dinsdag gewoon aan het werk. De wang werd steeds dikker, pijn in kaak en kiezen erger. De pijn straalde inmiddels uit naar de oogkas, neus en oor. Tandarts gebeld, daar kon ik woensdagmorgen terecht. Inmiddels ibuprofen genomen voor de pijn. Woensdagmorgen koorts, inmiddels behoorlijke kloppende pijn, uitstralend naar nek.

De tandarts heeft foto's gemaakt en uit de foto bleek dat mijn verstandskies de boosdoener zou zijn, dus laten trekken. Ik heb verteld dat ik pijn in de kaak had enz. maar daar werd niet of nauwelijks naar geluisterd. De verdoving werkte redelijk goed (wel wat gevoelig maar was te doen). Ik werd naar huis gestuurd met de mededeling vooral NIET te spoelen i.v.m. het te vormen stolsel. De rest van de dag nam de zwelling alleen maar toe, net als de pijn.

Ik ben nu een dag verder, en heb nog steeds verhoging (38,7), de wond bloedt nog een beetje, komt wat ruikende rommel uit. De wang is nog steeds erg dik en hard, de pijn is totaal niet afgenomen, neemt eerder toe. Zelfs het lopen doet zeer aan mijn hoofd. Ik maak mij inmiddels een beetje ongerust, had het niet al iets beter moeten worden? Durf alleen maar vloeibaar voedsel te nemen omdat ik bang ben dat er rommel in de wond komt.

Ik ben bang dat mijn tandarts mijn verhaal niet helemaal heeft begrepen, of het niet serieus neemt. Ik ging er vanuit dat ik AB mee zou krijgen, maar dat is niet zo.

Is de verwachting dat de klachten vanzelf verminderen, of is het verstandig om toch terug te gaan naar de tandarts? Ik hoop dat iemand mij raad kan geven!!
Mignon

Beste Marloo,

je hebt wel een paar heftige dagen achter de rug zo te lezen. Als ik je verhaal volg lijkt het erop dat de bewuste verstandskies behoorlijk ontstoken was toen hij werd getrokken en acute klachten gaf (acuut veretterend periapicaal granuloom). Het ontstekingsvocht kan nu via de extractiewond draineren en in principe zijn er daarom geen extra maatregelen zoals antibiotica nodig. Na een extractie neemt het ongemak gewoonlijk de eerste 3 dagen toe en daarna weer langzaam af. Omdat het hier gaat om een tand die behoorlijk ontstoken was kunnen de klachten wat heviger zijn. Heb je goeie pijnmedicatie meegekregen? Ik zou nog een dagje fwachten hoe het gaat en andrs voor het weekend nog enen contact opnemen met je tandarts, ok?

Beterschap! Gr, Mignon
do, 09/13/2007 - 15:09 Permalink