Niks te zien op foto. Toch wortelkanaalbehandeling?

Author:
boermetkiespijn
Posted:
ma, 09/24/2007 - 12:48
Afgelopen vrijdag meldde ik mij bij de tandarts vanwege een lichte, zeurende kiespijn.
Op de foto die de tandarts maakte, was niks te zien.
Toch adviseerde hij een wortelkanaalbehandeling.
Ik vraag mij af: moet ik dit advies ter harte nemen?
De pijn manifesteerde zich in een achterkies waar ik al zes, zeven jaar een kroon op heb zitten. De pijn was het weekeinde wat heviger (ik heb er Ibuprofen voor gekregen), maar is inmiddels verdwenen.
Spiegeltje

Het advies van de tandarts was waarschijnlijk mede gebaseerd op het bestaan van klachten. Nu heb je die niet meer, of komt het alleen omdat je (nog) ibuprofen slikt?

Er vanuit gaande dat je nu geen klachten meer hebt en dat er verder geen bijzonderheden zijn (ik weet niet wat de tandarts allemaal heeft opgemerkt uiteraard) zou ik nu nog even afwachten of anders de situatie nog eens opnieuw aankaarten bijvoorbeeld tijdens de halfjaarlijkse controle.

Het gebeurt wel vaker dat er sprake is van een sluimerende, lichte ontsteking rond de wortelpunten die even gaat opspelen, bijvoorbeeld als je weerstand tijdelijk wat verminderd is (verkouden, griep, lange periode van veel stress). Dat hoeft niet altijd (goed) zichtbaar te zijn op een foto. Het kan natuurlijk zo zijn dat na verloop van tijd de klachten terug keren, frequenter en ernstiger worden en dat verandert de situatie. Maar wellicht is dan wél iets op de foto te zien in de vorm van een zwarting rond de wortelpunten (de ontsteking).

Maar voor hetzelfde geld kun je er nog jaren zonder problemen mee rond blijven lopen. Een wkb betekent bovendien een flinke aanslag op de prognose van de kies én je portemonnée, zeker al ook een kroon moet worden vervangen.

Iets wat ik niet helemaal goed kan beoordelen is in hoeverre je risico loopt om door te lopen met kies waar kennelijk toch iets aan de hand lijkt te zijn. Voor zover mij bekend valt dit wel mee bij het soort lichte klachten die je had. Maar het kan zich ongunstig ontwikkelen. Bij een meer gevorderde ontsteking is ingrijpen absoluut nodig maar meestal is dan ook wel sprake van (veel) ernstiger klachten. En dan zul je net zien dat die klachten optreden op het meest ongunstige moment ......dus ja, wat is dan wijsheid?
ma, 09/24/2007 - 13:15 Permalink
boermetkiespijn

Tja, wat is dan wijsheid? Ik heb vanochtend, preventief, nog Ibuprofen geslikt. Maar ik denk niet dat het nog nodig was. Eerder voelde ik, ondanks de Ibuprofen, mijn kies nog zeuren. Nu niet meer.

De theorie van mijn tandarts is dat de zenuwen van mijn kies bezweken zijn onder de kroon en eerdere vullingen. Maar zoals zoals gezegd: die kroon is er zes, zeven jaar geleden opgezet.

En ja, de kies begon inderdaad met zeuren in een periode van stress, korte nachten, opkomende verkoudheid en... de behandeling bij de fysiotherapeut van mijn schouder waaraan ik een blessure heb opgelopen. (frozen shoulder). Is het niet zo dat de zenuwen in de nek en de schouders in verbinding staan met de zenuwen in het gebit?
ma, 09/24/2007 - 14:29 Permalink
Spiegeltje

De theorie van mijn tandarts is dat de zenuwen van mijn kies bezweken zijn onder de kroon en eerdere vullingen. Maar zoals zoals gezegd: die kroon is er zes, zeven jaar geleden opgezet.

Dat laatste zegt niet zo veel. Ook na lange tijd kunnen klachten ontstaan, alhoewel het lastig is precies de oorzaak daarvan te achterhalen. De kroon moet wel nog steeds goed aansluiten op het tandvlees, goed vastzitten en in goede staat zijn, anders kun je inderdaad dit soort problemen verwachten. In principe is 6 jaar nog niet zo lang voor een kroon, die zou toch wel 10 jaar mee moeten gaan, maar dat hangt ook af van de kwaliteit van het werk van de tandarts/tandtechnieker en van je eigen mondhygiene.

En ja, de kies begon inderdaad met zeuren in een periode van stress, korte nachten, opkomende verkoudheid en... de behandeling bij de fysiotherapeut van mijn schouder waaraan ik een blessure heb opgelopen. (frozen shoulder). Is het niet zo dat de zenuwen in de nek en de schouders in verbinding staan met de zenuwen in het gebit.

In het lichaam staat alles in verbinding met elkaar :-). Maar omdat je vrij specifieke klachten had, gericht op één plaats in de mond, lijkt me een verband niet zo waarschijnlijk. Maar er zijn wel genoeg gevallen waarin besloten is tot overgaan van behandeling van het gebit - op redelijke gronden - terwijl de oorzaak ergens anders lag. Dan vaak wel in het hoofd/halsgebied.
ma, 09/24/2007 - 15:10 Permalink
Mignon

Als ik dit zo lees zou ik ook niet zo happig zijn om direct een wkb uit te voeren. Er is waarschijnlijk inderdaad sprake van een chronische ontsteking. Bovendien gaat het om een eindstandig element... Hoe denken mijn collega's erover? Van de andere kant kent jouw tandarts jouw mond het beste en ik denk dan ook dat hij hier moet beoordelen wat voor jou de beste behandeling is.

Beterschap! Gr, Mignon
ma, 09/24/2007 - 20:33 Permalink