Stukje voortand afgebroken

Author:
JouwMaarten
Posted:
do, 09/13/2007 - 00:02
Zojuist is er een klein stukje van mijn voortand afgebroken. Ik heb gezocht maar heb dit niet kunnen vinden, het is echt een klein stukje. Ik ben erg gestresst omdat ik heel veel met mijn stem doe en absoluut niet kan gebruiken dat ik een klein beetje ga slissen. (hoewel me dat niet echt logisch lijkt bij zo'n klein stukje)

Kan de tandarts dit fixen en zo ja, is dat prijzig? Is er kans dat ik ga slissen?
IkkeLinnie

beste jouwmaarten.
Natuurlijk kan de tandarts dit voor je fixen! Zo gepiept! haha!
Tenminste bij mij zijn bijde voortanden zo een beedje half afgebroken (met rolschaatsen van de dijk af was niet zo een goed idee) en die zijn er gewoon weer aan gemaakt. Ook niet de stukjes eigen tand, maar vul materiaal wat ze volgens mij ook gebruiken als je een gaatje hebt. Maar slissen ga je er volgens mij niet door hoor. En of het prijzig is? Tja wat is prijzig, bij de een 50 euro en bij de ander 300 euro.
Maar heb dus geen idee wat het koste, ik zal straks is boven gaan kijken voor je of ik nog een rekening heb liggen, maar de laatste keer dat er een aangezet stukje is afgebroken is volgensmij al weer 3 of 4 jaar geleden dus ik geef het weinig kans dat ik nog een rekening in de map heb zitten. Maar volgens mij was het rond de 50 euro.
Groetjes Linnie!

zo, even naar boven gesjokt!
Geen rekening/prijzen, wel een papier uit augustus 2004 waar op staat:
11 mk Drievlaksrestauratie Composiet.
11+e Etsen t.b.v. Composiet.
Dus ik denk dat er toen andere codes waren dan nu, maar als ik even in de tarievenlijst 2007 hier op de site kijk denk ik dat, dat nu het volgende:
V13 Drievlaksrestauratie € 42,10 (Hieronder valt ook de hoekopbouw (klasse IV) in front. Inclusief eventuele onderlaag).
V20 Etsen ten behoeve van composiet € 9,90 (Aanbrengen van een glazuur- en/of dentine bonding agent, inclusief het polijsten van de restauratie).

Dat zou dan komen op € 52.00 maarja, misschien mis ik nog dingen. (of heb ik het gewoon helemaal mis) :oops:
Dan zal ik waarschijnlijk wel verbeterd worden door een van de deskundige op het forum! :P
do, 09/13/2007 - 00:33 Permalink
Mignon

Een stukje van je voortand af is altijd erg vervelend. Het is mij ook gebeurd! Als het gaat om een heel klein stukje kun je het in de meeste gevallen beter laten afronden dan dat je het restaureert omdat minuscule stukjes vulling er vaak weer afvallen. Bij iets grotere stukjes zal de tand meestal met composiet weer opgebouwd kunnen worden. Qua prijs kom je ongeveer uit op het bedrag voor een hoekopbouw plus de kosten van het etsen zoals Linnie al vertelde en hierbij komen meestal ook nog de kosten voor het droogleggen van het werkterrein (+/- 10 euro). Verzekeraars vergoeden vullingen vaak alleen als je een aanvullend pakket hebt of er is sprake van een eigen risico. Dit kun je terugvinden in je polisvoorwaarden. Heb je al een afspraak bij de tandarts staan?

Gr, Mignon
do, 09/13/2007 - 15:18 Permalink
IkkeLinnie

ja, dacht ik al dat dat er ook bij moest, dat droogleggen van het werkterein. Is cofferdam toch?
Dus dan komt code V50 erbij, € 9,90 Droogleggen van elementen door middel van cofferdam (Ongeacht het aantal elementen)
Maar is bij mij nog nooit gedaan. Maar ben nu bij andere tandartsenpraktijk, misschien dat ze het daar wel doen,
maar gelukkig zijn de stukjes ernooit meer afgevallen sinds die keer in 2004, en dat was bij mn oude tandarts.
do, 09/13/2007 - 22:22 Permalink
Mignon

Dat is idd waar Linnie; niet iedere tandarts gebruijt altijd cofferdam om het werkterrein droog te leggen. Als je met goede assistentie werkt is dit in principe ook niet altijd nodig. Voordelen van het gebruik van de rubberdam naast het droogleggen van het werkterrein zijn er echter genoeg. Denk bijvoorbeeld aan het voorkomen van doorslikken van materiaal, het knoeien van etsvloeistof op het tandvlees en het overzichtelijk houden van het werkgebied... De keuze is aan de tandarts!

Gr, Mignon
za, 09/15/2007 - 13:41 Permalink
Roberth

Maar bij mij is gisteren een stukje afgebroken toen ik op een wortel beet. Ik ben al een paar jaar niet bij de tandarts geweest. Nu kan ik het dus echt niet meer uitstellen. Ik heb niet het gevoel dat de zenuw blootligt want het doet geen pijn. Maar het 'repareren' hiervan, weet iemand of dat pijn doet?

Oh ja, en ik dacht eigenlijk dat het niet zo'n haast heeft. Maar nu ik zo hier en daar lees vraag ik me af of ik zeer veel spoed heb. Want ik ben pas verhuisd en moet me eerst inschrijven bij een tandarts. Heb ik daar wel tijd voor of moet ik nu echt naar een soort ehbo of spoedtandarts?
di, 10/23/2007 - 08:35 Permalink