Hoi allemaal,
Ten eerste: geweldig forum is dit! Ik heb veel topics gelezen, allemaal met geruststellende berichtjes en hele nuttige adviezen. Top! :wink:
En nu wilde ik graag mijn verhaal doen :P
Ik wist niet goed in welke forumcategorie dit hoorde, dus moderators: voel je vrij om dit topic te verplaatsen. Verder zal ik iets meer vertellen dan alleen de relevante details, dan begrijpen jullie mijn situatie hopelijk beter.
Waar zal ik beginnen... Ik ben nu 18 jaar. Tot 4 jaar geleden heb ik nooit veel problemen met mijn gebit gehad. Ik snoepte niet veel en ik dronk weinig zoet, dus ik had zelden of nooit gaatjes. Tot ik besloot om te gaan afvallen, want ik woog op mijn 14e bijna 100 kg. Binnen 1 jaar ben ik toen 50 kg (!) afgevallen, op een hele ongezonde manier. In dat jaar had ik nog geen problemen met mijn gebit, die kwamen allemaal daarna :(
Ik moest natuurlijk weer aankomen, maar ondertussen had ik mijn eetlust verloren. Ik at alleen nog maar graag gezonde, magere producten en vet of suiker was helemaal taboe. Het is dan ook niet moeilijk om je voor te stellen dat ik heel veel moest eten om in gewicht bij te komen. Zo werd ik eetverslaafd. Ik eet al 2 jaar lang de hele dag door, maar wel alleen maar appels, volkorenbrood, witte bonen, havermoutpap en gekookte groente. Tot een aantal maanden geleden ook nog dagelijks 1 kg rauwe wortels, maar godzijdank heb ik mezelf dat afgeleerd.
Mijn voorlaatste gebitscontrole was 1,5 jaar geleden, toen was er nog niets aan de hand. Afgelopen week heb ik mijn laatste controle gehad en mijn tandarts schrok zich kapot: "Wat doet u met uw tanden? Ze slijten zo snel af, dat u binnen 10 jaar alleen knobbeltjes overhoudt!" Daarnaast bleek ook nog eens dat ik geen overbeet had; mijn boven- en onderkaak sluiten precies op elkaar aan. Zo slijten mijn tanden éxtra snel af. Hij adviseerde me om naar een orthodontist te gaan. Ik bleek ook 3 gaatjes te hebben, maar dat terzijde.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik kom net van mijn eerste orthodonist-afspraak en deze meneer vertelde me dat het hele probleem niet aan de stand van mijn tanden lag, maar aan mijn kaken. Mijn tanden zouden zo snel afslijten doordat mijn onderkaak wel volgroeid is en mijn bovenkaak niet, daarom staan ze recht op elkaar. Volgens hem is het in principe onmogelijk dat zo'n afbraak door het kauwen kwam, omdat je daar controle over zou hebben.
Hij was ervan overtuigd dat het door het tandenknarsen 's nachts kwam, daarom stelde hij een splint voor. Ikzelf weet heel zeker dat het wél door het eten komt en dat heb ik hem ook proberen te vertellen, maar hij bleef bij zijn standpunt: door kauwen slijten je tanden niet zó extreem af als in mijn geval. Nu moet ik dus bijna € 750 neertellen voor die splint, die (volgens mij) waarschijnlijk nutteloos zal zijn. Daarnaast stelde hij gelijk een kaakoperatie voor, om mijn bovenkaak iets vooruit te zetten.
Ik vertrouw die man niet zo, om heel eerlijk te zijn :oops: Ik moest 1 heel uur wacht tot ik aan de beurt was en ik hoorde hem in de kamer naast me praten met zijn assistente: "Is die Chinees er of komt ze niet meer?" Ik heb namelijk een Aziatische afkomst, mocht dat niet duidelijk zijn.
Graag hoor ik jullie meningen en adviezen over mijn situatie, maar het is bekend dat ik professioneel hulp moet zoeken voor mijn eetprobleem. Ik doel meer op de gevolgen voor mijn gebit.
Mijn vragen in ieder geval:
- Weet iemand iets of heeft iemand iets gelezen over mensen die hun gebit zo erg belasten als ik? Ik besef nog niet echt hoe erg het is, omdat ik nu nog weinig merk van de gevolgen.
- Stopt het afslijten van tanden op den duur of heb ik over 10 jaar daadwerkelijk alleen maar kleine knobbeltjes over?
- Heeft de orthodontist een vaste loon of verdient hij extra aan kaakoperaties, splints en dergelijke?
- En tot slot, ik heb zo'n last van gele tanden. Zou dat kunnen komen door het verdunde glazuur, door het kauwen? Kan ik hier zelf iets aan doen? Bepaalde tandpasta's bijvoorbeeld.
Alvast heel erg bedankt voor alle reacties!
:smt006
Ten eerste: geweldig forum is dit! Ik heb veel topics gelezen, allemaal met geruststellende berichtjes en hele nuttige adviezen. Top! :wink:
En nu wilde ik graag mijn verhaal doen :P
Ik wist niet goed in welke forumcategorie dit hoorde, dus moderators: voel je vrij om dit topic te verplaatsen. Verder zal ik iets meer vertellen dan alleen de relevante details, dan begrijpen jullie mijn situatie hopelijk beter.
Waar zal ik beginnen... Ik ben nu 18 jaar. Tot 4 jaar geleden heb ik nooit veel problemen met mijn gebit gehad. Ik snoepte niet veel en ik dronk weinig zoet, dus ik had zelden of nooit gaatjes. Tot ik besloot om te gaan afvallen, want ik woog op mijn 14e bijna 100 kg. Binnen 1 jaar ben ik toen 50 kg (!) afgevallen, op een hele ongezonde manier. In dat jaar had ik nog geen problemen met mijn gebit, die kwamen allemaal daarna :(
Ik moest natuurlijk weer aankomen, maar ondertussen had ik mijn eetlust verloren. Ik at alleen nog maar graag gezonde, magere producten en vet of suiker was helemaal taboe. Het is dan ook niet moeilijk om je voor te stellen dat ik heel veel moest eten om in gewicht bij te komen. Zo werd ik eetverslaafd. Ik eet al 2 jaar lang de hele dag door, maar wel alleen maar appels, volkorenbrood, witte bonen, havermoutpap en gekookte groente. Tot een aantal maanden geleden ook nog dagelijks 1 kg rauwe wortels, maar godzijdank heb ik mezelf dat afgeleerd.
Mijn voorlaatste gebitscontrole was 1,5 jaar geleden, toen was er nog niets aan de hand. Afgelopen week heb ik mijn laatste controle gehad en mijn tandarts schrok zich kapot: "Wat doet u met uw tanden? Ze slijten zo snel af, dat u binnen 10 jaar alleen knobbeltjes overhoudt!" Daarnaast bleek ook nog eens dat ik geen overbeet had; mijn boven- en onderkaak sluiten precies op elkaar aan. Zo slijten mijn tanden éxtra snel af. Hij adviseerde me om naar een orthodontist te gaan. Ik bleek ook 3 gaatjes te hebben, maar dat terzijde.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik kom net van mijn eerste orthodonist-afspraak en deze meneer vertelde me dat het hele probleem niet aan de stand van mijn tanden lag, maar aan mijn kaken. Mijn tanden zouden zo snel afslijten doordat mijn onderkaak wel volgroeid is en mijn bovenkaak niet, daarom staan ze recht op elkaar. Volgens hem is het in principe onmogelijk dat zo'n afbraak door het kauwen kwam, omdat je daar controle over zou hebben.
Hij was ervan overtuigd dat het door het tandenknarsen 's nachts kwam, daarom stelde hij een splint voor. Ikzelf weet heel zeker dat het wél door het eten komt en dat heb ik hem ook proberen te vertellen, maar hij bleef bij zijn standpunt: door kauwen slijten je tanden niet zó extreem af als in mijn geval. Nu moet ik dus bijna € 750 neertellen voor die splint, die (volgens mij) waarschijnlijk nutteloos zal zijn. Daarnaast stelde hij gelijk een kaakoperatie voor, om mijn bovenkaak iets vooruit te zetten.
Ik vertrouw die man niet zo, om heel eerlijk te zijn :oops: Ik moest 1 heel uur wacht tot ik aan de beurt was en ik hoorde hem in de kamer naast me praten met zijn assistente: "Is die Chinees er of komt ze niet meer?" Ik heb namelijk een Aziatische afkomst, mocht dat niet duidelijk zijn.
Graag hoor ik jullie meningen en adviezen over mijn situatie, maar het is bekend dat ik professioneel hulp moet zoeken voor mijn eetprobleem. Ik doel meer op de gevolgen voor mijn gebit.
Mijn vragen in ieder geval:
- Weet iemand iets of heeft iemand iets gelezen over mensen die hun gebit zo erg belasten als ik? Ik besef nog niet echt hoe erg het is, omdat ik nu nog weinig merk van de gevolgen.
- Stopt het afslijten van tanden op den duur of heb ik over 10 jaar daadwerkelijk alleen maar kleine knobbeltjes over?
- Heeft de orthodontist een vaste loon of verdient hij extra aan kaakoperaties, splints en dergelijke?
- En tot slot, ik heb zo'n last van gele tanden. Zou dat kunnen komen door het verdunde glazuur, door het kauwen? Kan ik hier zelf iets aan doen? Bepaalde tandpasta's bijvoorbeeld.
Alvast heel erg bedankt voor alle reacties!
:smt006
Re: Hopeloos geval
ik weet niet of het wel van het eten komt. ik knars zelf nl ook hel erg veel en he nu ook zo`n splint. ben nog steeds niet van m`n klachten af maar mijn tanden sleten ontzettend. :x
ik had ook last van ietwat gelere tanden en ben met een tandpasta gaan poetsen met een whitning. volgens mijn tandarts moest ik hier echt direct mee stoppen omdat dit heeel erg je glazuur aantast. dus bij deze raad ik je alvast af om dit niet te gaan gebruiken. vraag je tandarts eens om advies over hoe je van gele tanden af komt. en tja als je die man nier echt vetrouwd zou ik als ik jou was een andere tandarts om raad vragen.
Hopelijk ben je hier een beetje mee geholpen. :) Groetjes Danielle
Vooral niet met witmakende tandpasta poetsen, dan schuur je er alleen maar meer glazuur af. (en met poetsen met een harde tandenborstel en hard poetsen slijt het ook)
Een vriendin van mij heeft een stichting eetproblemen en zei heeft me vaak verteld dat eetproblemen erg slecht voor je gebit zijn, sommige mensen houden geen gebit meer over.
haar site is: http://www.stichting-eetproblemen-regio-noord.nl
meestal is extreme slijtage een gevolg van een combinatie van factoren. Zuren zoals er in frisdrank en fruit voorkomen, maar ook bijvoorbeeld veel overgeven leidt tot aantasting van het tandglazuur. Wanneer het glazuur in oplossing gaat in het zure milieu en er excessieve krachten tgv tandenknarsen, poetsen of kauwen worden uitgeoefend op het verzachte glazuur zal het tandmateriaal in rap tempo verloren gaan.
als je geen maatregelen treft zal dit inderdaad gebeuren... Je tanden worden ook heel gevoelig als het gazuur eraf is gesleten. Erg vervelend dus. Heb je al een goed voedingsadvies ingewonnen bij je tandarts? Direct poetsen na het nuttigen van zuren is ook een grote kunstfout. Als het echt niet anders kan, spoel dan eerst je mond goed met water.
een orthodontist verdient net als tandarts per verrichting. Voor kaakoperaties verwijst hij echter door en aan splints is niet zo heel veel te verdienen...
doordat het glazuur dunner wordt schemert het gelere tandbeen door. Dit euvel is met tandpasta niet te verhelpen helaas.
Ik begrijp dat je een minder prettige ervaring had bij je orthodontist. Overweeg anders een second opinion als je je daar goed bij voelt. Slijtageproblemen horen in den beginne alleen niet bij een orthodontist thuis...
Gr, Mignon
Soms drink ik wat water met ciitroen, en dat verzacht precies ook.
Mocht ik het bij het verkeerde einde hebben, zeg het dan.
IK probeer mijn tanden 3x per dag te poetsen, vroeger deed ik het meer, maar denk dat dat ni zo goed is.
Bij mij zit er neem en tea tree in in de tandpasta, is eerder iets in de alternatieve wereld.
En anders neem ik sensodyne voor gevoelig tandvlees.
Heb ook wel wa glazuur weg, weet ni of er niks aan te doen is, een laagje over aanbrengen?
Groetjes
Kriske
Ik doe het 's avonds en 's morgens voor het ontbijt omdat ik bij het ontbijt ook zuur eet (yochurt, muslie en fruit). Ik tel het aantal eetmomenten dat ik op een dag heb en zorg dat het er niet te veel worden.
teatree is volgens mij prima spul, ik kreeg ooit van iemand de tip dat het bij haar had geholpen tegen tandvlees ontsteking. Wordt zoiezo tegen allerlei wonden en ontstekingen geruikt (in alternatieve enz). Ik gebruik het zelf niet omdat ik ergens heb gelezen dat er een of andere giftige verontreiniging in zit (maar misschien is dat ook overdreven)
Gr, Mignon
Zuivelprodukten als yoghurt en karnemelk geven (o.a. volgens Ivoren Kruis folder) door een hoog calcium- en fosfaatgehalte eigenlijk nauwelijks tanderosie. Het gaat dan wel om de pure vorm natuurlijk, zonder toevoegingen.
Groet, Hermina.