Poetsen verstandskiezen

Author:
Duendelicious
Posted:
wo, 09/19/2007 - 15:02
Hoihoi,

Ik heb een vraag over het poetsen van verstandskiezen.

Mijn tandarts adviseert me mijn verstandskiezen te laten trekken (de 2 bovenin, onder zijn ze er al uit). De reden hiervoor is dat 'je er niet goed bij kunt met poetsen'. Ze worden dan eerder aangetast en de kies die ervoor zit zou ook achteruit gaan.

Nou heb ik geen last van mijn verstandskiezen. Ze staan ietsje meer naar buiten, dus dat bemoeilijkt wellicht het poetsen nog meer, maar behalve de 'poets-reden' zie ik niet waarom ze eruit moeten.

Goed. 'Je kunt er niet goed bij met je tandenborstel': Zijn er geen tandenborstels die er wel goed bij kunnen? Ik kan er namelijk met mijn tong prima bij, ook erachter. Ook met mn vinger lukt dat aardig.

Ik kan me dus goed voorstellen dat er 'dunnere' tandenborstels zijn, of in ieder geval tandenborstels speciaal voor achterin de mond (misschien zelfs een tong-tandenborstel als dat bestaat...)!

Waar kan ik dat soort producten vinden? En helpt een dergelijk product mijn verstandskiezen wel goed schoon te houden?

Grtz!
hello jozefien

tegenwoordig wordt dit inderdaad gedaan. Zelfs de achterste kiezen die je, na het trekken van verstandkiezen nog hebt staan, worden, vaak bij het ouder worden, als er problemen zijn en je kunt ze niet voldoende schoonhouden, getrokken. het gaat erom dat de tanden en kiezen die je hebt, dat je die perfect schoonhoudt :smt001 zodat je geen ontstekingen en pockets krijgt. het advies klopt dus volgens mij, maar misschien willen de forumtandartsen nog reageren. :smt006
wo, 09/19/2007 - 18:32 Permalink
Spiegeltje

Ze staan ietsje meer naar buiten, dus dat bemoeilijkt wellicht het poetsen nog meer, maar behalve de 'poets-reden' zie ik niet waarom ze eruit moeten.

Het trekken van de verstandskiezen (of "derde molaren" zoals tandartsen ze vaak noemen) alléén omdat je er niet goed bij kunt met poetsen vind ik ook een wat simplistische benadering. Je tandarts kan best gelijk hebben dat het beter is ze te trekken maar zou dat toch beter hebben moeten uitleggen. Het is immers geen zwart-wit verhaal.

Het is wel zo dat de extracties van verstandkiezen in de bovenkaak je veel minder last zullen bezorgen dan die in de onderkaak. Ook de kans op (ernstige) complicaties is minder. Met andere woorden: er hoeft minder aan de hand te zijn om te besluiten dat ze beter kunnen worden getrokken.

Hieronder heb ik een link naar een stukje geplaatst met wat overwegingen op dit punt (ken de status ervan niet, maar het is in ieder geval informatief). Je kunt dan ook beter het gesprek aangaan met de tandarts, mocht je daar behoefte aan hebben.

Wat het poetsen betreft: met een gewone elektrische tandenborstel (Oral-B/Braun) met zo'n klein rond kopje kom je, letterlijk, al een heel eind. Maar het blijft lastig ze goed schoon te krijgen en het tandvlees daar in gezonde staat te houden. ook de mondhygieniste kan er niet echt goed bij. Vaak ontstaan daarom problemen, maar dat is ook weer niet bij iedereen zo.

Linkje
wo, 09/19/2007 - 21:58 Permalink
Lieneke

Ik adviseer ook met regelmaat om de verstandskiezen (of een daarvan) te laten trekken als de patient blijkt hier niet goed bij te kunnen. Dan is het tandvlees ontstoken bij de verstandskies en dreigt ook het tandvlees van de kies ervoor achteruit te gaan. Een verstandskies verliezen is geen drama, maar de verstandskies en de kies ervoor is wel een probleem. Het probleem zit hem niet zo zeer in het poetsen maar bij het flossen/tandenstokeren/rageren. De patient kan vaak niet tussen de twee kiezen reinigen.
De ontsteking kan je vaak niet voelen. De proffesionals kunnen dit wel zien. Vergelijk het met een gaatje wat je nog niet voelt, maar er wel zit. De meesten laten dit gaatje wel vullen, terwijl ze er geen last van hebben. Want de patient weet hierbij wel dat het verstandig is om hiermee niet door te lopen. Bij het probleem die hierboven beschreven is, is het minder bekend.
Natuurlijk is het niet leuk om een kies te laten trekken, maar het is wel verstandig om dat te doen als dit wordt aangeraden. Laat het even bezinken, misschien denk je er over een tijdje er heel anders over.
do, 09/20/2007 - 07:20 Permalink
Duendelicious

bedankt voor de reacties!

ik begrijp dat het voorkomen van risico's de grootste reden is om een gezonde verstandskies te laten trekken.

Die risico's zijn blijkbaar niet te verkleinen door ervoor te zorgen dat je de verstandskies goed kunt poetsen, maar "het probleem zit hem [...] bij het flossen/tandenstokeren/rageren". En ik neem aan dat het probleem van het flossen/tandenstokeren/rageren wederom is dat je er niet goed bij kunt.

Lijkt mij duidelijk dat je beter af bent als je de kiezen laat trekken. Het scheelt een hoop (ver)zorgen.

Opvallend vind ik wel dat de consument weinig producten ter beschikking heeft om de kiezen achterin de mond voldoende te reinigen. Ik kan me voorstellen dat er wel mogelijkheden zijn om het reinigen van de achterste kiezen te verbeteren.

Bestaat er een ('onafhankelijk') vakblad, website of ander medium dat de laatste stand van zaken laat zien over de innovaties betreffende mond-reinigingsproducten?
do, 09/20/2007 - 13:24 Permalink
Mignon

Zeker als er geen kiezen tegenover de verstandskiezen in kwestie staan zijn ze gevoelig voor gaatjes. Als je kauwt wrijf je met de tegenoverliggende tand namelijk al het grootste deel van het voedsel van de tand af. Bovendien is het glazuur van verstandskiezen veelal minder sterk, wat inderdaad weer de kans op gaatjes vergroot. Als je je verstandskiezen per se wil houden kom je met een elektrische borstel een heel eind...

Gr, Mignon
do, 09/20/2007 - 16:43 Permalink
Chris888

Bovendien is het glazuur van verstandskiezen veelal minder sterk, wat inderdaad weer de kans op gaatjes vergroot.
Ik ben eigenlijk in de veronderstelling dat als je het aantal eet+zoetmomenten beperkt tot zo'n 5 per dag, de kans op gaatjes helemaal niet zo groot is, ondanks evt. minder sterk glazuur. Mijn verstandskiezen zijn de enige grote kiezen zonder vullingen, en ik denk dat dat komt omdat ik sinds m'n 22ste ofzo (=17 jaar geleden) geen suiker en sapjes meer drink. De andere grote kiezen hadden volgens mij al zo ongeveer gaatjes voordat m'n verstandskiezen doorkwamen.
Poetsen doe ik met een (zachte) tandenborstel met een kleine kop, omdat je daarmee veel gemakkelijker achterin komt.
do, 09/20/2007 - 18:03 Permalink
Spiegeltje

Bestaat er een ('onafhankelijk') vakblad, website of ander medium dat de laatste stand van zaken laat zien over de innovaties betreffende mond-reinigingsproducten?

Nou zeg, innovaties?. Voor een goede mondhygiene zijn eigenlijk maar een paar simpele hulpmiddelen nodig en die zijn helemaal niet zo innovatief: zachte of medium tandenborstel (liefst elektrisch, kleine borstel), fluoride tandpasta (goedkoopste is goed genoeg), interdentale reinigers (floss, ragers, tandenstokers) --> laat je wel adviseren door tandarts/mondygienist!, en een simpele tongschraper. That's it. Er wordt veel over allerlei producten en middeltjes geschreven en vooral geadverteerd maar het is echt geen 'rocket science'. Wat van belang is dat je bovenstaande hulpmiddelen met een goede tecniek en regelmatig gebruiikt.

Op http://www.poetstechnieken.nl staat hierover bruikbare informatie. Spoelmiddelen of speciale (dure) tandpasta's hebben naar mijn mening weinig/geen toegevoegde waarde. Een uitzondering is misschien een tandpasta voor gevoelige tandhalzen
vr, 09/21/2007 - 00:25 Permalink